Har ett Schneider motorskydd GV2 MC03 till min poolpump. Det är ett motorskydd för tre-fas. Jag skulle önska att med 230volt kunna styra on/off funktionen.
Typ spänning på något stift så går det igång, ingen spänning så slår det ifrån.
Syftet är att kunna använda en smartplugg från Clas Ohlson som är programmerbar och ställbar via WiFi. Utgångsspäningen från denna önskar jag använda till att styra mitt motorskydd.
Min fråga är om detta motorskydd verkligen kan styras via en 230 volts ingång eller om jag måste byta ut det.
Jag kan inte själv se något dylik ingång.
Följdfrågan blir givetvis, om detta inte går, vilket annat motorskydd till rimligt pris
bör jag skaffa som har denna funktion?
Typ spänning på något stift så går det igång, ingen spänning så slår det ifrån.
Syftet är att kunna använda en smartplugg från Clas Ohlson som är programmerbar och ställbar via WiFi. Utgångsspäningen från denna önskar jag använda till att styra mitt motorskydd.
Min fråga är om detta motorskydd verkligen kan styras via en 230 volts ingång eller om jag måste byta ut det.
Jag kan inte själv se något dylik ingång.
Följdfrågan blir givetvis, om detta inte går, vilket annat motorskydd till rimligt pris
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det du har på bilden är helt manuellt så det kan du inte fjärrmanövrera. Antingen får du byta ut det mot ett kontaktormotorskydd eller komplettera det du har med en kapslad kontaktor.
Sök "kontaktormotorskydd" och "kapslad kontaktor" så hittar du säkert en del lämpliga.
Sök "kontaktormotorskydd" och "kapslad kontaktor" så hittar du säkert en del lämpliga.
Jag försökte att googla, men drunknade i modeller från några hundralappar upp till många tusen. Dessutom kan jag inte se se vilka av dessa som har möjlighet att styras så som jag önskar. Har du något förslag på något motorskydd med kontakter?GK100 skrev:
Eftersom du redan har ett bra motorskydd och bara är ute efter att kunna styra via din puck med 230 V kan du skaffa någon enkel normkontaktor och en liten kapsling för såna komponenter. Söker man på det ofta nämnda elbutik finns tex dessa delar som du kan sätta före eller efter ditt befintliga skydd.G GIP54 skrev:
GARO kontaktor
https://www.elbutik.se/product.html/garo-kontaktor-gk24-4no-230v-acdc?category_id=1825
Malmberg kapsling välj storlek 4 moduler bred Artnr: 2291704
https://www.elbutik.se/product.html/normkapsling-ip65-asa-plast-3x12-moduler?category_id=1850
Låter som en god ide, men om jag styr denna med min puck och nya kontaktorn sätts efter eller innan motorskyddet, har jag ju fortfarande en brytande funktion i motorskyddet som jag inte har kontroll över på remote!? Eller tänker jag fel?GK100 skrev:
Eftersom du redan har ett bra motorskydd och bara är ute efter att kunna styra via din puck med 230 V kan du skaffa någon enkel normkontaktor och en liten kapsling för såna komponenter. Söker man på det ofta nämnda elbutik finns tex dessa delar som du kan sätta före eller efter ditt befintliga skydd.
GARO kontaktor
[länk]
Malmberg kapsling välj storlek 4 moduler bred Artnr: 2291704
[länk]
Tar gärna kostnaden att köpa ett nytt motorskydd om jag vet att det är styrbart så som jag önskar.
Tar gärna tips på lämplig modell.
Även om du skaffar ett komplett kontaktormotorskydd har du ingen kontroll normalt sett på om skyddet löst ut så det är ingen skillnad mot det manuella skyddet om du inte har ingångar att använda på pucken. Du har som sagt ett fint och bra manuellt skydd så jag skulle nog bara ordna kontaktorn vid sidan av för manövrering via pucken.G GIP54 skrev:Låter som en god ide, men om jag styr denna med min puck och nya kontaktorn sätts efter eller innan motorskyddet, har jag ju fortfarande en brytande funktion i motorskyddet som jag inte har kontroll över på remote!? Eller tänker jag fel?
Tar gärna kostnaden att köpa ett nytt motorskydd om jag vet att det är styrbart så som jag önskar.
Tar gärna tips på lämplig modell.
Men vill du ersätta finns såna också på tex Malmbergs eller Swedol.
Du får välja ström efter din motor och se till att få varianten det står 230 V på så du inte får 400 V spole.
https://www.malmbergs.com/Search/Serie/00216#serie=00216&itemstockfilter=&Page=1
GK100 skrev:
Även om du skaffar ett komplett kontaktormotorskydd har du ingen kontroll normalt sett på om skyddet löst ut så det är ingen skillnad mot det manuella skyddet om du inte har ingångar att använda på pucken. Du har som sagt ett fint och bra manuellt skydd så jag skulle nog bara ordna kontaktorn vid sidan av för manövrering via pucken.
Men vill du ersätta finns såna också på tex Malmbergs eller Swedol.
Du får välja ström efter din motor och se till att få varianten det står 230 V på så du inte får 400 V spole.
Tack för hjälpen! Var inne och tittade då Malmbergs. De fanns inte på lager förrän i mitten på maj, men det är inga problem. Hoppas jag får höra av mig ifall något problem dyker upp vid inkopplingen.
Hade gärna anlitat proffs, men de tre företag jag ringde till hade 2-3 veckors väntetid. Försöker igen i maj. Annars kopplar jag själv!
Tack!
[länk]
Köp den.
https://www.elbutik.se/product.html...LcQq5QHa8CXo1OGBjYuCCJB45yPiABixoCSPAQAvD_BwE.
Sen gör du så här.
3 fas in i ditt motorskydd sen till kontaktorn sen ut till pump.
Styren som kommer från din puck lägger du L på A1 och N på A2.
Går utmärkt att ta samma fas som din puck får ström ifrån.
https://www.elbutik.se/product.html...LcQq5QHa8CXo1OGBjYuCCJB45yPiABixoCSPAQAvD_BwE.
Sen gör du så här.
3 fas in i ditt motorskydd sen till kontaktorn sen ut till pump.
Styren som kommer från din puck lägger du L på A1 och N på A2.
Går utmärkt att ta samma fas som din puck får ström ifrån.
Klicka här för att svara