Byggahus.se
Hej

vill lära mig mer om elektronik. Bygga utrustning till musikstudion är väl huvudsyftet. Men att lära sig att byta de förbannade pottarna på micron som glappar vore ju ett stort plus.

Finns det nån kurs ni kan rekommendera? Helst online/på distans pga småbarn och mycket jobb, men annars nånstans i dalarna. Kvällskurser eller så.

Vad roligt!

Är du mest ute efter praktiska färdigheter som lödning och liknande, eller är du intresserad av att konstruera och förstå hur vanliga applikationer inom musik-elektronik fungerar? (Tänker mest på filter, OP-förstärkare med mera)

För att lära sig hur förstärkare med mera konstrueras så skulle jag rekommendera att kika på kursmaterialet till valfri sådan kurs på något av våra universitet. (LiU har t.ex. "Analoga Kretsar" som borde täcka in detta område, och jag misstänker att alla andra universitet har liknande kurser med material utlagt på nätet)

Ang praktiska färdigheter så skulle jag rekommendera att skaffa lite skrot att öva på, med att löda av och löda dit komponenter för att få upp lödfärdighet. Om du inte har en bra lödstation så tycker jag du ska köpa en, de är inte speciellt dyra.

Det finns många bra analog-simulatorer man kan köra i en webbläsare för att testa olika konstruktioner med. Så om du inte använt dessa innan kan du söka på "circuit simulator" eller SPICE simulator.

• Gilla
nerdybynature och 1 till
  • Laddar…
A Anders243 skrev:
Vad roligt!

Är du mest ute efter praktiska färdigheter som lödning och liknande, eller är du intresserad av att konstruera och förstå hur vanliga applikationer inom musik-elektronik fungerar? (Tänker mest på filter, OP-förstärkare med mera)

För att lära sig hur förstärkare med mera konstrueras så skulle jag rekommendera att kika på kursmaterialet till valfri sådan kurs på något av våra universitet. (LiU har t.ex. "Analoga Kretsar" som borde täcka in detta område, och jag misstänker att alla andra universitet har liknande kurser med material utlagt på nätet)

Ang praktiska färdigheter så skulle jag rekommendera att skaffa lite skrot att öva på, med att löda av och löda dit komponenter för att få upp lödfärdighet. Om du inte har en bra lödstation så tycker jag du ska köpa en, de är inte speciellt dyra.

Det finns många bra analog-simulatorer man kan köra i en webbläsare för att testa olika konstruktioner med. Så om du inte använt dessa innan kan du söka på "circuit simulator" eller SPICE simulator.
tack för superbra svar! Konstruera och förstå hur det funkar är målet. :) så ruskigt dyrt att köpa en fairchild 660 nuförtiden… hahah. Nä men iallafall snickra ihop egna mikrofoner och enklare effektburkar vore superskoj att kunna göra i framtiden.
Tanken slog mig när kondingarna torkade på analogkortet i mitt svindyra ljudkort och väntetiden för reparation är över 2 år att det där borde man ju kunna göra själv. Det lär ju inte bli mindre elektronik i vardan framöver så det är väl en bra kunskap att ha i vardagen också. :)

ska med stor glädje leta reda på materialet du nämnde. tanken hade inte slagit mig alls. Superskoj. :)

Jag kikade lite snabbt på LiUs sidor för att hitta kursmaterialet till "Analoga Kretsar", men deras nya sida är totalt hopplös att navigera på, så jag hittade inget precis nu.

Men jag vet att det har haft allt material utlagt som PDFer med både föreläsningar, övningsuppgifter och labbhandledningar. (Jag tror som sagt att det finns kvar, men jag hittar inte de just nu. Jag är även övertygad om att även KTH/Chalmers/.. har liknande grejer utlagt)

Ang simulatorer verkar www.circuitlab.com ha något (som jag inte testat). Analog Devices / Maxim / Linear har också någon liknande på deras sida.

Lycka till med allt!

• Gilla
Niclas Gustafsson
  • Laddar…
Fysiska kurser är nog svårt, och vad som finns online har jag dålig koll på... Har läst det mesta på Liu, men va länge sen. Vill minnas att det fanns en bok som hette analog elektronik av Bengt molin som va bra. Helt ärligt är universitetets kurser sådär... Sen går det ju googla upp mycket. Lär dig grunderna vad gäller begrepp och komponenter. Finns massor bra guider på nätet. Grotta ner dig i ström, spänning resistans, kapacitans, induktans, ohms lag, kirchhoff, förstärkare, opampar, transistorer osv.
Köp lödutrustning och en drös byggsatser på tex electrokit. Jag lärde mig löda på en station från biltema när jag lödde ihop en förstärkarbyggsats. Nu löder jag det mesta! Bli medlem på elektronikforumet.com och ställ alla frågor där, så får du svar... Eller ställ de här, vi är ett gäng som nog kan svara på det mesta!

