8 030 läst ·
12 svar
8k läst
12 svar
vem får koppla in el i mätarskåp?
Vi har ett vanligt mätarskåp på stolpen vid tomtgränsen och och en förgreningsplint efter elmätaren ,frågan är:Enligt en bekant får bara en av vattenfall godkänd elektriker koppla in el på förgreningsplinten.
Jag anser att vattenfall endast har ansvar fram till mätaren,vad som man sedan vidarekopplar från förgreningsplinten i mätarskåpet har dom inte med att göra,bara det blir rätt gjort av en behörig elektriker.
Jag anser att vattenfall endast har ansvar fram till mätaren,vad som man sedan vidarekopplar från förgreningsplinten i mätarskåpet har dom inte med att göra,bara det blir rätt gjort av en behörig elektriker.
japp, bara det blir gjort av en elektriker....
Och att den behöriga elektrikern har anmält till nätägaren att han ämnar arbeta inom deras distributionsområde och har blivet "godkänd".
Man anmäler till nätägaren och får ett "välkommen till vårt område" brev om dom inte kollat och sett att det är nått galet med "ansökningen/behörigheten".
Nätägaren kan, om denne anser att anläggningen efter mätaren inte är OK vägra leverans, det är väl inte direkt ansvar men lite åt de hållet.
Man anmäler till nätägaren och får ett "välkommen till vårt område" brev om dom inte kollat och sett att det är nått galet med "ansökningen/behörigheten".
Nätägaren kan, om denne anser att anläggningen efter mätaren inte är OK vägra leverans, det är väl inte direkt ansvar men lite åt de hållet.
Vad menar elmont? man måste väl inte anmäla till elnätsägaren (vattenfall) om att skall koppla in el från stolpen till exempelvis en gäststuga.
Om jag i stället kopplar in en förgrening från den befintliga stugans elcentral eller direkt från stolpen kvittar väl,eller måste elnätsägaren underrättas så fort jag kopplar in en ny elcentral?
Jag anser att om allt är rätt och riktigt gjort EFTER elmätaren på"stolpen" så angår inte detta elnätsägaren,rätt eller fel?
Om jag i stället kopplar in en förgrening från den befintliga stugans elcentral eller direkt från stolpen kvittar väl,eller måste elnätsägaren underrättas så fort jag kopplar in en ny elcentral?
Jag anser att om allt är rätt och riktigt gjort EFTER elmätaren på"stolpen" så angår inte detta elnätsägaren,rätt eller fel?
Ok det blev lite fel. vad ja pratade om var vid ny anläggning (och det var det ju inte), och nätägaren KAN bryta elleveransen om han anser att anläggningen inte är ok, om jag inte mins helt fel kan han kräva att få besiktiga anläggningen om han misstänker nått. Det är dock ytterst ovanligt men jag vet åtminstone ett fall där hot om avstängning förekommet om inte abonnenten åtgärdade sin anläggning (en gammal och fallfärdig mindre fabriksbyggnad)
Jo, man måste anmäla sig hos nättägaren om man avser att arbeta på en kundanläggning inom nätägarens anläggning.
Behörighetsföreskriften säger.
"20 § Innan elinatallatör första gången påbörjar arbete enligt 3 § på anläggning, som är eller avses bli kundanläggning inom nätägarens distributuionsområde, skall elinstallatören till denna inlämna registeringsanmälan."
Behörighetsföreskriften säger.
"20 § Innan elinatallatör första gången påbörjar arbete enligt 3 § på anläggning, som är eller avses bli kundanläggning inom nätägarens distributuionsområde, skall elinstallatören till denna inlämna registeringsanmälan."
Exakt vad är "kundanläggning:?MickeM skrev:
Jo, man måste anmäla sig hos nättägaren om man avser att arbeta på en kundanläggning inom nätägarens anläggning.
Behörighetsföreskriften säger.
"20 § Innan elinatallatör första gången påbörjar arbete enligt 3 § på anläggning, som är eller avses bli kundanläggning inom nätägarens distributuionsområde, skall elinstallatören till denna inlämna registeringsanmälan."
Klicka här för att svara
