5 016 läst ·
43 svar
5k läst
43 svar
Pem20 och N1XV 5g2,5
J*kla smutt med flöte och snöre så, jag har funderat en del på hur jag skall lösa det i min 200 m långa vatten ledning där jag behöver vända på värmekabeln men på detta sätt borde det ju bli "nemas problemas".
Murarsnöret håller och du ska dra uppifrån och neråt, går det trögt (vilket jag inte tror så använd lite kabelsmörning. Jag skulle använda lite silikonspray med betoning på lite då det kan orsaka kontaktproblem vid "missbruk".
Det kommer säkert kommentarer nu angående silikon men jag har till och från använt det i ca 40 år och har ALDRIG haft nått problem. I början marknadsfördes det tom som glidmedel vid tråddragning.
Det kommer säkert kommentarer nu angående silikon men jag har till och från använt det i ca 40 år och har ALDRIG haft nått problem. I början marknadsfördes det tom som glidmedel vid tråddragning.
Grönsåpan (och diskmedel) torkar och gör att kabeln efter en tid sitter som limmad i röret och den går inte att rubba. Några sekundsnabba duttar med silikon och kabeln ramlar ner av tyngdkraften, MEN jag är övertygad om att om en drar och en matar så är det inga som helst problem med kabeldragningen.D Derbyboy skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 235 inlägg
Sedan är det viktigt att ta av kabeln från rullen på rätt sätt. Helst ska rullen sitta på en horisontell axel så att den kan rotera fritt vid avdrag. Drar du av från liggande rulle får du en kabelspiral som har hög friktion i röret. En kompis ska skuta på kabeln bakifrån så att inloppet i röret går smidigt.
T Thomas_Blekinge skrev:Sedan är det viktigt att ta av kabeln från rullen på rätt sätt. Helst ska rullen sitta på en horisontell axel så att den kan rotera fritt vid avdrag. Drar du av från liggande rulle får du en kabelspiral som har hög friktion i röret. En kompis ska skuta på kabeln bakifrån så att inloppet i röret går smidigt.
Jag har byggt en liten ställning för kabeln.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden