Hej! Jag har en torktumlare i en tvättstuga som är kopplad till en fast elinstallation enl. bilder. Jag är inte överdrivet duktig på el, men skulle det gå att koppla ut elsladden i själva maskinen, köpa en ny med vanlig stickkontakt och koppla in den fasta elsladden där stickkontakten sitter i den nya?

• Eluttag ovanför ett kaklat badrumsgolv med duschslang och rörledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen panel på en tvättmaskin som visar dess interna elanslutningar och komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gör tvärtom, koppla ur elen vid väggen och koppla in den nya där.

• Gilla
Svante Svenson
  • Laddar…
Hmm, men det är bara 3 tåtar som sticker ut ur väggen, dvs inget vanligt eluttag där under, så hur skulle man isåfall skarva en stickkontakt till elen direkt ur väggen?

B Balotis skrev:
Hmm, men det är bara 3 tåtar som sticker ut ur väggen, dvs inget vanligt eluttag där under, så hur skulle man isåfall skarva en stickkontakt till elen direkt ur väggen?
du får klippa bort kontakten........annars kan du såklart göra som du tänkt om du vill och det inte förändrar nåt i övrigt.

Fairlane
Om jag förstår TS fråga rätt så är frågan egentligen om man kan sätta ett uttag på sladden som kommer den fasta installationen och sen ansluta den nya torktumlaren med stickpropp i detta uttag.

Om jag förstått frågan rätt så är svaret nej så kan man inte göra. Givetvis skulle det fungera rent elektriskt men det blir ju ett uttag som inte sitter fast.

Bättre är isåfall att montera ett uttag på väggen och ta ström till det från kopplingsdosan. Här gäller det dock att ha koll på övriga regler, som avstånd till eventuell dusch/bad och inte att förglömma att det måste finnas en jordfelsbrytare till badrummet.

Ett bättre alternativ är att klippa av stickproppen på den nya torktumlaren och ansluta den fast, eller återanvända befintlig kabel och ansluta i torktumlaren.

Det ska påpekas att oavsett vilken väg man går så är det behörighetskrävande. Väljer man att göra det själv så se till att slå av strömmen och se till att få fina anslutningar, bra dragavlastning etc.

• Gilla
Putte 9497 och 2 till
  • Laddar…
D
Här tror jag att "nödig kännedom" är en viktig faktor.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
D datja skrev:
Absolut. Rent juridiskt är det inte ok att göra själv, men ska man göra något själv med el så ska man ändå se till att man förstår vad man gör.

Det tycker jag är en sak som är jättebra med detta forum, att man förklarar risker och hur man ska göra rätt istället för att vara säga "ajabaja". Åtminstone för mig innebär det att jag gör bättre eljobb idag än vad jag gjorde innan jag började läsa här och även att jag lättare inser när jag inte kan. Aldrig att jag kör trial and error nu. Förstår jag inte vad det är jag ska göra och hur helt ut så frågar jag mer, läser på mer eller ringer efter hjälp.

• Gilla
datja
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Absolut. Rent juridiskt är det inte ok att göra själv, men ska man göra något själv med el så ska man ändå se till att man förstår vad man gör.

Det tycker jag är en sak som är jättebra med detta forum, att man förklarar risker och hur man ska göra rätt istället för att vara säga "ajabaja". Åtminstone för mig innebär det att jag gör bättre eljobb idag än vad jag gjorde innan jag började läsa här och även att jag lättare inser när jag inte kan. Aldrig att jag kör trial and error nu. Förstår jag inte vad det är jag ska göra och hur helt ut så frågar jag mer, läser på mer eller ringer efter hjälp.
Jag är i samma läge som du. Glad och nog påläst amatör på det jag kopplar.

D datja skrev:
Nödig kännedom räcker inte när det är behörighetskrävande arbete

P Putte 9497 skrev:
Nödig kännedom räcker inte när det är behörighetskrävande arbete
nä men dylika trådar blir lite träliga om var och varannat svar ska ha den upplysningen. Ts är nog fullt medveten om vad som gäller men anser man att man har nödvändiga kunskaper så är det ju nåt man får stå för själv.. Installationen ligger ändå under ts ansvar vem som än gör det.
Bra svar kan ju rentav göra installationen bättre än vad ts tänkt själv. Det anser iallafall jag som bra även om utövaren inte är elektriker.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
nä men dylika trådar blir lite träliga om var och varannat svar ska ha den upplysningen. Ts är nog fullt medveten om vad som gäller men anser man att man har nödvändiga kunskaper så är det ju nåt man får stå för själv.. Installationen ligger ändå under ts ansvar vem som än gör det.
Bra svar kan ju rentav göra installationen bättre än vad ts tänkt själv. Det anser iallafall jag som bra även om utövaren inte är elektriker.
Så vissa lagar och regler ska man följa men inte andra?

J
P Putte 9497 skrev:
Vilka lagar och regler menar Stefan att man ska följa? Missade dom.

Fairlane
P Putte 9497 skrev:
Det är klart att vi har lagar och regler i Sverige som man ska följa, men vi vet också att folk bryter mot lagar och regler dagligen. Om någon väljer att göra ett elarbete som de juridiskt inte får så är väl det absolut viktigaste att det blir utfört på ett säkert sätt?

En liten humoristisk grej jag minns från forumet var en elektriker som ställde samma fråga som du, om man får välja vilka regler och lagar man ska följa. Samma elektriker hade själv installerade en luftvärmepump utan att ha certifikat för det och såg då inget problem med att bryta mot lagen. Ska jag vara helt ärlig så hade elektrikern i fråga ett användarnamn som påminde om ditt, putte-någonting om jag inte minns fel, men jag antar att det inte var du.

• Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Den tolkningen får stå för dig själv. Om ts eller nån annan vill bryta mot lagen är upp till den personen.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
I och med att frågan ställs så har inte denne denne de kunskaper som krävs och ska således anlita en kunnig elinstallatör

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.