Jag förstår ingenting!

För att göra en lång historia kort.

Hyr ett semesterhus i Spanien. Elen går och förmodligen är det grundat överbelastning.

Vi kollar om det är ett större elavbrott eller om en huvudsäkring har gått, men hittar inget fel.

Skickar sms till en kontaktperson och förslaget vi får är att stänga av alla automatsäkringar, PSU, JFB och låta det stå avstängt i fem minuter för att sen sätta på allt från vänster till höger.

Skrattar, tycker det låter dumt, men testar ändå.

Till min förvåning så funkar det! Inget hade till synes gått när vi stängde av allt, men när vi sätter på allt igen efter fem minuter så går allt igång som vanligt.

Har ni någon teori om varför det fungerade?

38 grader varmt. Huset ligger nära Alicante. 3 faser och nolla inkommande.

• Elskåp med öppna dörrar som visar säkringar och märkningar i en installation för byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En dvärg kan lösa ut utan att vippan faller ned, speciellt vid måttlig överbelastning. Så det du behöver göra är att trycka ned vippan och därefter fälla upp den. Du ska inte behöva vänta. Dvärgen blir visserligen varm av överlasten, men den ska gå att återställa direkt i alla fall.

Och sluta med att överbelasta dem! Går det för långt går dvärgen sönder på riktigt.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
och sen borde ni ju veta vad som förbrukade mycket el just då? Isåfall borde det ju fungera att slå av och på just den förbrukaren nästa gång.

Kan vara att din inkommade matning stängs av om du överskrider den tariff som du betalar för. Och sen automatiskt återställs.
Jag har inget riktigt belägg för riktigheten i detta mer än en bekant som haft precis detta beteende i sin lägenhet (i Spanien) och fenomenet försvann efter en uppgradering av elavtalet.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag förstår!

Vi reagerade inte på att vi hade använt ovanligt mycket ström vid tillfället så jag misstänker att det kan ha å göra med tariffen!

I Spanien betalar man inte för en viss storlek på huvudsäkringen som här i Sverige utan för vad de kallar för "potencia", hur mycket effekt man får förbruka som max. Överskrider man det så bryts huvudströmmen ett tag.

• Gilla
datja och 1 till
  • Laddar…
Potencia, precis det uttrycket har jag hört. Och även ungefär "fladdrande ström" för att lekmannamässigt beskriva att inkommande matning kommer och går.
Helt enkelt en huvudsäkring med automatisk fördröjd återställning. Säkert i nåt plomberat skåp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.