D Drivax68 skrev:
Elmätaren byts på uppdrag av E:surprised:n. Behövs ingen elektriker till det. Det snabbutbildas personer som endast får utföra bytet. Men uppdragsgivaren är behörig och har ansvaret.
Jag kollade på några mätarbyte nu i våras, tre glada ungdomar kom i sina färgglada bilar, de tog hand om var sin mätare, mätare som satt kloss intill varandra.
Tyckte de utförde arbete lugnt och metodiskt. De hade någon app som de fotodokumenterade bytet och anslutningar av ledningar med.
Skruvar åtdrogs med momentskruvmejsel.

Några veckor senare kom en person från Eon ut och kollade installationen ...

tommib
Jo, sådär var det hos mig också förra året när mätaren byttes. Två killar. De fotograferade innan de började bytet, markerade ledningarna, bytte mätare (och skalade om lite, prydligt), fotograferade efter. Allt lagrades i en app från Ellevio. Han jag pratade med var väldigt tydlig med att de fick inte göra något annat än att byta rakt av. De fick absolut inte ändra fasordningen (anledningen till att jag tittade på) och märkte därför ledarna innan de började. Väldigt seriöst faktiskt. Så det kan fungera, när det gäller en såpass standardiserad grej som mätarbyte. Men det kan bevisligen också skita sig.

• Gilla
etompau
  • Laddar…
D Drivax68 skrev:
Felaktigt utfört mätarbyte. Ingen jord inkopplad så det fanns ingen nolledare i fastigheten. Fick ta hit en elfirma som felsökte och hittade felet. 400 volt sporadiskt i 220 volts ledningar bla. Elektrikern sa att jag haft tur som inte fått en elstöt och att det inte började brinna. En massa elprylar är nu förstörda. Har dialog med de som utförde bytet.
Nu gäller det att gå runt och testa allt som går på el för dig, så du får göra en ordentlig lista på vad de behöver ersätta.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
D Drivax68 skrev:
Felaktigt utfört mätarbyte. Ingen jord inkopplad så det fanns ingen nolledare i fastigheten. .
Till elmätaren finns det ingen jord, Bara 3 faser in & 3 faser ut och en nolla. Hur menar du att jorden inte var inkopplad ?

A Alexn72 skrev:
Hoppsan. Tur att de var en elektriker som bytte mätaren. Kunde gått illa om de varit nån hemmapulare som gjort bytet
..:thinking:
Sådana misstag gör inte en kunnig ”hempulare” !!!
Men en som gått en 3- dagars kurs med att byta elmätare kan mycket väl göra misstag när det är blir fel på anläggningen t.ex. saknad PEN
Ett vanligt fel är att inkommande jordkabel är skarvad i en gjutjärnslåda på väggen och från denna går det 4st RK 10 mm2 upp till mätaren.
När mätaren byts så vrides det och drar i ledarna och kopparkardeler rör sig och nu är plötsligt skruvanslutningen lös med felet som TS hade.

nisse123 nisse123 skrev:
Till elmätaren finns det ingen jord, Bara 3 faser in & 3 faser ut och en nolla. Hur menar du att jorden inte var inkopplad ?
Där hade du lite bråttom när du tänkte!
Det är ingen nolla där utan en PEN.
PEN är en förkortning av Protected Earth (PE) och Neutral (N)
th

tommib
Nja, till mätaren är det nog en nolla för mätarens interna försörjning. Däremot tror jag som du om felmekanismen, dvs att det finns en PEN-plint där man tar ut PE och N till anläggningen samt mätarens nolla. Vid installation, om man inte förstår funktionen och vikten av den plinten, kan man kanske missa att kontrolldra anslutningarna där med det beskrivna felet som följd.

• Gilla
Leif i Skåne och 3 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Det är ingen nolla där utan en PEN.
PEN är en förkortning av Protected Earth (PE) och Neutral (N)
Varför tror du att det behövs ( Protected Earth PE) till en elmätare ?
Vet du var delningen mellan PEN och PE - N sker någonstans ?
Inte i elmätaren i allafall

nisse123 nisse123 skrev:
Nollan borta.

nisse123 nisse123 skrev:
Varför tror du att det behövs ( Protected Earth PE) till en elmätare ?
Vet du var delningen mellan PEN och PE - N sker någonstans ?
Inte i elmätaren i allafall
Du har rätt, till mätarens funktion behövs bara en nolla.
Jag refererade till en vanlig villamätare där det kommer in 4 ledare och ut 4 ledare. Och uppdelning från TN-C till TN-S sker senare.
Men i nyare fasadskåp kan uppdelning före elmätaren och då går det bara en nolla in på plint [11] för mätarens referens av spänningen.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.