Hej!
Jag skulle sätta upp två hatthyllor (mindre IKEA) bredvid varandra på väggen i hallen i den hyresrätt i ett hus byggt -67 vi flyttat till. Väggen är en betongvägg, men ganska tunn och ovanför sitter elcentralen, så jag hade en mindre oro att det fanns risk att borra i ett elrör, men å andra sidan skulle jag inte borra så djupt (och bara med 5 mm borr) och jag har dessutom aldrig lyckats borra igenom något tidigare. Efter att jag mätt ut alla åtta hål, så borrade jag de fyra första utan problem. Vid femte hålet så försvann borret helt plötsligt in en hålighet... Fuck! Jag dammsög ur hålet och lyste med en ficklampa. Där kan man nu se något som ser ut som söndertrasad tunn metall, vilket jag gissar är ett elrör av äldre modell (det är definitivt inget armeringsjärn). Jag tycker mig kunna ana en ledare därinne, men det är väldigt svårt att se något, så jag kan inte avgöra om det är en 1,5mm2 kabel, eller om det är en tjockare (typ matningen till centralen). Det jag kan se är att det jag borrat i går väldigt ytligt, typ 25 mm in. Vad gör jag? Allt verkar fungera och jag TROR inte det är någon akut fara, men jag får ändå dåliga vibbar att jag typ nästan borrat av PEN-ledaren, eller att det nu ligger en skadad kabel an mot metallröret och att det orsakar brand någon annanstans i lägenheten typ. Råd är välkomna!
Jag skulle sätta upp två hatthyllor (mindre IKEA) bredvid varandra på väggen i hallen i den hyresrätt i ett hus byggt -67 vi flyttat till. Väggen är en betongvägg, men ganska tunn och ovanför sitter elcentralen, så jag hade en mindre oro att det fanns risk att borra i ett elrör, men å andra sidan skulle jag inte borra så djupt (och bara med 5 mm borr) och jag har dessutom aldrig lyckats borra igenom något tidigare. Efter att jag mätt ut alla åtta hål, så borrade jag de fyra första utan problem. Vid femte hålet så försvann borret helt plötsligt in en hålighet... Fuck! Jag dammsög ur hålet och lyste med en ficklampa. Där kan man nu se något som ser ut som söndertrasad tunn metall, vilket jag gissar är ett elrör av äldre modell (det är definitivt inget armeringsjärn). Jag tycker mig kunna ana en ledare därinne, men det är väldigt svårt att se något, så jag kan inte avgöra om det är en 1,5mm2 kabel, eller om det är en tjockare (typ matningen till centralen). Det jag kan se är att det jag borrat i går väldigt ytligt, typ 25 mm in. Vad gör jag? Allt verkar fungera och jag TROR inte det är någon akut fara, men jag får ändå dåliga vibbar att jag typ nästan borrat av PEN-ledaren, eller att det nu ligger en skadad kabel an mot metallröret och att det orsakar brand någon annanstans i lägenheten typ. Råd är välkomna!
Ring en elektriker!A acrophobic skrev:Hej!
Ah, då finns det alltså en överhängande risk att det är matningen till centralen.G Gooli skrev:
Att något måste göras är ju uppenbart, men vart börjar man? Imorgon (idag) är lördag.. Kontaktar jag hyresvärdens jour först, som sedan kontaktar elektriker? Eller ska jag kontakta elektriker först? Eller försäkringsbolaget (hemförsäkring)? Vågar man vänta till måndag?
Jag skulle nog ha ringt hyresvärdens jour och förklarat läget. De kan ju ha fått eller får snart ett samtal från någon av dina grannar om att de har problem med sin el, och då kan fastighetsskötaren lägga ihop ett och ett. Sitter det inga uttag eller strömbrytare under din elecentral som röret kan ha gått till? Ta en bild av hela väggen och markera hålet där röret fanns, och lägg in här.
Redigerat:
Det kan vara röret till uttaget men i vilket fall så borde det kontrolleras...A acrophobic skrev:
Sen är det aldrig en bra idé att borra rakt under (eller ovanför) elcentral!!!
