Byggahus.se
Hej,

Någon vänlig själ som är duktig på el och kan hjälpa mig?
Jag har beställt ny VVB (Nibe Nibette 15), länk.

Denna går att koppla in som antingen 3-fas eller med stickpropp. Jag skulle föredra stickpropp för att då kunna använda ett uttag till andra saker.

Som jag förstått det kan jag ta en av nollorna, fasen och jorden för att skapa ett 230 v uttag, de andra på nollorna kan jag sätta hattar på så länge. Stämmer detta?

När jag kollar på befintlig installation så ser dock jorden ut gå via mettalhöljet på kabeln, se VVB nedan.
DSC_0013.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I proppskåpet ser det ut så här.
DSC_0014.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som ni ser så är metalltråden inkopplad på en plint med en riktig jordkabel. Bör man byta ut den befintliga kabeln mot en riktig jordkabel?

Tack på förhand,
Johan
 
Åsa Lund
Pilla inte med det där om du inte vet vad du gör.

Det går mycket fortare att värma vattnet om VVB går på trefas.
Anslut VVB till trefas och låt en elektriker sätta upp ett extra 230V-uttag åt dig på önskad plats.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ja det går troligen att montera två eller tre uttag i änden på denna kabel, ett uttag per fas. Man behöver dock se helheten för att kunna svara. Det är t.ex under förutsättning att ledningen inte används till någon annan trefaslast.

Med ett uttag får du bara 1 kW till VVBn, men med 15 liter spelar det inte så stor roll.

Utifrån hur du beskriver det skulle jag rekommendera att du lämnar bort jobbet till en elektriker. Det kan vara bra att se över denna gamla installation, att skyddsjorden är intakt etc.

Bilden visar alltså den gamla befintliga VVBn? Och den vita kabeln är inkoppla direkt i VVBn, ingen anslutningsdosa? Är det samma vita kabel man ser på bilden över centralen?

Kabeln innehåller tre faser, en (1) och endast 1 nolla, och en skyddsjord i form av biledaren i kabeln.
Varför pratar du om "nollor"?
Du har rätt i att det kan vara tveksamt att använda denna biledare som skyddsjord, men det kan vara en gammal installation som gjordes när det var tillåtet. Du behöver inte röra detta om kabeln för övrigt är i gott skick, men detta behöver man se på plats.
Att döma av centralen finns ingen JFB, det hade underlättat.
 
I centralen hittar jag lite oklarheter kring noll och skyddsjordsskenorna som inte verkar helt korrekt kopplat. Det är t.ex en kopparfläta som är placerad på nollskena. Den skulle troligtvis sitta på skyddsjordsskenan. Det är ingen överhängande elfara sålänge ingen delar på pintarna.

Vid installation av en jordfelsbrytare kommer elektrikern att fixa till kopplingen.
Att dela upp den kabeln till 3 st vägguttag ( 1 per fas) går sannolikt bra. Är det säkrat 10 a idag?
 
Bo.Siltberg skrev:
Ja det går troligen att montera två eller tre uttag i änden på denna kabel, ett uttag per fas. Man behöver dock se helheten för att kunna svara. Det är t.ex under förutsättning att ledningen inte används till någon annan trefaslast.

Med ett uttag får du bara 1 kW till VVBn, men med 15 liter spelar det inte så stor roll.

Utifrån hur du beskriver det skulle jag rekommendera att du lämnar bort jobbet till en elektriker. Det kan vara bra att se över denna gamla installation, att skyddsjorden är intakt etc.

Bilden visar alltså den gamla befintliga VVBn? Och den vita kabeln är inkoppla direkt i VVBn, ingen anslutningsdosa? Är det samma vita kabel man ser på bilden över centralen?

Kabeln innehåller tre faser, en (1) och endast 1 nolla, och en skyddsjord i form av biledaren i kabeln.
Varför pratar du om "nollor"?
Du har rätt i att det kan vara tveksamt att använda denna biledare som skyddsjord, men det kan vara en gammal installation som gjordes när det var tillåtet. Du behöver inte röra detta om kabeln för övrigt är i gott skick, men detta behöver man se på plats.
Att döma av centralen finns ingen JFB, det hade underlättat.
Hej,

Tack för svar!

Ledningen används inte för något annat än trefaslasten. Det stämmer att det är samma ledning och att den inte går via någon anslutningsdosa, förmodligen något hemmasnickrat av tidigare ägare. Om jag behåller 3-fas tänkte jag dra den till en kopplingsdosa istället samt byta kabel till en med riktig jordkabel.

