Hej

Detta är en antennkabel som jag är helt säker att jag dragit ur uppe på vinden. Går i väggen så ser inte riktigt.

Pennan visar utslag sporadiskt både på denna och andra antennkablar som jag tror jag har fimpat.

Hur kommer detta sig? :thinking::rofl:
 
Antagligen finns en kapacitiv koppling mellan dessa kablar och elledningar i väggen. Jag tror att risken är större att dessa spänningsprovare visar spänning falskt än spänningslöst falskt.
 
A Avemo skrev:
Antagligen finns en kapacitiv koppling mellan dessa kablar och elledningar i väggen. Jag tror att risken är större att dessa spänningsprovare visar spänning falskt än spänningslöst falskt.
Vad är kapacitiv koppling? Jag är nollad på el, är rörmokare :p
 
Finns det en kapacitans mellan två ledare kan det gå växelström mellan dem utan att det är galvanisk kontakt. Ligger kablar parallellt så finns det en svag kapacitans mellan dem. Alldeles för låg för att det skall bli något farligt men tillräckligt hög för att det skall ge utslag på diverse instrument.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Finns det en kapacitans mellan två ledare kan det gå växelström mellan dem utan att det är galvanisk kontakt. Ligger kablar parallellt så finns det en svag kapacitans mellan dem. Alldeles för låg för att det skall bli något farligt men tillräckligt hög för att det skall ge utslag på diverse instrument.
Okej det låter rimligt och kanske även troligt. Min följdfråga blir då vad jag ska göra nu. Kan jag trycka in sladdsnutten i väggen bara? :p
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.