Hej!

jag har köpt en beggad ugn (bor i hyresrätt) som har perilexkontakt. Problemet är att min gamla ugn har en konstig kontakt som efter lite googlande kan kallas för Norwesco(?)
Jag vill alltså byta perilexkontakten på den ”nya” ugnen till en norwesco. Men går det?

Jag har pluggat till byggnadsingenjör men kan verkligen INGENTING om el :’/ så förklara för mig som om jag var 10 år.

Bilder på gamla ugnen och dess kontakt:
Etikett på en ugn som visar schemat för en perilexkontakt med olika ledningar och spänningsnivåer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Begagnad ugn med Perilex-kontakt kopplad till vägguttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilder på ”nya” ugnen och kontakten:
Perilexkontakt för ugn mot trägolv bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elkopplingsschema för en ugn med perilexkontakt och angivna spänningsvärden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N
De flesta spisar finns för både 230och 400 V. Inbyggnadsugnar är för 230 V. I lägenheter är spisen vanligen ansluten till 230 V. I radhus och villor är 400 V vanligare
 
  • Gilla
Sommarstugedröm
  • Laddar…
N newbee skrev:
De flesta spisar finns för både 230och 400 V. Inbyggnadsugnar är för 230 V. I lägenheter är spisen vanligen ansluten till 230 V. I radhus och villor är 400 V vanligare
Så då kan jag byta? Eller? Men är det svårt att koppla rätt?
 
Du har en enfasmatning till spisen. På etiketten med inkopplingsalternativ visas 4 olika inkopplingar. Den du skall använda är den första som är märkt 230V~. Du behöver även en annan kabel. Du kan flytta över kabeln från den gamla spisen om den är i bra skick.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Du har en enfasmatning till spisen. På etiketten med inkopplingsalternativ visas 4 olika inkopplingar. Den du skall använda är den första som är märkt 230V~. Du behöver även en annan kabel. Du kan flytta över kabeln från den gamla spisen om den är i bra skick.
Fast den första bilden var ju på gamla spisen.

4:e bilden är inkopplingsalternativen för nya spisen.
Där finns bara ett alternativ 400V med 3 faser och nolla, men det är nog bara någon på marknadsavdelningen som bestämt att den ska säljas som 400V spis.
Det finns ju en elementsymbol och 230V märkt längs ner till vänster i bild.

Sommarstugedröm Sommarstugedröm skrev:
Så då kan jag byta? Eller? Men är det svårt att koppla rätt?
Det borde gå bra med 240V elementspänning.
Hur stor effekt är är spisen på? Hur mycket ström drar den?
Skruva loss luckan där kabeln går in så vi får kika på kopplingsplinten där kabeln är ansluten.
 
  • Gilla
Sommarstugedröm
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Fast den första bilden var ju på gamla spisen.

4:e bilden är inkopplingsalternativen för nya spisen.
Där finns bara ett alternativ 400V med 3 faser och nolla, men det är nog bara någon på marknadsavdelningen som bestämt att den ska säljas som 400V spis.
Det finns ju en elementsymbol och 230V märkt längs ner till vänster i bild.

Det borde gå bra med 240V elementspänning.
Hur stor effekt är är spisen på? Hur mycket ström drar den?
Skruva loss luckan där kabeln går in så vi får kika på kopplingsplinten där kabeln är ansluten.
240V? Menar du 230V? Ursäkta en förvirrad :)
Ok jag fixar bilder! Tack! :D
 
Sommarstugedröm Sommarstugedröm skrev:
240V? Menar du 230V? Ursäkta en förvirrad :)
Ok jag fixar bilder! Tack! :D
Jepp, ursäkta, tryckfelsnisse vart i farten… 230V skulle det ju vara.
Det ringer en liten varningsklocka… är det så hög effekt på spisen att den är olämplig för enfasmatning?
Hur många ampere har du på spissäkringen?
En platta på en gammal spis kan dra 8-10A en stund på max eller om du stormkoka pasta på italienskt vid, men man kör sällan alla på en gång och även då drar de inte alla fullt hela tiden. Ugnen drar tex mycket tills den fått upp temperaturen, sen ganska lite.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Jepp, ursäkta, tryckfelsnisse vart i farten… 230V skulle det ju vara.
Det ringer en liten varningsklocka… är det så hög effekt på spisen att den är olämplig för enfasmatning?
Hur många ampere har du på spissäkringen?
En platta på en gammal spis kan dra 8-10A en stund på max eller om du stormkoka pasta på italienskt vid, men man kör sällan alla på en gång och även då drar de inte alla fullt hela tiden. Ugnen drar tex mycket tills den fått upp temperaturen, sen ganska lite.
Pratar du om den gamla elr nya spisen nu?
Det kanske är sv vikt att säga att den gamla spisen har gjutjärnsplattor och den nya är induktion
 
Anledningen till att jag nämnde både den gamla och den nya spisen är att den nya förmodligen drar mer ström än den gamla. Båda har 230V elementspänning och förbrukarna inne i spisen drar ström mellan fas (L) och nolla (N).

Den nya är tydligt märkt att den vill ha 230V mellan Lx (L1/L2/L3 plint 1, 2 , 3) och N ( plint 4, 5) och att man kan koppla L1 till plint 1, L2 till plint 2 osv, dvs precis som din gamla kunde varit kopplad enl inlägg #1 bild 1 nedre vänstra inkopplingsexempel.

Kabeln på den gamla är dock kopplad enligt övre vänstra inkopplingsexemplet eftersom du har en enfas (230V) spisanslutning med ett Norwesco uttag. L1, L2 och L3 är förbundna intern med byglar dit L och N är anslutna. Kopplar du L1, L2 och L3 med byglar på samma sätt på den nya spisen får du 230V precis som det är markerat med pilar i 4 bilden (din nya spis).
 
  • Gilla
Sommarstugedröm
  • Laddar…
Jag säger emot. Spisar brukar ha en märkeffekt på runt 10 kW vare sig de är nya eller 50 år gamla. Det går att läsa på dem.
 
Sommarstugedröm Sommarstugedröm skrev:
Jag trodde nya induktionsspisar drog mindre ström?
De är helt klart mer ekonomiska. Det går åt mindre energi för att koka upp vatten, eftersom de bara värmer kastrullen, spisen själv värms inte upp. Men oftast kan de dra högre ström för att värma snabbare. Hög ström under kort tid.
 
  • Gilla
Sommarstugedröm
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Anledningen till att jag nämnde både den gamla och den nya spisen är att den nya förmodligen drar mer ström än den gamla. Båda har 230V elementspänning och förbrukarna inne i spisen drar ström mellan fas (L) och nolla (N).

Den nya är tydligt märkt att den vill ha 230V mellan Lx (L1/L2/L3 plint 1, 2 , 3) och N ( plint 4, 5) och att man kan koppla L1 till plint 1, L2 till plint 2 osv, dvs precis som din gamla kunde varit kopplad enl inlägg #1 bild 1 nedre vänstra inkopplingsexempel.

Kabeln på den gamla är dock kopplad enligt övre vänstra inkopplingsexemplet eftersom du har en enfas (230V) spisanslutning med ett Norwesco uttag. L1, L2 och L3 är förbundna intern med byglar dit L och N är anslutna. Kopplar du L1, L2 och L3 med byglar på samma sätt på den nya spisen får du 230V precis som det är markerat med pilar i 4 bilden (din nya spis).
så i kort och gott kommer det funka med den nya spisen bara det kopplas rätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.