M
Haft strömavbrott på landet och bor utsatt om det stormar då elen kan lätt gå pga av fallna träd osv så tänkte införskaffa ett litet elverk (bensin), för att kunna hålla igång framförallt kyl/frys och ladda lite små elektronik mm.
Iom att den ju måste placeras utomhus så vill jag få in strömmen i huset på något vettigt sätt. Är det vinter som nu vill man inte gärna dra en kabel via fönster eller liknande pga av kallt/bökigt. Tänker jag fel nu eller hade man kunnat sätta typ ett väderskyddat CCE elintag (matningsplugg, som på en husbil/husvagn) på väggen på utsidan och dra igenom en kabel rakt genom väggen och sätta ett shuko-uttag på insidan. Så kopplar man på elverket på CEE elintaget när strömmen går.

Behöver i princip bara ett uttag på insidan till mina behov och vill inte koppla på det på hela huset pga av dyrt / omständligt.

Hur har folk gjort eller löst detta?

Som du tänker dig är ett bra sätt så kan du göra. Det blir bättre än vad de flesta har i samma fall dvs sladdar in genom dörrar, fönster osv. Bra att du förbereder och har det ordnat i förtid för en gångs skull.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Jag har gjort precis som du tänkt. Funkar bra

• Gilla
Möllans
  • Laddar…
Hej

Energimyndigheten publicerade 2007 en broschyr ” Reservelverk vid el och värmeavbrott” där man tar upp anslutning av elverk vid strömavbrott.

Jag hittade den här;

https://www.google.com/url?sa=i&url...ved=0CAsQjRxqFwoTCMCB1_qM3vUCFQAAAAAdAAAAABAG

Figuren på sid 8 visar ”Reservelförsörjning av enstaka utrustningar”

Det borde kanske finnas mer information/upplysning för allmänheten om hur vi hanterar strömavbrott och reservelverk.

Frågorna verkar inte minskat på senare år

• Gilla
Möllans och 1 till
  • Laddar…
Hej

Några synpunkter, förutom det som står i broschyren ” Reservelverk vid el och värmeavbrott”.

Jag har valt en enfaslösning. Ett separat enfasnät dit jag kopplar ”viktig” elutrustning vid strömavbrott och värmer då huset med ved.

Jag använder Aspenbränsle i stället för bensin. Det är dyrare men kan förvaras flera år utan att kvalitén försämras och det har mindre tendens att orsaka ”avlagringar” i bränslesystem (förgasare) vid förvaring. Jag skapar rotation på bränslet eftersom Aspen även används i gräsklipparen.

Testkör elverket minst två gånger per år (höst och vår) och kontrollera då tillgången på bränsle, olja mm.

Testkör (minst en gång) den elutrustning du vill ha i drift vid strömavbrott (allt som skall användas samtidigt testas samtidigt). Förvara sedan de kablar och grenuttag som behövs tillsammans så de återfinns vid elavbrottet.

Se till att så många som möjligt av husets (familjens) medlemmar vet var reservkraftutrustningen förvaras och om möjligt kan koppla upp och köra reservkraften. Det minskar risken att utrustning saknas och att någon ”ovan” försöker koppla upp reservkraften vid elavbrott. Det gäller att koppla ur och in rätt utrustning och inte glömma koppla något (t.ex. en frys) varken vid inkoppling av reservkraften eller när ordinarie elkraft återkommer.

Jag brukar hänvisa till devisen ”Tar man med paraplyet, då uteblir regnet”:)

• Gilla
Möllans
  • Laddar…
M
M Martin Lundmark skrev:
Hej

Några synpunkter, förutom det som står i broschyren ” Reservelverk vid el och värmeavbrott”.

Jag har valt en enfaslösning. Ett separat enfasnät dit jag kopplar ”viktig” elutrustning vid strömavbrott och värmer då huset med ved.

Jag använder Aspenbränsle i stället för bensin. Det är dyrare men kan förvaras flera år utan att kvalitén försämras och det har mindre tendens att orsaka ”avlagringar” i bränslesystem (förgasare) vid förvaring. Jag skapar rotation på bränslet eftersom Aspen även används i gräsklipparen.

Testkör elverket minst två gånger per år (höst och vår) och kontrollera då tillgången på bränsle, olja mm.

Testkör (minst en gång) den elutrustning du vill ha i drift vid strömavbrott (allt som skall användas samtidigt testas samtidigt). Förvara sedan de kablar och grenuttag som behövs tillsammans så de återfinns vid elavbrottet.

Se till att så många som möjligt av husets (familjens) medlemmar vet var reservkraftutrustningen förvaras och om möjligt kan koppla upp och köra reservkraften. Det minskar risken att utrustning saknas och att någon ”ovan” försöker koppla upp reservkraften vid elavbrott. Det gäller att koppla ur och in rätt utrustning och inte glömma koppla något (t.ex. en frys) varken vid inkoppling av reservkraften eller när ordinarie elkraft återkommer.

Jag brukar hänvisa till devisen ”Tar man med paraplyet, då uteblir regnet”:)
Tack för matnyttigt svar! Jag kikar på ett litet bensindrivet typ Champion 2200W. Och tanken är att också kunna ha med det på längre camping/fiskeresor också så att det inte står stilla för länge. Och det körs på samma bensin som min gräsklippare så det blir rotation med bensinen. Aspen är vettigt, också ut miljösynpunkt men lite svårare att köpa spontant där jag är utan att beställa eller ha framförhållning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.