Hej!
Se bilden!
Från mätarskåpet går en matning via tre stycken 10A diazed till ett uthus idag, nu behöver jag en matning till, till ett gästhus.
Fråga, är det någon som vet om det tillåtet att lägga ytterligare en kabel på samma säkringar? Om inte, hur löser man det då?
Se bilden!
Från mätarskåpet går en matning via tre stycken 10A diazed till ett uthus idag, nu behöver jag en matning till, till ett gästhus.
Fråga, är det någon som vet om det tillåtet att lägga ytterligare en kabel på samma säkringar? Om inte, hur löser man det då?
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Det fanns förr ett förbud mot detta i dåtidens centraler. Idag gäller sunt förnuft och framför allt att resultatet blir bra. Man ska inte fundera så mycket på vad som är tillåtet, utan mer på vad som blir bra. Dessa tvåskruvsöverfall är "säkra" för användning av två likadana ledare bara man är noggrann och lägger dem bredvid varandra.
Det gäller bara att uthuset och gäststugan kan samsas på dessa 10 A. Det rätta är ju en säkringsgrupp till, men jag förstår kostnaden att bygga om i mätarskåpet för att få plats med det. Och då är det mätarsäkringen som ska dimensioneras för den extra belastning som gäststugan innebär.
Jag antar att du redan räknat på vilken ledararea som krävs?
Det gäller bara att uthuset och gäststugan kan samsas på dessa 10 A. Det rätta är ju en säkringsgrupp till, men jag förstår kostnaden att bygga om i mätarskåpet för att få plats med det. Och då är det mätarsäkringen som ska dimensioneras för den extra belastning som gäststugan innebär.
Jag antar att du redan räknat på vilken ledararea som krävs?
Tack för ett bra svar!Bo.Siltberg skrev:
Ja det låter ju som en sund tanke! Så brukar jag tänka men ibland kan det ju vara saker som man inte tänkt på, så därför frågan.
Jo, jag räknade ut förimpedansen mha vattenkokarmetoden och förde in det och andra data i Elvis. Så 2,5mm2 skall utan vidare klara både belastning och utlösningsvillkoret. Dessutom kommer jag att sätta en personskyddsbrytare i gäststugans central.
Klicka här för att svara