Skakar inom citationstecken, för det är inte precis det jag roar mig med. Fast om jag flyttar eller gör något som får maskinen att röra sig lite för mycket löser jordfelsbrytaren ut. Oavsett om maskinen är på eller av. Aldrig säkringen, utan bara jordfelsbrytaren. Vad ska jag leta efter - vad är det som kommer i kontakt med vad för att den ska få jfb att lösa ut?
Maskinen är en pelarborr av gammal kinatyp. Enda infon jag har är från skylten på framsidan.
Maskinen är en pelarborr av gammal kinatyp. Enda infon jag har är från skylten på framsidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag får ge mig in och leta och se om någon ledare är skadad eller har synlig koppar. Så en ledare som kommer i kontakt med höljet löser ut jfb även om maskinen är avstängd?
Sladden och kontakten var skadad/överkörd när jag köpte maskinen för ett tag sedan och den bytte jag innan jag använde maskinen. För att inte stöka till mer än nödvändigt kapade jag de tre sladdarna precis innanför maskinens hölje och dragskydd och ersatte med en ny skarvkabel jag kapade och skarvade med wago-klämmor. De kopplingarna har jag kollat på nu och det är inga lösa trådar eller annat som ser illa ut.
Sladden och kontakten var skadad/överkörd när jag köpte maskinen för ett tag sedan och den bytte jag innan jag använde maskinen. För att inte stöka till mer än nödvändigt kapade jag de tre sladdarna precis innanför maskinens hölje och dragskydd och ersatte med en ny skarvkabel jag kapade och skarvade med wago-klämmor. De kopplingarna har jag kollat på nu och det är inga lösa trådar eller annat som ser illa ut.
Nollan kommer i kontakt med jord och andra prylar i anläggningen drar minst 60 mA. Hälften av strömmen som skulle gå i nollan går då i skyddsjorden istället och jfb'n löser ut.
Om fasen kommer i kontakt med jord blir det kortslutning och säkringen går.
Om fasen kommer i kontakt med jord blir det kortslutning och säkringen går.
Är maskinen fast ansluten eller är det en stickkontakt? I så fall kan du vända på kontakten och testa vad som händer. Fast försiktigt, håll inte i något som kan vara strömförande.Hep skrev:
Skakar inom citationstecken, för det är inte precis det jag roar mig med. Fast om jag flyttar eller gör något som får maskinen att röra sig lite för mycket löser jordfelsbrytaren ut. Oavsett om maskinen är på eller av. Aldrig säkringen, utan bara jordfelsbrytaren. Vad ska jag leta efter - vad är det som kommer i kontakt med vad för att den ska få jfb att lösa ut?
[bild] [bild]
Klicka här för att svara