boschkenta
Verktygstokig
· Västra Götaland
· 460 inlägg
boschkenta
Verktygstokig
- Västra Götaland
- 460 inlägg
Hej,
Jag skulle sätta en fjärrstyrd brytare i uttaget som min grovdammsugare sitter i. Men såg då att den är märkt för resistiva laster, och dammsugare är väl induktiva?
Finns det någon risk med detta, typ skada på dammsugaren, brand osv, eller har det mer med livslängden på brytare att göra?
Vill minnas att jag sett att folk kör brytare på sin dammhantering utan problem men nu står jag här lite osäker...
Bifogar en bild på brytaren.
Tacksam för svar!
Mvh
Jag skulle sätta en fjärrstyrd brytare i uttaget som min grovdammsugare sitter i. Men såg då att den är märkt för resistiva laster, och dammsugare är väl induktiva?
Finns det någon risk med detta, typ skada på dammsugaren, brand osv, eller har det mer med livslängden på brytare att göra?
Vill minnas att jag sett att folk kör brytare på sin dammhantering utan problem men nu står jag här lite osäker...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tacksam för svar!
Mvh
Såhär skriver Nexa om en av deras produkterboschkenta skrev:
Hej,
[bild]
Tacksam för svar!
Mvh
Vid andra typer av laster som kapacitiva eller induktiva sjunker brytförmågan till runt en fjärdedel av den angivna, i det här fallet till 2.5A (575W), beroende på produktens beskaffenhet kan den sjunka ännu mer.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Dammsugare har väl en ganska hög startström. Bli inte förvånad om brytaren inte klarar sig.
Klicka här för att svara