Lite uppdatering: Ringde fastighetsjouren igår och de skickade en elektriker (eller en "tekniker" som de själva benämnde det) som kom efter någon timme. Jag förklarade vad som hänt, pekade ut hålet och han började undersöka lite. Dock hade han lite svårt att avgöra hur han skulle tackla problemet. Han frågade om vi hade eget elavtal, m.a.o. om det var en egen matning till varje lägenhet, eller om det kunde vara vidarekopplat från central till central. Han nämnde också att det ibland delades PEN-ledare till flera lägenheter, d.v.s. att varje lägenhet matas med en egen fas, men att PEN kopplas vidare från central till central. Jag tyckte det lät lite märkligt, men jag vet å andra sidan inte vad de pysslade med på 60-talet. Han kunde dock konstatera att det verkade vara matande rör till vår central och därmed sannolikt inte grannens (baserat på att inkommande rör i centralen linjerade med mitt hål). Vid ett tillfälle pratade han om att bila upp ett hål i väggen för att kunna se ordentligt, men han ville helst undvika större ingrepp under jourtid. Han ville ett tag ringa och rådfråga en kollega, men efter att ha petat ordentligt i hålet med en mejsel för att "provocera fram" en ev. kortslutning, så kom han fram till att det kändes (och såg ut) som att röret faktiskt är intakt och att mejseln liksom "glider" längs sidan på röret till en liten hålighet/luftblåsa till vänster om röret. Till slut blev han så pass säker på sin sak att han tyckte det kunde lämnas utan åtgärd och jag köpte hans resonemang efter att ha fått känna med mejseln i hålet själv. Han nämnde i början att kanske gå ner i källaren och kolla hur rören går upp, men det blev aldrig av.
Dock kom något bra ut av detta. När han skulle bryta strömmen med huvudbrytaren, för att kunna kolla närmare i centralen utan att riskera att få en stöt, så upptäckte han att brytaren inte fungerade, d.v.s. att det inte gick att stänga av strömmen (utan att hålla inne knappen), så han skulle rapportera det, så de kan skicka ut en elektriker och åtgärda problemet i veckan.
Det är dock en sak som fortfarande stör mig: Om röret är helt, varför kan man då känna att det kommer luft ur hålet? Jag nämnde det för elektrikern i ett tidigt skede, men tror vi båda sen glömde den detaljen.
Dock kom något bra ut av detta. När han skulle bryta strömmen med huvudbrytaren, för att kunna kolla närmare i centralen utan att riskera att få en stöt, så upptäckte han att brytaren inte fungerade, d.v.s. att det inte gick att stänga av strömmen (utan att hålla inne knappen), så han skulle rapportera det, så de kan skicka ut en elektriker och åtgärda problemet i veckan.
Det är dock en sak som fortfarande stör mig: Om röret är helt, varför kan man då känna att det kommer luft ur hålet? Jag nämnde det för elektrikern i ett tidigt skede, men tror vi båda sen glömde den detaljen.
Det argumentet kan jag absolut köpa, men när "frugan" vill ha en annan hatthylla än den fula (vilket jag håller med om) från 60-talet, så vill man lösa problemet och jag trodde inte rören skulle gå så otroligt ytligt.anders07 skrev:
Redigerat:
Nu kan man i alla fall säga att bollen ligger hos fastighetsägaren.
När elektrikern kommer kan du ju nämna att du borrade i röret. När de byter brytaren mäste de bryta spänningen till din elcentral, och då är det lätt att dra lite i ledarna och kika i borrhålet om det är samma rör som skadats. Om det är det så vore det bästa att dra ut och inspektera ledarna, och om de är skadade, byta ut dem.
När elektrikern kommer kan du ju nämna att du borrade i röret. När de byter brytaren mäste de bryta spänningen till din elcentral, och då är det lätt att dra lite i ledarna och kika i borrhålet om det är samma rör som skadats. Om det är det så vore det bästa att dra ut och inspektera ledarna, och om de är skadade, byta ut dem.
Klicka här för att svara