Hej!

Jag har terrassmarkiser som är cirka 9 år gamla. Markismotorerna är Somfy Altus 50 RTS 25/17. Markiserna har alltid fungerat felfritt, men nu har två av dem börjat kärva. Det går att köra ut markisen utan problem. När man ska köra upp markisen händer inget om man inte hjälper till med handkraft.

Problemet syns på denna video: https://youtu.be/DcNFc8OZWes

Finns det någon som har någon fundering på vad som kan vara fel. Är det hela motorn som behöver bytas eller kan det vara något annat, typ kondensatorn.
 
Fick byta båda mina Elero markismotorer innan det ens gått 5 år. Verkar inte vara någon kvalitet i markis-motorer även om markiserna kostar 25 tusen styck. Tror det är känslig elektronik i motorerna. Tyvärr inte så enkelt som att bara löda om någon kondensator.
 
Visst finns det en betydande risk för att hela motorn behöver bytas. Jag tycker ändå att det är märkligt att motorn klarar nästan allt och "bara" har tappat några % i styrka.
 
Sitter ett stödlager i andra änden, inte det som behöver smörjas? Övrig mekanik i markisen kansle behöver smörjas med lite silikonspray.
 
  • Gilla
CandyManX
  • Laddar…
Tack för tipset xdigger! Jag ska prova detta.
 
Eventuellt kan lagret behöva bytas!!
 
Lyfter frågan- elero- motorn har lagt av på vår markis. Var har ni köpt ny motor?
 
A
Hej!

lyfter denna gamla tråd på nytt, har samma problem med min Somfy som fastnat i utfällt läge o ej går att få tillbaka. Väldigt irriterande måste jag säga... Hur löste du detta?

mvh

J Jag_kan skrev:
Hej!

Jag har terrassmarkiser som är cirka 9 år gamla. Markismotorerna är Somfy Altus 50 RTS 25/17. Markiserna har alltid fungerat felfritt, men nu har två av dem börjat kärva. Det går att köra ut markisen utan problem. När man ska köra upp markisen händer inget om man inte hjälper till med handkraft.

Problemet syns på denna video: [media]
Finns det någon som har någon fundering på vad som kan vara fel. Är det hela motorn som behöver bytas eller kan det vara något annat, typ kondensatorn.
 
Lyfter denna jag med. Somfy motor som efter blixtnedslag 50 meter bort är näst intill orkeslös när den ska rulla in tyget. Utåt går bra, men icke inåt om jag inte hjälper till och trycker som en dåre.

Vad ska man ha för ny motor?
 
A
Min beter sig likadant… intressant och se vad panelen kommer fram till!
 
@Jag_kan hittade du någon lösning på problemet? Undrar då även jag nu fått samma problem. :)
 
Hej Jedis,

Det är många år sedan nu, men jag hittade faktiskt en lösning. Det som behövdes var byte av kondensatorn i motorn. En kostnad på 50-100 kronor. Sedan bytet har motorn fungerat perfekt.
 
Tack för svaret, skall undersöka detta!
 
Här kommer en länk till hur man byter

 
S
X xdigger skrev:
Sitter ett stödlager i andra änden, inte det som behöver smörjas? Övrig mekanik i markisen kansle behöver smörjas med lite silikonspray.
Ingen silkonspray/silikonsmitta!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.