Hej, hade en elektriker hos mig häromdagen, jag har huvudcentralen sitter på utsidan av min carport, nu skulle det sättas upp ytterbelysning på utsidan och några eluttag på insidan av carporten.
Det sattes upp en undercentral tror jag det heter på insidan under tak och strömmatning togs från huvudcentral i fördragna rör som jag murat in i väggarna som är i leca-sten..
Nu till min fråga, varför gör man som på bilden, inte drar in kablarna inuti elcentralen ? Det där ser ju inte klokt ut!!
den vita kabeln går upp ovanpå väggen under tak och ner i ett annat rör som går in i en ytterbelysning.
Likadant med vägguttagen, ser ju heller inte klokt ut
Det sattes upp en undercentral tror jag det heter på insidan under tak och strömmatning togs från huvudcentral i fördragna rör som jag murat in i väggarna som är i leca-sten..
Nu till min fråga, varför gör man som på bilden, inte drar in kablarna inuti elcentralen ? Det där ser ju inte klokt ut!!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Likadant med vägguttagen, ser ju heller inte klokt ut
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Någonstans för ca 10 år sedan slutade man att tänka, eller så försökte man tänka för mycket för att verka "smart". När det inte gick så bra så skyllde man på att man ville erbjuda konsumenterna en "upplevelse", men numera har man accepterat sin dumhet och ger istället oblygt bidrag till elräkningen. Kalla in elfirman igen och be dem göra om, rätt.
Vissa utanpåliggande uttag IP 44 har ingen ingång på baksidan och då är det enda alternativet att göra som på bilden, lika är det med centraler med lite högre kapsling (typ som den som visas på bilden.
Ps
Man kanske ska vara lite försiktig med att uttala sig då man saknar kunskapen
Ps
Man kanske ska vara lite försiktig med att uttala sig då man saknar kunskapen
Du har för all del rätt. Å andra sidan kan man diskutera om det finns ett behov av att upprätthålla IP44 där kapslingen och uttaget är placerade.
Framför allt kunde ju elektrikern berättat innan den gjorde detta att det visuella intrycket skulle bli ett annat än vad alla normala människor väntar sig. Kommunikation är som vanligt nyckeln till framgång.
Framför allt kunde ju elektrikern berättat innan den gjorde detta att det visuella intrycket skulle bli ett annat än vad alla normala människor väntar sig. Kommunikation är som vanligt nyckeln till framgång.
Ja "felet" är valet av matr. som troligen beror på att den som valde ville göra allt extra bra och säkert. Vilket ledde till klagomål, skulle "montören" valt att använda matr. av lägre kapslingsklass hade även det med säkerhet lett till klagomål pga det valet.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Ett hål på baksidan av en apparat äventyrar inte kapslingsklassen IP44 nämnvärt när apparaten är placerad på väggen. Nu är det dessutom under tak, men med risk för kondens, både från carporten och i apparaterna. Viktigare än att försöka få det helt tätt kan då vara att ta upp dräneringshål eller placera öppningen lågt.
Det borde gälla TS kommunikation också i förväg när denne säger sig putsat in slangar i lecaväggen. Det bidrar ju till totalbilden både utseende och hur man bäst ev kan ansluta dolt osv.tommib skrev:
Du har för all del rätt. Å andra sidan kan man diskutera om det finns ett behov av att upprätthålla IP44 där kapslingen och uttaget är placerade.
Framför allt kunde ju elektrikern berättat innan den gjorde detta att det visuella intrycket skulle bli ett annat än vad alla normala människor väntar sig. Kommunikation är som vanligt nyckeln till framgång.
Jag håller med både dig och elmont men skulle jag jobba med sånt här skulle jag luta mer åt ditt håll att lite överkommunicera. I vissa fall kanske också som elmont ibland är inne på låta bli jobbet om kunden verkar lite för "duktig" utan rätt grund.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 189 inlägg
Lite för trubbig för mig en Irvingborr och ett lätt handlag är det jag föredrar OM jag mot förmodan skulle ta hål bakåt i ett IP44 uttag utan utbrytningsanvisning. Men troligast skulle jag använda ett ELKO med anvisning.
Elcentralens underkant sitter på 195 cm, den sitter ju skyddad under tak på insidan av en vägg, visst det finns en ingång några dm till höger om centralen men det kan vara riktigt skitväder och det blir inte blött där ändå..
Riktigt trist ser det ut, centralen är inte ens centrerad på väggen!
Riktigt trist ser det ut, centralen är inte ens centrerad på väggen!
Det är en elektriker med många års erfarenhet och med anställda.L Lynghaug skrev:
