Är det tillåtet att ha en brytare i normcentralen till ett eluttag utomhus ? Vill inte tända och släcka på säkringen
 
Det är väldigt mycket som är tillåtet, och ännu mer som inte förbjudet, men allting är inte lämpligt.

En strömbrytare för normkapsling är förvillande lik en dvärg, och elcentralen är sällan den bästa platsen för en strömbrytare. Lämpligt kan vara att styra ett uttag för att undvika olovlig användning när man reser bort. Att regelbundet tända/släcka en utomhusbelysning ser jag som olämpligt, men om belysningen är styrd av ljus- och rörelsesensor så går det an.

Strömbrytare för normkapsling från Hager, 25A 230V, installerad på en DIN-skena.
 
Avsikten är att bryta strömmen när vi vinterställer huset
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är väldigt mycket som är tillåtet, och ännu mer som inte förbjudet, men allting är inte lämpligt.

En strömbrytare för normkapsling är förvillande lik en dvärg, och elcentralen är sällan den bästa platsen för en strömbrytare. Lämpligt kan vara att styra ett uttag för att undvika olovlig användning när man reser bort. Att regelbundet tända/släcka en utomhusbelysning ser jag som olämpligt, men om belysningen är styrd av ljus- och rörelsesensor så går det an.

[bild]
separat normlåda för brytarna ?
 
Då skulle jag hellre montera en vanlig väggströmbrytare bredvid centralen eller på annan lämplig plats, tvåpolig för att även bryta bort jordfel N-PE.
 
Är det fler saker man vill kunna stänga av när ni vinterställer huset? Om så är fallet kanske dela centralen i 2 delar med dubbla huvudbrytare?
Bara detta uttag ute skulle jag sätta en vanlig 2polig brytare på lämpligt ställe så är det lätt att koppla bort det helt även när man inte är där i veckorna.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.