170 025 läst ·
86 svar
170k läst
86 svar
Elektriker vill koppla Nollan till Jord ?
Undervisar inte bara en del, Det är mitt arbete och min huvudsakliga inkomstkälla.Mikael_L skrev:
Min elfirma har jag bara för mitt eget nöjes skull.
Min erfarenhet av utbildning är att det är lättare för de som inte har någon erfarenhet av el, är att om man struntar i att strömmen går fram och tillbaka i systemet utan förenklar det så att fasledarna för ström in och nollan (returledaren för den tillbaka till nätet när kretsen är sluten så förstår dom det
Du menar nog matande ände här, eller hur?Mikael_L skrev:
Jag är ju en skitunge och inte ens elektriker men även jag är bekant med Ink0 (via forumet och äldre centraler). Även begreppet driftnolla (samtida med huvudnolla) har jag sett fladdra förbi.Mikael_L skrev:
Mikael_L har helt rätt ang Pen ledarens area, minst 10 mm2
Därför är det mer ekonomiskt och enklare att fortsätta med TN-S.
Men man ska åldrig gå med TN-C efter en TN-S matning pga av det jag skrev i ett tidigare inlägg
Därför är det mer ekonomiskt och enklare att fortsätta med TN-S.
Men man ska åldrig gå med TN-C efter en TN-S matning pga av det jag skrev i ett tidigare inlägg
Finessen med orden "returledare" eller "återledare" är att det blir fiffigt nog helt korrekt oavsett om det är växel eller likström eller om återledaren inte ens är nolla.U Uffe A skrev:
Så det är alltid en adekvat benämning på den ledaren som för strömmen tillbaka från strömkretsen.
Däremot låser vi oss i tanken lätt på att "returledare" eller "återledare" ska vara neutral.
Men om man har en 400V radiator inkopplad på L2 och L3 så kanske man väljer att se L2 som matande ledare och L3 som återledare.
Skulle jag anse Neutral som matande ledare i en 230V-koppling så blir fasen plötsligt returledare.
Så i pedagogiska sammanhang får man nog undvika en sådan här abstraktionsnivå, vilket bara skulle röra till det för dem som jobbar med att lära sig de grundläggande begreppen och tankesätten, och uteslutet använda "returledare" eller "återledare" som benämning på Neutral.
Samtidigt gärna blanda med begreppen (helt avsiktligt) mellan dessa och "Neutral" och "nolla" så det går in att allt kan vara en benämning på neutral.
I yrket, med kollegor eller andra som är lika insatta kan jag inte påstå att jag speciellt ofta använder orden "returledare" eller "återledare", typ aldrig.
Går du inte vidare under tiden utbildningen pågår med lite mer korrekta beskrivningar? Det kanske är ett avslutat kapitel när det passerat tidplanen men kan tycka att det åtminstone för vissa elever skulle kunna passa med en kick vidare. Har ingen kännedom direkt av hur intresse osv ser ut i skolorna men nog borde det finnas en spännvidd att ta tillvara bland eleverna.U Uffe A skrev:Undervisar inte bara en del, Det är mitt arbete och min huvudsakliga inkomstkälla.
Min elfirma har jag bara för mitt eget nöjes skull.
Min erfarenhet av utbildning är att det är lättare för de som inte har någon erfarenhet av el, är att om man struntar i att strömmen går fram och tillbaka i systemet utan förenklar det så att fasledarna för ström in och nollan (returledaren för den tillbaka till nätet när kretsen är sluten så förstår dom det
Det gör jag.
Den första kursen som vi behandlar jfb i lite mer utförligt är i elkrafttekniken som ligger i början av utbildningen den är en av de sex första kurserna
Då har de redan fått den första duvningen i hur elnätet fungerar i kursen praktisk ellära
Sedan blir det ju en upptrappning hela tiden under utbildningen
Skulle man inte förklara på ett lätt sätt i början så skulle väldigt många inte förstå principerna
För väldigt många är det svårt att i början förstå hur allt fungerar
Men det brukar lossna när de är mitt i utbildningen
Jag har märkt att på det här sättet så är det läätare för dom att förstå
Givetvis så måste man tydliggöra att det är en förenkling för att åskådliggöra det men att efersom vi har AC i nätet så går elektronerna fram och tillbaka hela tiden i ledarna
Den första kursen som vi behandlar jfb i lite mer utförligt är i elkrafttekniken som ligger i början av utbildningen den är en av de sex första kurserna
Då har de redan fått den första duvningen i hur elnätet fungerar i kursen praktisk ellära
Sedan blir det ju en upptrappning hela tiden under utbildningen
Skulle man inte förklara på ett lätt sätt i början så skulle väldigt många inte förstå principerna
För väldigt många är det svårt att i början förstå hur allt fungerar
Men det brukar lossna när de är mitt i utbildningen
Jag har märkt att på det här sättet så är det läätare för dom att förstå
Givetvis så måste man tydliggöra att det är en förenkling för att åskådliggöra det men att efersom vi har AC i nätet så går elektronerna fram och tillbaka hela tiden i ledarna
Förstår att det knyter sig lite hos många när det lärs ut fel uttryck, dock övertygad om att dom även skolas rätt när polletten fallit ner.U Uffe A skrev:
Som ex. på det satt jag och min klass i första ring på 90-talet som fågelholkar på elläran (2-årig teknisk) sluta faktiskt som något så ovanligt att läraren, som var nyutbildad fick söka sig vidare efter nytt jobb, och vi hade i princip tappat en termin av kunskap.
Att bara läsa den här tråden ger mer kunskap än den terminen.
Klicka här för att svara