Skulle säga LTspice... Körs lokalt på datorn och finns hur mycket hjälp som helst på näte med grundkurser i elektronik. Programmet är det mest använda kretssimulatorn.Anders243 skrev:
Jag kikade lite snabbt på LiUs sidor för att hitta kursmaterialet till "Analoga Kretsar", men deras nya sida är totalt hopplös att navigera på, så jag hittade inget precis nu.
Men jag vet att det har haft allt material utlagt som PDFer med både föreläsningar, övningsuppgifter och labbhandledningar. (Jag tror som sagt att det finns kvar, men jag hittar inte de just nu. Jag är även övertygad om att även KTH/Chalmers/.. har liknande grejer utlagt)
Ang simulatorer verkar www.circuitlab.com ha något (som jag inte testat). Analog Devices / Maxim / Linear har också någon liknande på deras sida.
Lycka till med allt!
Medlem
· Korpilombolo
· 3 723 inlägg
Röken letar av någon anledning alltid sig in i näsan. Betraktelse hemma i pojkrummet för 50 år sedan. 
Men det fanns ju lod med fluss som luktade gott också. Sedan Rohs infördes på nittiotalet är väl alla lödningar blyfria.
Men det fanns ju lod med fluss som luktade gott också. Sedan Rohs infördes på nittiotalet är väl alla lödningar blyfria.
Det är väl ändå encoder på micron eller?imported_Benno skrev:
Pottarna på mikron? På våran är det nog en massa kontakter, som en vridomkopplare då det inte finns något stopp eller ändläge. Har inte försökt fixa mikron som glappar men däremot med framgång ett par kameror med liknande reglage. Öppna och rengör med kontaktspray (t.ex crc elektronikrengöring).
[länk]
Se bara till att allt är strömlöst i mikron och inga uppladdade kondingar, vilket annars kan vara livsfarligt.
Kurser i ellära vet jag inte om man inte skriver in sig på ett högskoleprogram.
Det finns mycket litteratur för självstudier och internet ("how to...").
Jag lämnade min kurslitteratur från KTH-tiden till Läkarmissionen för många år sedan. Det är förvisso bra att kunna grunderna hur transistorer fungerar men idag finns ju färdiga byggblock i form av ic-kretsar om man inte vill bygga allt från grunden.
Gillar man audio, så kan jag rekommendera13th Marine skrev:
https://www.amazon.se/Designing-Aud...ocphy=9062462&hvtargid=pla-794432137357&psc=1
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 615 inlägg
Stort tack för svar allihop! Hittat till elektronikforumet.com och ebaman.com. Underbart! Ser ut att ha lite läsning i höstmörkret sen!
allmän elektronik av soelman verkar ju toppen! Precis det jag sökte efter!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden