Jag är lite intresserad angående 4 och 5 ledarsystem. När började 5 ledarsystemen att användas i Sverige? Vi har en 50 talsvilla. På våran sida av elmätaren kommer det ut 5 kablar. 3 svarta(faser) och 2 röda. Det känns spontant som att man använde 4 ledarsystem med PEN på denna tid? Men samtidigt talar ju antalet sladdar ut från mätaren emot detta. när man har 2 röda in så känns det ju som att en är jord? För det finns ju ingen poäng att dra 2 nolledare. Båda är dock inkopplade på nollskenan då vi inte har jordfelsbrytare.
Va tror ni hade man separat PE på denna tiden?
Va tror ni hade man separat PE på denna tiden?
U Uffe A skrev:
Här ser man mätaren och ovanpå denna sitter centralen. Röret i botten på centralen är alltså toppen på elmätaren det finns ingen plint som jag kan komma åt den sitter nog inne i mätartavlan men på bilden ser man röret när det kommer ur mätartavlan med de 2 röda. De är 6 eller 10 kvadrat skulle jag tro. Båda sitter somsagt på 0 skenan. Mätaren borde väll vara kopplad på plint i mätarskåpet tänker jag? Skulle bli förvånad om man drog den från centralen?
Redigerat:
Jag är helt säker på att det kommer upp 2 röda som går till 0skenan på sidan av centralen. 3 stycken svarta går till varsin fasskena.J Johan456 skrev:
Jag har läst mycket här på forumet om 4/5 ledar system och det skulle vara spännande att veta, mest eftersom vad jag kan förstå så är 5 ledarsystem ett nyare påhitt?!? Eller? Vilket gör att det borde vara ett 4ledarsystem här. Då är det plötsligt väldigt intressant varför det finns 5 ledare i just denna installation. Och är det så att båda är nollor så skulle jag vilja veta varför man har gjort så. Om det finns någon anledning till detta?
Moderator
· Stockholm
· 57 817 inlägg
Det kan vara som elmontör skrev högre upp. Ena tråden kan vara mätarens nolla. Att du alltså har en PEN i kabeln till nollskenan, och en tråd tillbaka till mätaren. Mätaren mäter inte ström i nollan, men mäter spänning mot nollan.
Det kan såklart vara så men på den tiden drog man inte 5-ledare som huvudledningar, man tyckte inte att det fanns någon anledning. Kan det vara så att det är en biledare som är isolerad? Är det en kabel typ EKKL skulle det kunna vara möjligt. Alternativt att den ena är nolla till mätaren som skrivits i tråden.W wind01 skrev:Jag är helt säker på att det kommer upp 2 röda som går till 0skenan på sidan av centralen. 3 stycken svarta går till varsin fasskena.
Jag har läst mycket här på forumet om 4/5 ledar system och det skulle vara spännande att veta, mest eftersom vad jag kan förstå så är 5 ledarsystem ett nyare påhitt?!? Eller? Vilket gör att det borde vara ett 4ledarsystem här. Då är det plötsligt väldigt intressant varför det finns 5 ledare i just denna installation. Och är det så att båda är nollor så skulle jag vilja veta varför man har gjort så. Om det finns någon anledning till detta?
Klicka här för att svara


