Mikael_L
Och vid riktigt besvärliga fall kan man först använda en riktigt lättdragen dragtråd för att dra igenom något lite rejälare att använda som dragtråd om det skulle behövas mycket kraft för att dra kabeln

D
Ska testa min metod med flöte ovan imorgon.

spännande!

(Dammsugare kommer inte fungera eftersom jag inte har el nere vid vattnet och att suga uppströms kommer troligtvis inte att fungera.)

D
Det fungerade med flöte, såpa och murartråd.

• Gilla
Jochi och 17 till
  • Laddar…
Mikael_L
Bra hastighet där, inga problem!

D
Fick tag i ändan men det var på håret.

• Haha
Mikael_L
  • Laddar…
J*kla smutt med flöte och snöre så, jag har funderat en del på hur jag skall lösa det i min 200 m långa vatten ledning där jag behöver vända på värmekabeln men på detta sätt borde det ju bli "nemas problemas".

D
Det blev ett jäkla drag. Här ser du ungefärlig dimension på flötet.

• Närstudio av ett flöte med synlig dimension intill ett staket och byggmaterial i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
Jag kommer i nästa steg dra igenom en ståltråd. Köpte 100m på Hornbach för 59 kr. Tror det håller bättre än murarsnöret när jag ska dra/skjuta igenom kabeln (5g2,5).

Murarsnöret håller och du ska dra uppifrån och neråt, går det trögt (vilket jag inte tror så använd lite kabelsmörning. Jag skulle använda lite silikonspray med betoning på lite då det kan orsaka kontaktproblem vid "missbruk".
Det kommer säkert kommentarer nu angående silikon men jag har till och från använt det i ca 40 år och har ALDRIG haft nått problem. I början marknadsfördes det tom som glidmedel vid tråddragning.

D
Kan jag inte bara köra grönsåpa (som jag har hemma). Klipper ju bort en bit på kabeln sen.

D Derbyboy skrev:
Kan jag inte bara köra grönsåpa (som jag har hemma). Klipper ju bort en bit på kabeln sen.
Grönsåpan (och diskmedel) torkar och gör att kabeln efter en tid sitter som limmad i röret och den går inte att rubba. Några sekundsnabba duttar med silikon och kabeln ramlar ner av tyngdkraften, MEN jag är övertygad om att om en drar och en matar så är det inga som helst problem med kabeldragningen.

• Gilla
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
Jag tänker ha så mycket vatten som möjligt i röret när jag drar min kabel, den får så att säga flyta fram sina 200 m, ett simborgarmärke för värmekablar...

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Sedan är det viktigt att ta av kabeln från rullen på rätt sätt. Helst ska rullen sitta på en horisontell axel så att den kan rotera fritt vid avdrag. Drar du av från liggande rulle får du en kabelspiral som har hög friktion i röret. En kompis ska skuta på kabeln bakifrån så att inloppet i röret går smidigt.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
D
T Thomas_Blekinge skrev:
Sedan är det viktigt att ta av kabeln från rullen på rätt sätt. Helst ska rullen sitta på en horisontell axel så att den kan rotera fritt vid avdrag. Drar du av från liggande rulle får du en kabelspiral som har hög friktion i röret. En kompis ska skuta på kabeln bakifrån så att inloppet i röret går smidigt.

Jag har byggt en liten ställning för kabeln.

• En hemmagjord träställning med en kabel som löper genom en gul kabelhållare, bakgrunden visar gröna träd och en parabolantenn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.