• Gilla
nerdybynature och 2 till
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Hej

vill lära mig mer om elektronik. Bygga utrustning till musikstudion är väl huvudsyftet. Men att lära sig att byta de förbannade pottarna på micron som glappar vore ju ett stort plus.

Finns det nån kurs ni kan rekommendera? Helst online/på distans pga småbarn och mycket jobb, men annars nånstans i dalarna. Kvällskurser eller så.
Pottarna på mikron? På våran är det nog en massa kontakter, som en vridomkopplare då det inte finns något stopp eller ändläge. Har inte försökt fixa mikron som glappar men däremot med framgång ett par kameror med liknande reglage. Öppna och rengör med kontaktspray (t.ex crc elektronikrengöring).
https://flic.kr/p/245qDxg
Se bara till att allt är strömlöst i mikron och inga uppladdade kondingar, vilket annars kan vara livsfarligt.
Kurser i ellära vet jag inte om man inte skriver in sig på ett högskoleprogram.
Det finns mycket litteratur för självstudier och internet ("how to...").
Jag lämnade min kurslitteratur från KTH-tiden till Läkarmissionen för många år sedan. Det är förvisso bra att kunna grunderna hur transistorer fungerar men idag finns ju färdiga byggblock i form av ic-kretsar om man inte vill bygga allt från grunden.

Redigerat:
Skulle rekommendera att inte skruva isär mikron om man inte vet vad man gör. Är otrevligt både med ev restspänning i kondingar och gäller att inte sabba ev skärmning av mikrovågsstrålning vid ihopsättning.

• Gilla
Strontus och 2 till
  • Laddar…
Böckerna "Elektronik för alla" kan jag rekomendera om de finns kvar. De är från 80talet men vill man lära sig grunderna steg för steg så är de lika aktuella idag.

Jag håller inte på med elektronik idag lika flitigt som jag gjorde för 30 år sedan men ibland blir det nått litet återfall. Letar lite info på nätet men det har slagit mig att det nog är svårt för en nybörjare att hitta bra grundkurs.
Det blir lite spretigt och drar snabbt iväg utan att förståelsen på komponentnivå hinns med. Jag tror den moderna elektroniken blir så mycket roligare med stabil kunskap om resistorn, kondingen, dioden och transistorn i alla sina varianter , förstärkare och oscilatorer mm mm.

• Gilla
Niclas Gustafsson
  • Laddar…
S swirve skrev:
Skulle rekommendera att inte skruva isär mikron om man inte vet vad man gör. Är otrevligt både med ev restspänning i kondingar och gäller att inte sabba ev skärmning av mikrovågsstrålning vid ihopsättning.
nä precis. Tanken var ju att lära mig hur man gör innan jag skruvar. ;) har inga förhoppningar om att det ska gå snabbt att lära mig. Men ett första steg och se det som målet. :) lagom till att den är utsliten kanske man har kunskap nog. :)

ESP har en del intressanta ljudbyggen som kan vara intressanta att slänga ett öga på:
https://sound-au.com/

• Gilla
Niclas Gustafsson och 1 till
  • Laddar…
S
Elektronik är riktigt skoj. Du behöver en lödkolv med bra spetsar och en varmluftsstation. Jag använder nästan varmluftsstationen oftare än lödkolven.

men det beror lite på vad du ska hålla på med :)

flussmedel är riktigt viktigt också. Att lösa utan flussmedel är hopplöst ibland.

Viktigast av allt är att ha någon slags rökutsug Inte andas in röken :)

Där vill jag nog säga att jag inte håller med SueCia... Varmluftsstation behövs bara vid lödning av mer avancerade IC-kretsar som QFN och BGA kapslar eller kapslar som har magpad. Det är överkurs som nybörjare! Allt annat löses med lödpenna. Sen kan det vara tycke och smak....
Fluss är viktigt! Även bra lod, men som hobbyist kan man gott köra 60/40 blyat lod.
Rökutsug är inte heller så viktigt, kan räcka med en liten bordsfläkt som fläktar bort det värsta.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vill man komma igång med elektronik och fokuset verkar vara på audio så skulle jag säga att hålmonterat räcker långt, då behöver man sällan varmluft.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Böckerna "Elektronik för alla" kan jag rekomendera om de finns kvar. De är från 80talet men vill man lära sig grunderna steg för steg så är de lika aktuella idag.

Jag håller inte på med elektronik idag lika flitigt som jag gjorde för 30 år sedan men ibland blir det nått litet återfall. Letar lite info på nätet men det har slagit mig att det nog är svårt för en nybörjare att hitta bra grundkurs.
Det blir lite spretigt och drar snabbt iväg utan att förståelsen på komponentnivå hinns med. Jag tror den moderna elektroniken blir så mycket roligare med stabil kunskap om resistorn, kondingen, dioden och transistorn i alla sina varianter , förstärkare och oscilatorer mm mm.
Kan rekommendera Elektronik för alla, det var min inkörsport innan KTH etc. Fanns 7 delar om jag minns rätt.

• Gilla
Niclas Gustafsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.