D Daniel 109 skrev:
Där de har 230V trefas i Norge så har alla 230V enfasuttag två faser anslutna. Men lasten märker bara av en 230V fas.
När man tar ut spänningen mellan två olika faser är det tvåfasn när man tar ut samma spänning mellan en nollpunkt och en fas är det enfas. Så spänningen avgör inte om det är en eller flerfasig matning.
 
D Daniel 109 skrev:
Där de har 230V trefas i Norge så har alla 230V enfasuttag två faser anslutna. Men lasten märker bara av en 230V fas.
Ja och där kör man delvis tvåfs i vanliga vägguttag.
 
  • Gilla
frause
  • Laddar…
Nej, så länge lasten bara har en växelspänning så är det enfas. Hur den är ansluten till matande källa eller förhåller sig till jord är irrelevant. Liksom spänningen.

Riktig tvåfas existerar inte längre.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Det är nätet som avgör inte förbrukaren.
 
Nej. Inte annat är i dagligt tal.
Men det är fel. Flerfas förutsätter flera faser med en fasförskjutning, i förhållande till varandra, inte jorden.
 
Det är solklart vad för slags trefassystem som TS frågar om så sluta tramsa kring exotiska tvåfassystem som inte finns i denna världsdel, om den öht finns någonstans.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Japp, och då är ett fas-fas anslutet element en helt vanlig enfaslast, men med en lite ovanligare spänning.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är solklart vad för slags trefassystem som TS frågar om så sluta tramsa kring exotiska tvåfassystem som inte finns i denna världsdel, om den öht finns någonstans.
Det är bara att förflytta sig till planetens (ii egna ögon) mest framstående världsdel så kan man gå på olika vanligt förekommande kopplingar som lätt förvirrar. Ett exempel är sk "hot leg delta" som även vanliga hushåll kan ha.

Sen är det synd att det ofta ses som konstigt att helt korrekt som Daniel gör kalla en anslutning här i SE mellan två faser eller ytterledare osv för något annat än 1~ 400 V. Jag har sett den diskussionen då och då här genom åren
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Precis, en annan världsdel. Men det var inte detta som TS efterfrågade, utan hur två faser förhåller sig i vårt normala trefassystem med en nolla.
 
När jag läser frågan så är den: ”Hur fungerar egentligen en tvåfas radiator utan N ledare?”
 
Super nöjd med alla svar! Känner mig helt klart säkrare på hur 400v laster fungerar nu!

Kommer definitivt skriva här igen om det dyker upp elfrågor!
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Ett exempel är sk "hot leg delta" som även vanliga hushåll kan ha.
Den var cool! :) Hade jag inte sett innan. Vi borde kampanja för att få motsvarande även här! ;)
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Den var cool! :) Hade jag inte sett innan. Vi borde kampanja för att få motsvarande även här! ;)
:)

Eller high leg delta som det egentligen kallas. Finns en websida som nittiotalet vill ha tillbaka som förklarar hur det funkar.
http://waterheatertimer.org/What-is-high-leg-delta.html
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.