Hej,

Jag är i princip helt tappad bakom flötet när det kommer till el. Men har nyligen dragit i gång projektet att försöka förstå mig på hur själva "grundflödet" av el i ett hus ser ut. Bifogar bild.

Har jag fattat principen i det stora hela rätt? Eller missar jag något viktigt i flödesschemat jag ritat?
fa9d714b79dacddc34bfa15eafffe45e.png
 
D
S Sman1 skrev:
Hej,

Jag är i princip helt tappad bakom flötet när det kommer till el. Men har nyligen dragit i gång projektet att försöka förstå mig på hur själva "grundflödet" av el i ett hus ser ut. Bifogar bild.

Har jag fattat principen i det stora hela rätt? Eller missar jag något viktigt i flödesschemat jag ritat?
[bild]
Ja, i Sverige och t ex Frankrike ser det ut så. I Storbritannien förekommer ringledningar också
 
  • Gilla
Sman1 och 1 till
  • Laddar…
Det ser väl relativt rätt ut.

Kan möjligen vara bra att rita in huvudsäkringarna (kallas egentligen mätarsäkringar, de sitter (oftast) precis innan elmätaren.

LIte överkurs, det finns även servissäkringar i matande ände av servisledningen. Men de är i nätägarens domän, inget man som husägare behöver bry sig om.

Sedan kan det kompliceras lite om du har flera elcentraler i huset. De kan i så fall antingen kopplas parallellt efter elmätaren, eller matas vidare från en elcentral, där man då sätter säkringar som huvudsäkringar för den elcentralen. Detta är vanligt om man har klenare ledningar till undercentralen.
 
  • Gilla
Sman1 och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det ser väl relativt rätt ut.

Kan möjligen vara bra att rita in huvudsäkringarna (kallas egentligen mätarsäkringar, de sitter (oftast) precis innan elmätaren.

LIte överkurs, det finns även servissäkringar i matande ände av servisledningen. Men de är i nätägarens domän, inget man som husägare behöver bry sig om.

Sedan kan det kompliceras lite om du har flera elcentraler i huset. De kan i så fall antingen kopplas parallellt efter elmätaren, eller matas vidare från en elcentral, där man då sätter säkringar som huvudsäkringar för den elcentralen. Detta är vanligt om man har klenare ledningar till undercentralen.

Okej, tack! Lägger till det nu!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.