Har hittat andra trådar på detta forum om just det här ämnet men hittar inga bra svar.
Jag söker en 3x4mm2 kabel till en ikea spishäll(matmässig). 1-fas. Den ska vara värmebeständig upp till 70 grader står det i manualen. Var får jag tag i en sådan kabel? Verkar inte finnas någonstans. Har varit i kontakt med elbutik.se men dom har ingen heller.
Jag söker en 3x4mm2 kabel till en ikea spishäll(matmässig). 1-fas. Den ska vara värmebeständig upp till 70 grader står det i manualen. Var får jag tag i en sådan kabel? Verkar inte finnas någonstans. Har varit i kontakt med elbutik.se men dom har ingen heller.
Följde det inte med någon kabel med spishällen?
Förslag https://www.elbutik.se/product.html...RDqt2MfTDIJLO_VmPvB0T3smHYaM6EWAaAjpWEALw_wcB
Har du bara enfas?
Har du bara enfas?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 825 inlägg
Be Ikea om en sådan kabel. Det ska inte du behöva bekosta.
Men varför har du enfas? Handlar det om en gammal lägenhet som bara har enfas? I så fall har du troligen en 20 A säkring till hällen och då räcker det med 2.5 mm².
Men varför har du enfas? Handlar det om en gammal lägenhet som bara har enfas? I så fall har du troligen en 20 A säkring till hällen och då räcker det med 2.5 mm².
Sant, men med TS 1-faskabel blir det maximalt 32A på en fas vilket Perilexuttaget inte klarar.J Joonazz skrev:
En spis drar mycket ström och behöver grövre kablar än vanliga förbrukare/uttag hela vägen till elcentralen, så det går inte att bara koppla in ett perilexuttag på något godtyckligt ställe i den fasta installationen.B BKBG skrev:
Menar du att det finns en gammal spismatning med 2-faser, men utan Perilex uttag?
Visst går det även om det inte är enligt reglerna. Det blir inte farligt dyrt som Perilex 3-fas utan nolla som förstör moderna 230V hällar.
Har du 2-faser någonstans, så har du 3-fas till huset och elcentralen. Då är inte hällens enfas 32A inkopplingsalternativet lämpligt. Även om man bara skulle säkra enfasspisen/hällen med 20A så kan det vara mer än huvudsäkringarna.
Mata hällen med 2 faser, 2 x 16A. Det är bättre — om du inte bor i en lägenhet med enfas…
Klicka här för att svara