Hej!
Jag har en LED-list som går på 12v som i sin del går igenom en tranformator(230V) som man pluggar in i vägguttaget.
Min fråga är om det går att koppla den till en strömbrytare på något vis, utan att behöva transformatorn?423312.jpg

Utan transformatorn kommer den att brinna upp.

• Gilla
Jockeboy85
  • Laddar…
R
J Jockeboy85 skrev:
Hej!
Jag har en LED-list som går på 12v som i sin del går igenom en tranformator(230V) som man pluggar in i vägguttaget.
Min fråga är om det går att koppla den till en strömbrytare på något vis, utan att behöva transformatorn?[bild]
Nej.

Inte nödvändigtvis den transformator som följde med, men en som omvandlar 230VAC till 12VDC måste du ha.

Strömbrytare, absolut. Det går att göra en adapter för taklampa till europlugg.
Utan transformator, nope. Måste inte vara exakt den transformatorn dock.

• Gilla
Jockeboy85
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Nej.

Inte nödvändigtvis den transformator som följde med, men en som omvandlar 230VAC till 12VDC måste du ha.
Har du någon sida det finns att köpa dessa eller butik?

J Jockeboy85 skrev:
Okej

R
J Jockeboy85 skrev:
Nej inte i huvudet. Du får söka på transformator eller drivdon och 12VDC (likström och konstantspänning).

R RoAd skrev:
Nej inte i huvudet. Du får söka på transformator eller drivdon och 12VDC (likström och konstantspänning).
Tack! Ska söka efter detta

Michell Svensson Michell Svensson skrev:
Jag kopplade in spottar på 12v i veckan till en strömbrytare som var ett uttag från början.
Du måste ha transformatorn.
Men jag tog och värmde upp en brytbladskniv med en tändare och skar upp plasten runt uttaget, och när jag fick ur transformatorn så, på min vartfall, fanns det utmärkt fas och nolla.
La detta i en kopplingsdosa som jag sedan drog ner till en strömbrytare.
Tror inte att det är helt lyckat att bryta transformatorns dubbla isolering och lägga den ihop med FK/FQ i kopplingsdosa.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Tror inte att det är helt lyckat att bryta transformatorns dubbla isolering och lägga den ihop med FK/FQ i kopplingsdosa.
Jo då,

Det ser inte helt petskyddat ut där L och N sitter fast på kretskortet... Men det blir ju snart krav på obligatoriska elbesiktningar, så då städas sånt här hempul bort automatiskt.

Verkar som att @Michell Svensson raderade sitt inlägg så nu blir tråden lite snurrig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.