Jag har fått i uppgift att rita huvudkretsschema och manöverkretsschema på 4 motorer. Jag tror att jag har ritat M1, M2 och M4 rätt (men kolla gärna att det stämmer ) men M3 är jag osäker på (har ringat in med rött på bilden)
Uppgiften lyder:
Rita huvudkretsschema och manöverkretsschema för en anläggning där följande gäller:
Anläggningen har 4 motorer
M1 8 A
M2 6 A
M3 12 A
M4 4 A
Alla fyra motorerna har var sitt motorskydd.
M1 och M2 direktstartas med var sin startknapp och stoppas med gemensamma stoppknappar från två olika ställen.
M1 måste starta före M2 och om M1 stannar ska också M2 stoppa.
M3 ska startas via en temperaturvakt om temperaturen överstiger 50°C och stoppas när temperaturen sjunkit igen.
M4 driver ett transportband som ska kunna köras åt båda hållen (fram och back). Två startknappar, gemensam stoppknapp. Dessutom nödstopp.
Då M3 är i drift ska en röd lampa lysa och då M4 går skall en gul lampa lysa.
Använd i största möjliga mån dvärgbrytare som ”säkringar”.
Uppgiften lyder:
Rita huvudkretsschema och manöverkretsschema för en anläggning där följande gäller:
Anläggningen har 4 motorer
M1 8 A
M2 6 A
M3 12 A
M4 4 A
Alla fyra motorerna har var sitt motorskydd.
M1 och M2 direktstartas med var sin startknapp och stoppas med gemensamma stoppknappar från två olika ställen.
M1 måste starta före M2 och om M1 stannar ska också M2 stoppa.
M3 ska startas via en temperaturvakt om temperaturen överstiger 50°C och stoppas när temperaturen sjunkit igen.
M4 driver ett transportband som ska kunna köras åt båda hållen (fram och back). Två startknappar, gemensam stoppknapp. Dessutom nödstopp.
Då M3 är i drift ska en röd lampa lysa och då M4 går skall en gul lampa lysa.
Använd i största möjliga mån dvärgbrytare som ”säkringar”.
Tack för hjälpen tänkte inte alls =) Jag ritade om nu är det ok nu?. vet inte om jag kan ha två motorskydd på M4 (inringat i rött) eller måste det vara 1 gemensam för det står "Alla fyra motorerna har var sitt motorskydd".nisse123 skrev:
Redigerat:
M3 kommer att gå hela tiden.
Hur har du tänkt att S6 och S7 ska styra fram/back, som det är nu kommer Q4 eller Q5 att dra, beroende på vilken kontaktor som är snabbast, om Q5 drar så har du ju ingen självhållning heller.
Hur har du tänkt att S6 och S7 ska styra fram/back, som det är nu kommer Q4 eller Q5 att dra, beroende på vilken kontaktor som är snabbast, om Q5 drar så har du ju ingen självhållning heller.
Dom symbolerna jag skickade i inlägget innan var dom jag hitta temperaturvakt och temperaturgivare (inringat i rött) . Grejen är vi har inte haft nått i vårt läromedel om hur man ska rita en motor som ska startas via en temperaturvakt, därför jag tycker den är svår. Men jag skickat 2 nya bilder, med två olika versioner, ser det ok ut?
Redigerat:
Blev du godkänd? Fick du några anmärkningar?Gabbe joz skrev:
Dom symbolerna jag skickade i inlägget innan var dom jag hitta temperaturvakt och temperaturgivare (inringat i rött) . Grejen är vi har inte haft nått i vårt läromedel om hur man ska rita en motor som ska startas via en temperaturvakt, därför jag tycker den är svår. Men jag skickat 2 nya bilder, med två olika versioner, ser det ok ut?
Klicka här för att svara