Öppnade kopplingsdosor och multimetermätte mig fram och fann en kortis, som uppstått därför att en tråd krupit ur ett skyddsjordat uttag och berört skyddsjorden. Nu visade det sig att flera trådar satt lite lösa i uttag och strömbrytare. Och vad värre var - det var näst intill omöjligt att skruva fast dem igen. Klamrarna griper inte ordentligt. Brukar uttag och strömbrytare förlora "knipförmågan" efter första monteringen? Ska man byta ut hela rasket? En kompis rådde mig att förtenna varje trädända innan montering. Skruvningarna skulle få bättre fäste i det mjuka lödtennet. Ett sabla jobb. Finns det något annat knep att förhindra urkrypning? Har också hört att man ska vika trådänden dubbel, så att fästanordningen får mer att knipa i. Är möjligen en del billiga el-materiel kända för att lätt "tappa tråden" och ställa till trassel för montören?
 
Nej, förtenna ska du inte göra. Vika bör du inte heller göra. Det kan hjälpa om man har fel grejer, men det ska det ju inte vara i en installation.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Du har troligen råkat ut för ett Kina sortiment från våra lågpris varuhus!
Dom har vekt plåt i skruvbrickan.
Tar du en Svensk tillverkad så är klämbrickan en 1/2 mm tjockare, och den böjs inte.
 
C
H Hans Åke Lindquist skrev:
Och vad värre var - det var näst intill omöjligt att skruva fast dem igen. Klamrarna griper inte ordentligt.
Är du säker på att du gör rätt? Bild?
En del, även "seriösa" fabrikat, är inte idiotsäkra och det går att stoppa in ledaren på fel sida om det bleck som skall klämma fast den.
Annars skulle jag byta ut dem. Opålitlig anslutning = risk för varmgång och brand.
 
  • Gilla
Willmanh och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Är du säker på att du gör rätt? Bild?
En del, även "seriösa" fabrikat, är inte idiotsäkra och det går att stoppa in ledaren på fel sida om det bleck som skall klämma fast den.
Annars skulle jag byta ut dem. Opålitlig anslutning = risk för varmgång och brand.

Tack SPalm! Upptäckte nyss att tråden - precis som du skriver - oftast hamnar "på fel sida om det bleck som ska klämma fast den", i de billiga strömbrytare och uttag, som jag just nu jobbar med. Man måste först peta isär blecken med en tunn skruvmejsel vid montering, för att tråden säkert ska hamna rätt och bli fastklämd.:)
 
H Hans Åke Lindquist skrev:
Öppnade kopplingsdosor och multimetermätte mig fram och fann en kortis, som uppstått därför att en tråd krupit ur ett skyddsjordat uttag och berört skyddsjorden. Nu visade det sig att flera trådar satt lite lösa i uttag och strömbrytare. Och vad värre var - det var näst intill omöjligt att skruva fast dem igen. Klamrarna griper inte ordentligt. Brukar uttag och strömbrytare förlora "knipförmågan" efter första monteringen? Ska man byta ut hela rasket? En kompis rådde mig att förtenna varje trädända innan montering. Skruvningarna skulle få bättre fäste i det mjuka lödtennet. Ett sabla jobb. Finns det något annat knep att förhindra urkrypning? Har också hört att man ska vika trådänden dubbel, så att fästanordningen får mer att knipa i. Är möjligen en del billiga el-materiel kända för att lätt "tappa tråden" och ställa till trassel för montören?
Du ska absolut inte löda någonting, för lödtenn kallflyter under tryck och tråden kommer att lossna.
 
Magnus E K
Skruvanslutningar kan vara ett elände. Skruva för hårt och tråden går sönder. Skruva för löst och den lossnar. Skruva lagom och den kan ändå lossna med tiden om man glömmer efterdra. Med fjäderklämmor (snabbanslutningar) finns inte något av dessa problem.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.