17 441 läst ·
16 svar
17k läst
16 svar
Terassmarkis: Motorn orkar inte
Sida 1 av 2
Hej!
Jag har terrassmarkiser som är cirka 9 år gamla. Markismotorerna är Somfy Altus 50 RTS 25/17. Markiserna har alltid fungerat felfritt, men nu har två av dem börjat kärva. Det går att köra ut markisen utan problem. När man ska köra upp markisen händer inget om man inte hjälper till med handkraft.
Problemet syns på denna video: https://youtu.be/DcNFc8OZWes
Finns det någon som har någon fundering på vad som kan vara fel. Är det hela motorn som behöver bytas eller kan det vara något annat, typ kondensatorn.
Jag har terrassmarkiser som är cirka 9 år gamla. Markismotorerna är Somfy Altus 50 RTS 25/17. Markiserna har alltid fungerat felfritt, men nu har två av dem börjat kärva. Det går att köra ut markisen utan problem. När man ska köra upp markisen händer inget om man inte hjälper till med handkraft.
Problemet syns på denna video: https://youtu.be/DcNFc8OZWes
Finns det någon som har någon fundering på vad som kan vara fel. Är det hela motorn som behöver bytas eller kan det vara något annat, typ kondensatorn.
Fick byta båda mina Elero markismotorer innan det ens gått 5 år. Verkar inte vara någon kvalitet i markis-motorer även om markiserna kostar 25 tusen styck. Tror det är känslig elektronik i motorerna. Tyvärr inte så enkelt som att bara löda om någon kondensator.
Hej!
lyfter denna gamla tråd på nytt, har samma problem med min Somfy som fastnat i utfällt läge o ej går att få tillbaka. Väldigt irriterande måste jag säga... Hur löste du detta?
mvh
lyfter denna gamla tråd på nytt, har samma problem med min Somfy som fastnat i utfällt läge o ej går att få tillbaka. Väldigt irriterande måste jag säga... Hur löste du detta?
mvh
J Jag_kan skrev:Hej!
Problemet syns på denna video: [media]
Lyfter denna jag med. Somfy motor som efter blixtnedslag 50 meter bort är näst intill orkeslös när den ska rulla in tyget. Utåt går bra, men icke inåt om jag inte hjälper till och trycker som en dåre.
Vad ska man ha för ny motor?
Vad ska man ha för ny motor?