När jag skrev nollor menade jag faser.
Det stämmer att det saknas jordfelsbrytare på denna.

Det avser en sommarstuga som ligger rätt isolerat och det skulle därmed bli ett ganska dyrt uttag. Därav min vilja att göra detta själv utan att behöva ta hit elektriker för att endast sätta in ett uttag.
 
Tobbe_3 skrev:
I centralen hittar jag lite oklarheter kring noll och skyddsjordsskenorna som inte verkar helt korrekt kopplat. Det är t.ex en kopparfläta som är placerad på nollskena. Den skulle troligtvis sitta på skyddsjordsskenan. Det är ingen överhängande elfara sålänge ingen delar på pintarna.

Vid installation av en jordfelsbrytare kommer elektrikern att fixa till kopplingen.
Att dela upp den kabeln till 3 st vägguttag ( 1 per fas) går sannolikt bra. Är det säkrat 10 a idag?
Hej,

Ja, det är säkrat med 10ampere idag.

Hälsningar
Johan
 
Om du byter ledning från en ev ny dosa till VVB gör knappast saken bättre, det är INTE ok med biledaren som skyddsledare så kabeln bör bytas hela vägen. Och det är inte en så gammal installation att biledaren var ok som jord. Kabeln som är dragen är nästan helt säkert en EKRK 4x1,5 (kulo) som saknar jordtråd, den skulle bytas mot typ EKK 5g4 (pris hos lågprisbutik ca 20:-/m) eller EKLK 5g4.
 
elmont skrev:
Om du byter ledning från en ev ny dosa till VVB gör knappast saken bättre, det är INTE ok med biledaren som skyddsledare så kabeln bör bytas hela vägen. Och det är inte en så gammal installation att biledaren var ok som jord. Kabeln som är dragen är nästan helt säkert en EKRK 4x1,5 (kulo) som saknar jordtråd, den skulle bytas mot typ EKK 5g4 (pris hos lågprisbutik ca 20:-/m) eller EKLK 5g4.
Hej,
Tack för svar.

Nej, jag tänkte allt byta ut kabeln hela vägen i så fall. Är dock inne på att dra ny kabel från centralen till en utanpåliggande 230v uttag och koppla bort 2 av faserna. Nibe rekommenderar detta för att det ger den minsta ytbelastningen för elpatronen och därmed ökad livslängd. Det handlar ju om en 15 liters beredare som endast nyttjas för en blandare i kök och en blandare på toalett (ingen dusch).

Hälsningar
Johan
 
Ja kan du byta kabeln så är det bra. Om du dessutom väljer en treledare och en fas blir enklare att hantera och få rätt.
 
elmont skrev:
Om du byter ledning från en ev ny dosa till VVB gör knappast saken bättre, det är INTE ok med biledaren som skyddsledare så kabeln bör bytas hela vägen. Och det är inte en så gammal installation att biledaren var ok som jord. Kabeln som är dragen är nästan helt säkert en EKRK 4x1,5 (kulo) som saknar jordtråd, den skulle bytas mot typ EKK 5g4 (pris hos lågprisbutik ca 20:-/m) eller EKLK 5g4.
Vad är anledningen till att välja en så grov kabel? Om det bara är säkrat till 10A borde väl en 5G2.5 (eller 3G2.5) räcka?
 
Troligen en felskrivning :)
 
  • Gilla
PatrikJo
  • Laddar…
J Johan Areskoug skrev:
Hej,

Någon vänlig själ som är duktig på el och kan hjälpa mig?
Jag har beställt ny VVB (Nibe Nibette 15), länk.

Denna går att koppla in som antingen 3-fas eller med stickpropp. Jag skulle föredra stickpropp för att då kunna använda ett uttag till andra saker.

Som jag förstått det kan jag ta en av nollorna, fasen och jorden för att skapa ett 230 v uttag, de andra på nollorna kan jag sätta hattar på så länge. Stämmer detta?

När jag kollar på befintlig installation så ser dock jorden ut gå via mettalhöljet på kabeln, se VVB nedan.
[bild]

I proppskåpet ser det ut så här.
[bild]

Som ni ser så är metalltråden inkopplad på en plint med en riktig jordkabel. Bör man byta ut den befintliga kabeln mot en riktig jordkabel?

Tack på förhand,
Johan
En av nollorna? Den andra är nog Du! Ring en elektriker!
 
B
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
En av nollorna? Den andra är nog Du! Ring en elektriker!
6år senare är nog problemet löst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.