9 371 läst ·
27 svar
9k läst
27 svar
Hur fungerar 2 fas element?
När man tar ut spänningen mellan två olika faser är det tvåfasn när man tar ut samma spänning mellan en nollpunkt och en fas är det enfas. Så spänningen avgör inte om det är en eller flerfasig matning.D Daniel 109 skrev:
Nej, så länge lasten bara har en växelspänning så är det enfas. Hur den är ansluten till matande källa eller förhåller sig till jord är irrelevant. Liksom spänningen.
Riktig tvåfas existerar inte längre.
Riktig tvåfas existerar inte längre.
Nej. Inte annat är i dagligt tal.
Men det är fel. Flerfas förutsätter flera faser med en fasförskjutning, i förhållande till varandra, inte jorden.
Men det är fel. Flerfas förutsätter flera faser med en fasförskjutning, i förhållande till varandra, inte jorden.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Det är solklart vad för slags trefassystem som TS frågar om så sluta tramsa kring exotiska tvåfassystem som inte finns i denna världsdel, om den öht finns någonstans.
Japp, och då är ett fas-fas anslutet element en helt vanlig enfaslast, men med en lite ovanligare spänning.
Det är bara att förflytta sig till planetens (ii egna ögon) mest framstående världsdel så kan man gå på olika vanligt förekommande kopplingar som lätt förvirrar. Ett exempel är sk "hot leg delta" som även vanliga hushåll kan ha.Bo.Siltberg skrev:
Sen är det synd att det ofta ses som konstigt att helt korrekt som Daniel gör kalla en anslutning här i SE mellan två faser eller ytterledare osv för något annat än 1~ 400 V. Jag har sett den diskussionen då och då här genom åren
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Precis, en annan världsdel. Men det var inte detta som TS efterfrågade, utan hur två faser förhåller sig i vårt normala trefassystem med en nolla.
När jag läser frågan så är den: ”Hur fungerar egentligen en tvåfas radiator utan N ledare?”
Super nöjd med alla svar! Känner mig helt klart säkrare på hur 400v laster fungerar nu!
Kommer definitivt skriva här igen om det dyker upp elfrågor!
Kommer definitivt skriva här igen om det dyker upp elfrågor!
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 165 inlägg
lars_stefan_axelsson skrev:
Eller high leg delta som det egentligen kallas. Finns en websida som nittiotalet vill ha tillbaka som förklarar hur det funkar.
http://waterheatertimer.org/What-is-high-leg-delta.html
Klicka här för att svara