Så här 5 år senare börjar det bli dags att ta tag i detta. Fibern är installerad så teleledningen är borta. Jag hade en incident förra året som eldade upp en server och några LED-pollare (allt med kablar i öst-västlig riktning).

Jag tänker att innan jag börjar med specialare för nätverket så måste första steget vara att sätta in ett överspänningsskydd på elen, inklusive korrekt hantering av elstängslet?

Om jag köper åskpaket 1 och sätter detta under mätarskåpet så vill jag ju gå direkt därifrån till ett uttag för elstängslet.
1. Åskpaketet kommer i en låda som har utrymme för att montera in en extra PSA till uttaget, men om jag grenar av där kommer detta då räknas som en central ur elperspektiv? Eller blir det en del av mätarskåpet, bara en låda till? Vilka övriga komponenter krävs rent formellt? Det verkar som att man ska skruva av locket så det ska inte placeras några "extra" säkringar där, och en eventuell brytare kommer man inte använda.
2. Hur ska jag tänka med 4/5-ledarsystem? Jag har upptäckt att kabeln mellan mätarskåpet och centralen är en 5-ledare där man helt enkelt har använt 4 och struntat i den sista. Jag har numera gjort om alla gamla problemkopplingar så det finns ingen teknisk anledning att behålla 4-ledarsystem. Antingen kan jag behålla 4-ledare, eller kan jag dela upp i denna box, eller kan jag dela upp i mätarskåpet men då måste jag ha ett 4-poligt skydd vilket verkar lite onödigt då de sitter så nära kopplingspunkten.

Ska tilläggas att det är plombering här så en elektriker får göra jobbet, men jag litar inte på hans förmåga att välja komponenter och tänka rätt på detta.

Bra att du blev av med teleledningen - den var den största risken. Med fiber ska du inte behöva några överspänningsskydd för nätverksledningarna.

En PSA till elstängslet direkt i lådan tror jag kommer bli bra. Det blir då en liten "låda" som man kanske kan kalla centrallåda med överspänningsskydd och fördelning. Mätarskåp är det inte längre. PSAn är det som formellt gör den till en elcentral. En elcentral ska även innehålla en huvudbrytare, men med bara en säkring tillför den inte så mycket, speciellt då den inte bryter hela lådan.

Du kan med fördel gå över till TN-S ifrån denna låda.

Utgående plint i mätarskåpet brukar inte vara plomberad?

Tackar för svaret! Om jag behöver något på nätverket låter jag vara osagt, men det är oavsett inte något som behöver göras som samma steg då inget nätverk går i närheten av mätarskåpet.

Men då tolkar jag det som att det går bra att sätta bara en PSA och strunta i brytare. Och jag går från 4- till 5-ledare i lådan. Sen är det bara att konstatera att du nog har rätt, om utgående är i den nedre högra rutan så är den visst inte plomberad.
Eldistributionsskåp med säkringar på en vägg, plombering kvarstår, trekantig låsningsmekanism synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tror dock att det blir en elektriker ändå, det är väldigt dumt att stå med allt bortkopplat och inse att man saknar nån pryl. Jag gillar saker som går att göra stegvis...

Då ska det vara en 4G10 mellan skåpet och lådan för att uppfylla PEN-arean? Klarar utgående plintar detta?

Och en bonusfråga: Om man vill kunna stänga skåpet (!), vad heter den trekantsnyckeln som man ska ha? Det verkar finnas PG51, PG52 och PG312, samt sådana som bara säljs som trekantsnyckel.

Ja, 4G10. Det ska plinten klara flera stycken utan problem.

J Jonas L 84 skrev:
Det verkar som att man ska skruva av locket så det ska inte placeras några "extra" säkringar där, och en eventuell brytare kommer man inte använda.
J Jonas L 84 skrev:
Om man vill kunna stänga skåpet (!)
Jag är inte med på vad du menar här. Är det villapaketet från Elrond det handlar om, och dess låda? Jag har inte sett dagens version i verkligheten. Vad gör att det inte går att stänga? Trekantsnycklar brukar gå att ersätta med vanliga hylsnycklar med tunt gods, eller en tång.

Hoppsan, jag har visst förvirrat lite. Det är mitt mätarskåp som inte går att stänga helt eftersom jag inte har en nyckel till det.

Jeg er også lidt i tvivl om nøglen hos mig. Men jeg opdagede at i hullet i midten sidder en pind og den kan jeg få fat i med nogle andre ting jeg har (små bits med en udskåren fordybning i midten). Jeg er dog stadig nysgerrig efter data på den nøgle som reelt hører til mit skab.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.