Halloj.

I bifogad bild är det röda någon annans tomt som förr i tiden tillhörde fastigheten vi flyttade in i nyss. Vårt mätarskåp är idag vid vägen (Gul prick). Vi vill gärna flytta mätarskåpet till fasaden. I marken, de gula prickarna, ligger en nedgrävd elkabel. Kan den elkabeln återanvändas ifall man vill byta plats på elmätaren ? Jag vet att det krävs elektriker och att elnätsägaren måste göra en del av jobbet. Men vill helst undvika att gräva för att lägga ny kabel. Behövs det mer bilder för att svara på frågan så kan jag ordna det.
 
  • Satellitbild på en fastighet med markerad tomtgräns i rött och rutt för nedgrävd elkabel med gula prickar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för inkommande kabel till mätarplatsen?
Vad är det för utgående kabel från mätarplatsen?

Om det är samma grovlek och antal ledare i bägge kablarna så bör det gå att återanvända kabeln.
 
  • Gilla
  • Älska
multix och 2 till
  • Laddar…
Nu hade du redan fått svar. Jag hade skrivit ett lång svar här, men det är som föregående skriver.
 
  • Älska
multix och 1 till
  • Laddar…
Hur kollar man antal ledare och tjocklek på elkabeln ?
 
Det skulle vara om den är synlig, antingen i mätarskåpet eller i elcentralen. Om man inte enkelt kan se det utan att börja lossa på centralen eller andra delar får man ringa elektriker som kan kolla det åt en.:)
 
B
Enklast är att göra det under plåten i mätarskåpet, gul prick...
 
To66e Tobias Ferm skrev:
Hur kollar man antal ledare och tjocklek på elkabeln ?
Du kanske har någon bild på mätarplatsen det säger mer i stort om hur det är byggt och tänkt hos dig. Lättare att du får mer svar direkt på målet då.
 
Hjälper kanske inte så mycket. Får väl ta bättre bild imorgon i ljuset kanske.
 
  • Elskåp öppet utomhus med två mätare, säkringar och en del slängda gamla säkringar på hyllan nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om din kabel ska tas över av nätbolaget. Då är det de som bestämmer om den duger. Lika väl om nuvarande förläggning/sträckning och djup är ok.

Är det luftledning fram till stolpen så kan de sätta en säkringslåda med två grupper på stolpen och säkra av utgående serviskabel med en grupp. Samt en grupp till befintliga skåpet Så vad det är för area in i nuvarande mätarskåp är ganska ointressant. Antar att grannens mätare blir kvar i gamla skåpet...

Som sagt det är nätägaren som bestämmer allt detta.
För att ta reda på vad man har för kabel då tittar man på kabeln och bedömmer med erfarenhet vad det är för typ och area...
På vissa kablar är typen och area präglad i plasten
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
H HSP skrev:
Om din kabel ska tas över av nätbolaget. Då är det de som bestämmer om den duger. Lika väl om nuvarande förläggning/sträckning och djup ok.

Är det luftledning fram till stolpen så kan de sätta en säkringslåda med två grupper på stolpen och säkra av utgående serviskabel med en grupp. Samt en grupp till befintliga skåpet Så vad det är för area in i nuvarande mätarskåp är ganska ointressant. Antar att grannens mätare blir kvar i gamla skåpet...

Som sagt det är nätägaren som bestämmer allt detta.
För att ta reda på vad man har för kabel då tittar man på kabeln och bedömmer med erfarenhet vad det är för typ och area...
På vissa kablar är typen och area präglad i plasten
Justde, det är ju nätbolaget som isf kommer äga kabeln fram till mätaren. De kommer nog med största sannolikhet vilja gräva ned ny kabel och då inte på gamla platsen som är grannens tomt utan i vår servitut eller på grusvägen till huset. Det känns som det blir alldeles för onödigt och dyrt att byta plats på mätarskåpet till våran tomt och fasad. Ingen som krävt något än, utan egentliga syftet är att om vi i framtiden skaffar solpaneler så vill man möjliggöra att även i framtiden kunna ha batterier.
 
Nätbolaget löser alla nödvändiga tillstånd med berörda markägare. Så det är inget problem. Och enligt nätkoncession så ska ansluningspunkten vara inom fastigheten den betjänar... Och det har fuskats mycket med detta förr...
Lika väl ditt skåp är av äldre standard så jag tycker hela din idé med flytt är en bra lösning och du slipper dela anläggning med grannen.
(Ni har idag delat ansvar för mätarskåpet)
 
Ser det ut att vara två mätare i elskåpet?
Varför vill du ha mätarskåpet på fasaden? Enligt min mening är det asfult med mätarskåp på fasaden och jag skulle göra allt för att undvika det.
 
Har du någon stolpe närmare ditt hus/fastighet då kanske nya servisen kan dras dit istället.

Men som sagt nätbolaget bestämmer.
Du kan givetvis tillsammans med elektrikern komma förslag till nätbolaget.
 
H HSP skrev:
Nätbolaget löser alla nödvändiga tillstånd med berörda markägare. Så det är inget problem. Och enligt nätkoncession så ska ansluningspunkten vara inom fastigheten den betjänar... Och det har fuskats mycket med detta förr...
Lika väl ditt skåp är av äldre standard så jag tycker hela din idé med flytt är en bra lösning och du slipper dela anläggning med grannen.
(Ni har idag delat ansvar för mätarskåpet)
Ja, nu har tomten styckats av innan vi köpte det. Så därför är inkommande el även på grannarnas tomt. Markering visar vår tomt.

Så skulle jag be Ellivo kommer de nog vilja gräva upp får grusväg och lägga ned en ny kabel. Sedan har vi berg under huset och runt om så det känns som det blir riktigt dyrt att byta plats på måtarskåpet. Känns som det blir alldeles för onödig kostnad.
 
  • Flygbild på en fastighet med vita gränslinjer som markerar tomten och en byggnad i mitten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T Thomas_Blekinge skrev:
Ser det ut att vara två mätare i elskåpet?
Varför vill du ha mätarskåpet på fasaden? Enligt min mening är det asfult med mätarskåp på fasaden och jag skulle göra allt för att undvika det.
Grannarna har sin mätare där också. För att det verkar vara bra med mätarskåpet nära huset om man ska ha solpaneler och batteriet i framtiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.