20 122 läst ·
12 svar
20k läst
12 svar
Dra El till utomhusbelysning?
Vi håller som sagt på att renovera i sommarstugan (tilläggsisolerar) och passar även på att dra om elen (infälld i väggen). En elektriker kommer vara på plats i helgen men vill ha lite mer "lätt på benen". Hur funkar det när man vill dra ut el till utebelysningen? Vilket materialkrävs och hur dras detta?
Beror ju lite på om elektrikern ska dra från centralen eller från ett redan befintligt uttag.
Material skulle jag frågat elektrikern om så det blir rätt.
Men grovt sett så är det; Kabel, klammer, uttag (dubbel/enkel samt godkända för utomshusbruk).
Material skulle jag frågat elektrikern om så det blir rätt.
Men grovt sett så är det; Kabel, klammer, uttag (dubbel/enkel samt godkända för utomshusbruk).
Produkter som diskuteras: "kabelklammer"
Kabelklammer 36 1MLE Rapid
Optimal fästning av lågvoltskablar
114 kr inkl moms
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 809 inlägg
Det vanliga är nog bara ett rör ut genom väggen där lampan skall sitta. men frågan är alldeles för allmänt hållen för att det skall gå att svara bra. Ex. så blir det lite speciellt där rör passerar från en varm zon, inomhus till en kall zon. Det finns risk att varm fuktig luft inifrån huset strömmar ut till den kalla zonen inne i röret, då bildas kondens, som kan orsaka kortslutning, och annat elände. Och man behöver se lite på plats för att avgöra om det finns risk att vatten som slår mot väggen skall strömma in i röret.
Om du nu drar rör inne i väggen så tänk lite på hur rören dras. Om de ligger inbäddade i isolering så kan de bli överhettade (det kan bli bortåt 100 grader inne i ett elrör under helt normal driftsituationer, trådarna tål 70 grader). Samtidigt så skall de inte gå på den kalla sidan av isoleringen, pga. kondensrisken.
Om du nu drar rör inne i väggen så tänk lite på hur rören dras. Om de ligger inbäddade i isolering så kan de bli överhettade (det kan bli bortåt 100 grader inne i ett elrör under helt normal driftsituationer, trådarna tål 70 grader). Samtidigt så skall de inte gå på den kalla sidan av isoleringen, pga. kondensrisken.
Men om temperaturen är närmare trettio grader över det trådarna tål, kan man då kalla det för en "normal driftsituation"?hempularen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 809 inlägg
Njaa.. Förhoppningsvis förlägger man dem så att det inte blir så varmt. Men det kan vara lite svårt att inse att även en helt vanlig ledare som det går "tillåten" ström i kan bli väldigt varm.
Den stora frågan är hur du vill kunna slå på utebelysningen.
Ska alla lampor tändas samtidigt av en strömbrytare?
Ska alla lampor tändas samtidigt av flera olika strömbrytare på olika ställen?
Ska alla lampor tändas separat?
Ska lamporna vara styrda av ljus eller tid så att de slås på när det blir mörkt eller på kvällen?
Om allt ska styras centralt måste trådar dras till ett ställe eller någon form av trådlös styrning installeras.
Ska alla lampor tändas samtidigt av en strömbrytare?
Ska alla lampor tändas samtidigt av flera olika strömbrytare på olika ställen?
Ska alla lampor tändas separat?
Ska lamporna vara styrda av ljus eller tid så att de slås på när det blir mörkt eller på kvällen?
Om allt ska styras centralt måste trådar dras till ett ställe eller någon form av trådlös styrning installeras.
Eller en lampa på varje knut och en stolpe med lamp på uppfarten. Anledningen till mina frågor är att det viktiga är inte hur saker ska göras, det fixar TS elektriker. Utan det viktiga är att TS tänker igenom hur han vill att allt ska fungera när det är klart.
Såg den här tråden från 2017 men hoppar in i den och provar min fråga.E etompau skrev:
Har sökt svar på om det är FK i rör som ska igenom slangen och sen kabelhölje sista biten in genom membrantätningen på armaturen, eller om man drar kabel hela vägen från kopplingsdosa på insidan ut till armaturen?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
