Hejsan
Jag ska dra kablar 30 meter mellan huset och Pumpstation avlopp Compit 901 Flygt 3069. Jag vill försäkra mig om att jag köpt rätt kablar innan jag drar dem.

Jag har köpt 2 kablar:
RV-K-kabel 5x2.5 - till 3-fas
RKKB 7X1.5 - till larmet

Har någon av er installerat denna tidigare och vet om jag köpt rätt?

Mvh Daniel

Aceflexen är inga problem, mest troligen behöver du inte nollan till pumpen men tror den är billigare än en 4a.

rkkb är vad jag kan läsa mig till någon form av fordonskabel för lågspänning där det är okej i vissa Marina applikationer, jag hade valt en annan kabel, speciellt om de ska ligga i samma rör då de ska vara godkända för högsta spänningen förekommande i röret, står även ongenting om markförläggning tyvärr.

Eftersom RV-K (ACEFLEX) är en kabel så får man lägga vilken annan ledning som helst intill den utan att behöva tänka på spänningen. Då en kabel är dubbelisolerad behövs ingen mer isolering. DE fall där man behöver tänka på detta är om 230 V-ledningen består av enkelisolerad FK i rör där man vill dra i en extra signalledning.

Man kan dock ev få problem med "störningar" beroende på hur känsligt larmet är så kan man hålla några centimeter så är det bra.

• Gilla
Mathiasffs
  • Laddar…
Ja de används vanligtvis på maskiner men utsätts för både väder och vind så för den anledningen är den nog tryggare i ett markrör. Men att skilja den från den andra kabeln i röret är nog omöjligt. Tror ni att det kan finnas sådan risk för störningar att signalen inte når fram till larmet?

Jag tror att den kommer att fungera helt OK

Visar det sig att det blir problem får jag väl byta ut den i värsta fall.
Tack för era svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.