989 läst ·
4 svar
989 läst
4 svar
Förläggning flexrör
Håller på att dra flexrör och har stött på en frågeställning vid limträpelare.
För att ge en överblick så är konstruktionen 45x170 reglar med 45x45 liggande utanpå (dvs mot utsidan). Limträpelare finns för att bära upp nockbalken. Inget installationsskikt på insidan. Byggnaden är ett garage.
Vi har två val, borra genom limträpelarna (115x115 pelare) och dra flexrören genom dessa eller dra flexrören mot kalla sidan just vid pelarna, där finns ett utrymme på totalt 100mm. Det är bla kablage till vvb som ska gå förbi. Drar mig lite för att borra i pelarna som är under förhållandevis hög last. Men funderar samtidigt på hur stor risken är med tanke på värmeutvecklingen som kan bli i kablarna som ligger nära utsidan, framförallt på sommaren? Är det en fara?
För att ge en överblick så är konstruktionen 45x170 reglar med 45x45 liggande utanpå (dvs mot utsidan). Limträpelare finns för att bära upp nockbalken. Inget installationsskikt på insidan. Byggnaden är ett garage.
Vi har två val, borra genom limträpelarna (115x115 pelare) och dra flexrören genom dessa eller dra flexrören mot kalla sidan just vid pelarna, där finns ett utrymme på totalt 100mm. Det är bla kablage till vvb som ska gå förbi. Drar mig lite för att borra i pelarna som är under förhållandevis hög last. Men funderar samtidigt på hur stor risken är med tanke på värmeutvecklingen som kan bli i kablarna som ligger nära utsidan, framförallt på sommaren? Är det en fara?
Du kan göra som du vill så gör det enklaste, enstaka borrade hål i balken påverkar hållfastheten ytterst lite. Skulle trådarna bli så varma att det börjar bli farligt så har man gjort ett stort fel i projekteringen, rätt dimensionerat blir ledningarna möjligen något över rumstemperatur.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Ja, ett hål i mitten på balken kan inte göra mycket skada.
Annars ser jag heller inga problem med att förlägga ledningen på utsidan.
Även om solen skulle komma åt att värma så följer du väl ändå gängse tumregler om 10 A / 1.5 mm², plus att du inte (med en VVB) kommer att belasta ledningen till max 24/7, och då finns marginal.
Temperaturväxlingarna kan möjligen orsaka kondens. Men du har plats för lite isolering.
Annars ser jag heller inga problem med att förlägga ledningen på utsidan.
Även om solen skulle komma åt att värma så följer du väl ändå gängse tumregler om 10 A / 1.5 mm², plus att du inte (med en VVB) kommer att belasta ledningen till max 24/7, och då finns marginal.
Temperaturväxlingarna kan möjligen orsaka kondens. Men du har plats för lite isolering.
Tack för ytterliggare input! Toppen då var min rädsla överdriven, jag såg framför mig risken för stekt kabelisolering när solen ligger på en varm sommardag när vvb går efter tex en dusch. Helt korrekt, 1,5mm på 10A, allt över 10A kör jag 2,5mm.Bo.Siltberg skrev:
Ja, ett hål i mitten på balken kan inte göra mycket skada.
Annars ser jag heller inga problem med att förlägga ledningen på utsidan.
Även om solen skulle komma åt att värma så följer du väl ändå gängse tumregler om 10 A / 1.5 mm², plus att du inte (med en VVB) kommer att belasta ledningen till max 24/7, och då finns marginal.
Temperaturväxlingarna kan möjligen orsaka kondens. Men du har plats för lite isolering.
Klicka här för att svara
