Hej!
Ville ställa en snabb fråga till några som förhoppningsvis är mer kompetenta än jag själv!
Vad är det här för typ av eldragning/dosa? Har man helt enkelt flyttat eluttaget och det jag ser bakom plastglaset är "inkommande" för el?
Tacksam för svar! Må gott!
Ville ställa en snabb fråga till några som förhoppningsvis är mer kompetenta än jag själv!
Vad är det här för typ av eldragning/dosa? Har man helt enkelt flyttat eluttaget och det jag ser bakom plastglaset är "inkommande" för el?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tacksam för svar! Må gott!
Har suttit en radiator där, deras dosor som följer med ser ut sådär.
Kan det vara så att det tidigare satt 400v radiator som matades med kablar ur väggen, och när man sedan bytte till 230 så snodde man från uttaget och körde utanpåliggande istället?
Kan det vara så att det tidigare satt 400v radiator som matades med kablar ur väggen, och när man sedan bytte till 230 så snodde man från uttaget och körde utanpåliggande istället?
Det där en anslutningsdosa för elradiatorer. Jag har iofs aldrig sett en sån med plint, de brukar ha en specialkontakt på sidan.
Edit:
Det sitter nog fortfarande en radiator där med tanke på väggfästet, man har bara bytt till en sort med stickpropp och dragit ut ett uttag till där man kommer åt det.
Något att vara uppmärksam på med sådana anslutningsdosor och radiatorkretsar allmänt är att det är vanligt med trefas utan nolla. Det verkar inte vara fallet här men det är en vanlig och farlig felkoppling att anta att blå är nolla. Man måste kontrollmäta och man måste förstå.
Generellt är det dumt att sätta eluttag på radiatorslingor, de bör vara fast monterade.
Edit:
Det sitter nog fortfarande en radiator där med tanke på väggfästet, man har bara bytt till en sort med stickpropp och dragit ut ett uttag till där man kommer åt det.
Något att vara uppmärksam på med sådana anslutningsdosor och radiatorkretsar allmänt är att det är vanligt med trefas utan nolla. Det verkar inte vara fallet här men det är en vanlig och farlig felkoppling att anta att blå är nolla. Man måste kontrollmäta och man måste förstå.
Generellt är det dumt att sätta eluttag på radiatorslingor, de bör vara fast monterade.
Åh, otroligt snabba svar! Tack!
Utgå från att jag inte kan något alls om sådant här då jag ställer följande fråga:
Vad kan jag bäst göra med en sån här dosa om jag inte vill ha kvar den? Ser nu att vi har sådana bakom en herrans massa el-element i huset och vi hade tänkt göra oss av med en bunt av dem.
Går det att "göra om" radiatordosan till ett "vanligt" eluttag eller vad gör man?
Utgå från att jag inte kan något alls om sådant här då jag ställer följande fråga:
Vad kan jag bäst göra med en sån här dosa om jag inte vill ha kvar den? Ser nu att vi har sådana bakom en herrans massa el-element i huset och vi hade tänkt göra oss av med en bunt av dem.
Går det att "göra om" radiatordosan till ett "vanligt" eluttag eller vad gör man?
Om ni ska ta bort elradiatorerna så kan man dra ur trådarna ur hela radiatorslingan och spackla igen rörmynningarna. Det är kanske inte helt optimalt dock om man senare upptäcker att det blir kallt utan radiatorerna. Det kräver också att man tar bort hela slingan. Kan man inte göra det får man sätta en dosa över mynningarna och koppla vidare i den. Elko har en som inte ser totalt eländig ut men det blir en klump mitt på väggen, det kommer man inte ifrån.
https://www.elbutik.se/product.html/kulodosa-m-plint-ip21-fv-400v?category_id=1972
https://www.elbutik.se/product.html/kulodosa-m-plint-ip21-fv-400v?category_id=1972
Vad ska ni ha för uppvärmning istället för elradiatorerna?N Numbawan skrev:Åh, otroligt snabba svar! Tack!
Utgå från att jag inte kan något alls om sådant här då jag ställer följande fråga:
Vad kan jag bäst göra med en sån här dosa om jag inte vill ha kvar den? Ser nu att vi har sådana bakom en herrans massa el-element i huset och vi hade tänkt göra oss av med en bunt av dem.
Går det att "göra om" radiatordosan till ett "vanligt" eluttag eller vad gör man?
Då får ni förmodligen radiatorer med lägre effrkt.N Numbawan skrev:
230V 10A ger 2300W
400V 10A 3fas ger 6900W
Ni behöver alltså tre gånger fler radiatorer för att få samma effekt. Det är ju då bara ett problem om 1/3 av dagens effekt inte räcker för uppvärmning.
Nej, det spelar ingen roll om radiatorerna är 400V eller 230V. Vanliga elradiatorer i en villa är normalt inte större än 1500W, och det är bland de största. Du kan alltså ta ut 6900W på en 10A 3-fasgrupp oavsett om du ansluter till 230 eller 400V.S sunqan skrev:
230V
P per fas=UxI=230x10=2300W. x3 ger 6,9kW
400V
P=U x I x rot3 =400x10x1,73=6,9kW
Otroligt vad ni kan saker om el! Alla dessa uträkningar gör mig klart imponerad!
Tror ni det går att ta bort dosan och att göra ett "vanligt" uttag av den istället? Där man kan sätta en vanlig hårdvara med vanlig stickkontakt typ router eller dylikt?
Tror ni det går att ta bort dosan och att göra ett "vanligt" uttag av den istället? Där man kan sätta en vanlig hårdvara med vanlig stickkontakt typ router eller dylikt?
Ja, det funkar.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Förutsatt att du har 230 V där i dosan, eller ser till att ordna det så går det bra. Jag ser inga bevis för att du har 230 V i det uttag vi ser på bild. Vad går stickproppen till?
Klicka här för att svara
