Har hittat andra trådar på detta forum om just det här ämnet men hittar inga bra svar.
Jag söker en 3x4mm2 kabel till en ikea spishäll(matmässig). 1-fas. Den ska vara värmebeständig upp till 70 grader står det i manualen. Var får jag tag i en sådan kabel? Verkar inte finnas någonstans. Har varit i kontakt med elbutik.se men dom har ingen heller.

Följde det inte med någon kabel med spishällen?

Nej

Går det inte dit 3x6, 4 kvadrat brukar vara ganska ovanliga.

Be Ikea om en sådan kabel. Det ska inte du behöva bekosta.

Men varför har du enfas? Handlar det om en gammal lägenhet som bara har enfas? I så fall har du troligen en 20 A säkring till hällen och då räcker det med 2.5 mm².

Bor i hus. Kan ha 2-fas. Måste kabeln gå från spisen hela vägen till proppskåpet eller räcker det att den går till en stickkontakt? Har nämligen gammalt framdraget 2-fas bakom skåpet i köket. Om man kunde koppla in ett perilex-uttag där.

Perilex är bara gjord för 16A, så om hällen drar mer än så (vilket jag antar utifrån kabeldimensionen) funkar det inte

useless useless skrev:
Perilex är bara gjord för 16A, så om hällen drar mer än så (vilket jag antar utifrån kabeldimensionen) funkar det inte
Matmässig drar väll ändå inte mer än 16a 2 faser?

• Skärmbild av forumdiskussion om specifikationer för en induktionshäll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Joonazz skrev:
Matmässig drar väll ändå inte mer än 16a 2 faser?
Sant, men med TS 1-faskabel blir det maximalt 32A på en fas vilket Perilexuttaget inte klarar.
B BKBG skrev:
Bor i hus. Kan ha 2-fas. Måste kabeln gå från spisen hela vägen till proppskåpet eller räcker det att den går till en stickkontakt? Har nämligen gammalt framdraget 2-fas bakom skåpet i köket. Om man kunde koppla in ett perilex-uttag där.
En spis drar mycket ström och behöver grövre kablar än vanliga förbrukare/uttag hela vägen till elcentralen, så det går inte att bara koppla in ett perilexuttag på något godtyckligt ställe i den fasta installationen.

Menar du att det finns en gammal spismatning med 2-faser, men utan Perilex uttag?
Visst går det även om det inte är enligt reglerna. Det blir inte farligt dyrt som Perilex 3-fas utan nolla som förstör moderna 230V hällar.

Har du 2-faser någonstans, så har du 3-fas till huset och elcentralen. Då är inte hällens enfas 32A inkopplingsalternativet lämpligt. Även om man bara skulle säkra enfasspisen/hällen med 20A så kan det vara mer än huvudsäkringarna.

Mata hällen med 2 faser, 2 x 16A. Det är bättre — om du inte bor i en lägenhet med enfas…

• Gilla
BKBG
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.