Halloj,

Hade elektriker på besök för någon vecka sen för att bl.a. dra fram en grupp till en poolvärmepump och sätta upp en handdukstork. Tog lång tid för de att bli klara (2 arbetsdagar) men elcentralen sitter i källaren och det tar tid att dra ny kabel i gamla hus så det får man acceptera.

Tycker dock att vissa av lösningarna är underliga:
El-central monterad på trävägg med ansluten kondukt till värmepumpens utomhusenhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handdukstork monterad på kaklad vägg i badrum med synliga elanslutningar.
Skapa konto

Väldigt stel kabel från arbetsbrytaren till pumpen, finns det bättre alternativ?

Varför behövs en dosa till handdukstorken när man koppla direkt i kopplingsplinten som sitter i den?

Stel kabel, det förstår jag inte, kabeln ska väl inte röra sig? Oftast får du snyggare kabeldragning med en stelare kabel och en metalskärm gör kabeln stelare och kan ju dessutom addera säkerhet vid en installation.

Du vill gärna ha en kopplingsdosa nära torken då det underlättar ett framtida byte.

• Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Är det spikat klammer på kaklet?

Bra tanke om kopplingsdosan! Var lite ironiskt dock eftersom jag bad elektrikern att byta kabelgenomföring på en annan dosa i samma badrum som var trasig, vilket han inte ville för "man sätter inte dosor i badrum". :thinking:

Angående kabeln så visst ska den inte röra på sig nämnvärt, pumpen vibrerar lite lätt under drift.

A Alexn72 skrev:
Är det spikat klammer på kaklet?
Sitter spikplugg i fogen så det är nog OK.

JanneJanne123
S skyisthelimit skrev:
Stel kabel, det förstår jag inte, kabeln ska väl inte röra sig? Oftast får du snyggare kabeldragning med en stelare kabel och en metalskärm gör kabeln stelare och kan ju dessutom addera säkerhet vid en installation.
Fast installationskabel av EK-typ hängandes i luften är ju inte direkt lämpligt till pumpen. I mitt tycke borde det ha varit en gummikabel av mjukare typ som borde ha använts.

• Gilla
oobum och 3 till
  • Laddar…
T TheBigCheese skrev:
Sitter spikplugg i fogen så det är nog OK.
Frågan va nog snarare om det är spikat genom tätskiktet...

Karl.s Karl.s skrev:
Frågan va nog snarare om det är spikat genom tätskiktet...
Ser ut att vara tätat med silikon.
Vit kabel tätad med gul silikon där den passerar genom en vit väggklamrad cable clip.
Skapa konto

• Gilla
oobum
  • Laddar…
Ser amatördraget ut. Har man limmat fast spikklamren med silikon, för spikarna lär inte sitta fast i väggen om det inte är trä bakom kaklet.

• Gilla
etompau
  • Laddar…
Spikklammer på en kaklad vägg tycker jag inte är optimalt. En vit kabelkanal av bra kvalité hade jag nog föredragit, eller försökt dragit kabeln längs dörrlisten och flyttat värmaren längre till höger.

Kabeln från brytaren till poolpumpen kunde ha skyddats av ett kabelskyddsrör eller dragits i ett fastskruvat VP-rör. Nu ser dragningen lite "vinglig" ut imho.

• Gilla
Bo.Siltberg och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.