2 822 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
Max storlek på automatsäkring?
Hej!
Har precis installerat laddbox för elbil hemma. Noterade att de monterat 16a säkringar på undercentralen medan jag har 20a i huvudsäkring samt solceller och de har angett 20a i den allmänna informationen. Undrade om det var korrekt och fick svar att ”undersäkringar” alltid ska vara på lägre effekt än huvudsäkringen enligt svensk standard. Stämmer det?
Har lastbalansering och med solcellerna bör jag ju i vissa fall kunna nyttja 20a, även fast övrigt drar ström, när man vill ladda bilen lite snabbare.
Har precis installerat laddbox för elbil hemma. Noterade att de monterat 16a säkringar på undercentralen medan jag har 20a i huvudsäkring samt solceller och de har angett 20a i den allmänna informationen. Undrade om det var korrekt och fick svar att ”undersäkringar” alltid ska vara på lägre effekt än huvudsäkringen enligt svensk standard. Stämmer det?
Har lastbalansering och med solcellerna bör jag ju i vissa fall kunna nyttja 20a, även fast övrigt drar ström, när man vill ladda bilen lite snabbare.
Stämmer inte jag har 16A in i huset och har 16A uttag.J. Västerbo skrev:
Hej!
Med deras resonemang skulle alla som har 16A in i huset va tvungna att ladda bilen med lägre amper och skulle inte kunna driva något som ska avsäkras med 16A.
Kort svar, nej. Det finns inget som hindrar att man har en gruppledning som är avsäkrad med samma värde som huvudsäkringarna. Jag vill påstå att det är mycket vanligt, vi har till exempel 16A huvudsäkringar och spisen är också avsäkrad med 16A. Det man riskerar är att huvudsäkringen går istället för säkringen till spisen vid kortslutning eller överlast (selektiviteten försvinner). I ett vanligt hushåll är det inget större problem.
Edit, tvåa på bollen.
Edit igen, en anledning till att välja 16A till undercentralen kan vara att kabeln som matar denna är för klen för 20A.
Edit, tvåa på bollen.
Edit igen, en anledning till att välja 16A till undercentralen kan vara att kabeln som matar denna är för klen för 20A.
Redigerat:
Ledningarna till undercentralen bör väl vara anpassad för 20a då den får matning från huvudcentral(20a)? Det är väl ut från undercentralen som bör kunna ha ”klenare” kablar anpassade till max 16a?Nus73 skrev:
Jag missförstod, trodde att 16A säkringarna sitter i huvudcentralen. Matas undercentralen direkt från huvudcentralen utan några ”egna” säkringar bör kabeln vara anpassad för 20A.J. Västerbo skrev:
Laddboxen är en Easee och den är väl på 22 kW=35 ampere(?) (nu är den dock spärrad/nedsänkt till 16a men vill därför höjs till 20a om det är det jag betalt för).A Avemo skrev:
Bilen står på tur på inköpslistan
Drog dom mer än 2.5mm2 till din box då? Jag betalade extra för att få 6mm2 så att jag kan ladda snabbare än 11kW om jag har brottom...J. Västerbo skrev:
oklart… men det var nog den kraftigaste kabeln (räknat på ytterhöljet) som jag har. Känns grövre än den för 25a som går mellan växelriktaren och huvudcentralen (har smartmeter och anläggning är på 16,08 kwp)Attitudeswe skrev:
Sen kan du ju en dag när solcellerna ger mycket utan vidare plocka ut 25A i laddboxen eftersom den effekt som kommer från solcellerna inte går genom huvudsäkringarna. Din tillgängliga effekt är huvudsäkringar, 20A(20x693=14kW) + det som solcellerna ger. Att därför kunna ta ut 20A tycker jag låter som en bra idé.
Man säkrar inte efter vilken last man kommer att ansluta utan efter hur mycket kabeln tål. Utom då det gäller huvudsäkringen som ska begränsa möjligheten till strömuttag från nätet.
Dock vill man, om möjligt, ha säkringarna selektivt så att huvudsäkringen är den som ryker sist
Dock vill man, om möjligt, ha säkringarna selektivt så att huvudsäkringen är den som ryker sist
Klicka här för att svara