D
Får man igenom en n1xv 5g2,5 i en pem20 eller ska jag gå upp till en pem25?

Sträckan är 100m
 
Varför drar du inte ett vanligt gult skyddsrör?
 
D
Därför att kabeln inte kommer vara nedgrävd mer än ca 10 meter (då kommer jag köra gult rör) resterande del kommer den gå över typ berg med mossa. Gult rör tål inte uv-ljus.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Bara en fråga, vad får man avsäkra en sådan med på 100m i den förläggningen?

frågar åt en vän...
 
Mikael_L
R Robin Lindberg skrev:
Bara en fråga, vad får man avsäkra en sådan med på 100m i den förläggningen?

frågar åt en vän...
Något mellan 2A, och 20A ...

Troligast 10A, men en reell risk att max är 6A.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Mikael_L
D Derbyboy skrev:
Får man igenom en n1xv 5g2,5 i en pem20 eller ska jag gå upp till en pem25?

Sträckan är 100m
Kabeln är väl 12-13mm i diameter typ. Om du har 20mm i innerdiameter i slangen borde det gå rätt bra, men lite beroende på hur långt det är.
 
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Något mellan 2A, och 20A ...

Troligast 10A, men en reell risk att max är 6A.

vingar diskuterat det i en annan tråd, det som ska matas är en 3-fas pump på 2,7 amp. Det sas att jag kunde avsäkra med 10a C.
 
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kabeln är väl 12-13mm i diameter typ. Om du har 20mm i innerdiameter i slangen borde det gå rätt bra, men lite beroende på hur långt det är.
Sträckan är ungefär 80 meter och innerdiamtern i en Pem20 är 16mm..

Egebtligen är det inga problem att köra 4 x 20 meter och slarva med muff. Slangen är ju bara extra skydd för kabeln. Det behöver således inte vara några hermetiskt tillslutna skarvar. Tänkte säkra skarvarna med vanliga muffar för VP-rör och sen lite vulktejp.
 
wildeside
D Derbyboy skrev:
Sträckan är ungefär 80 meter och innerdiamtern i en Pem20 är 16mm..

Egebtligen är det inga problem att köra 4 x 20 meter och slarva med muff. Slangen är ju bara extra skydd för kabeln. Det behöver således inte vara några hermetiskt tillslutna skarvar. Tänkte säkra skarvarna med vanliga muffar för VP-rör och sen lite vulktejp.
Jag skulle iaf ta pemslang 25 mm och vanliga pemkopplinar i plast blir inte så mycket dyrare.
Skiljer någon 100 lapp.
 
Det är inte så att du istället skall sätta ett motorskydd istället?
Om det är en pump, icke inbyggd frekv. omriktare förmodar jag.

Köper du typ en gv2-me kan du ju ställa strömmen direkt på den.
Då får du ju även med om den drar snett i strömmar.
hade lätt kört en gv2:a själv iaf på en pump,
godkänt att avsäkra kabel på, möjligt att låsa vid arbeten med pump etc.

Inte alltid en elektriker kan se på ett pumpgods/snäckan på en fläkt och konstatera åt vilken håll motorn skall gå åt... (om det inte finns pilar utritade) men finns ju absolut olika nivåer på elektriker.
 
D
Vet ej vad en gv2 är.

Jo jag ska ha motorskydd.
 
D Derbyboy skrev:
Vet ej vad en gv2 är.

Jo jag ska ha motorskydd.
Motorskyddsbrytare GV2ME
Motorskyddsbrytare GV2 ME innehåller termiskt överlastskydd och magnetiskt kortslutningsskydd och snäppmonteras på 35mm DIN-skena. Brytaren är beröringsskyddad IP20 och försedd med fasbortfallsskydd samt tryckknappar för manövrering till/från. Självskyddande. Försäkring erfordras ej. Med termisk-magnetisk utlösning. Om kortslutningsströmmen inte överstiger brytförmågan behövs ej säkring. Snabbfastsättning för montage på DIN-skena eller i kapsling. Lägesoberoende.

https://www.elbutik.se/product.html/motorskyddsbrytare-gv2me
 
D
Ok Tack,

vlev rekommenderad Överströmsrelä LRD med kontaktor men det där låter ju som en bättre produkt. Men va vet jag.
 
GV2 är en motorskyddsbrytare liknande den som diskuterades i den förra tråden.
Den kan endast användas för manuellt till och frånslag.
Ska du fortfarande använda fjärrstart är kontaktor en nödvändighet och därmed tillhörande överströmsrelä en smidigare lösning.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Ok Tack,

vlev rekommenderad Överströmsrelä LRD med kontaktor men det där låter ju som en bättre produkt. Men va vet jag.
Om du som var uppe i andra tråden tänker på utlösningsvillkor och säkringsstorlek kan du få lite fördelar med GV2 och kontaktor. Om du använder den brytaren behöver du ingen säkring före eller kanske mer rätt i ditt fall det spelar ingen roll hur stor. Så tex C16 går bra och du kan ha ett normalt trefasuttag uppe vid stugan på samma grupp om du vill.

Med skydd för din pumpstorlek kommer även konventionellt beräknat utlösningsvillkor vara uppfyllt med råge. Så då får du hängslen och livrem med JFB också som hade täckt vid C10 och kontaktor med bimetall som föreslogs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.