Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Vilken kabel till industrihall

1. B
    Medlem · 226 inlägg
    Jag är med i projekteringen av en mindre industribyggnad på 700kvm där det kommer att finnas upp till 3-4 separata verksamheter.

Vilken säkring skulle ni ta höjd för inför valet av inkommande servisledning med tanke på ev. Framtida behöv som kan tänkas uppstå med elbilsladdning osv?

2. Panor82
    Husägare · Östergötland · 223 inlägg

Panor82

Husägare
    Finns lite belastning och sammanlagrings underlag i SS 437 01 02. Vidare kanske man behöver lite information vad för verksamheter som kan tänkas bedrivas där och deras effektbehov för att få en rättvis belastningsberäkning? Även hur många laddplatser som kan bli aktuellt? Annars får man gå på punkt 8.3 och 8.4 i ovan nämnda standard men framför allt erfarenhet vid liknande jobb.

3. E
    Medlem · jämtland · 22 662 inlägg

elmont

Medlem
    Som sagt omöjligt att svara på då man inte vet vad som man kan tänkas syssla med, nu och i framtiden.

• Laddar…
  4. U
    Medlem · Skåne · 2 843 inlägg

Uffe A

Medlem
    Har ni inte kontrakterat en elingejör som kan räkna på det????
    Det får mig att ana ugglor i mossen
    Det är ingen här inne som kan komma med annat än vilda gissningar när alla parametrar inte är kända.

Det bästa råd jag kan ge är att ta kontakt med en firma som gör beräkningarna.
    Se även till att få in beräknar på belysning, samt arkitekt så att bygghandlingarna blir ok
    Glöm inte brandskydd och utrymningsplaner.
    Ska det vara larmat så ta in en larmfirma som fixar det.

5. B
    Medlem · 226 inlägg
    Ursäkta mig otydligheten i frågeställandet. Det handlar inte om matematik, ingenjörsvetenskap eller beräkningar. Om jag vet vilka förbrukare som kommer att användas i lokalerna framgent så är det en klen sak att räkna effektbehovet och därmed säkring och kabelarea.

Min fråga handlade om hur det är vettigt att tänka när man planerar för en lokal år 2022. Där hjälper tyvärr inte teoretiska kunskaper så mycket. Det är mer en fråga om erfarenhet, framåtblick och magkänsla (givetvis i beroendeställning till baskunskaperna i ellära).

Men kanske är det så att i det avseendet är allas vår gissning lika bra (eller dåliga) :giggle:

6. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 15 438 inlägg

tommibPremiumikon: Hand

Bergsfogde
    Tror du inte att en elingenjör har erfarenheten, framåtblicken och magkänslan att avgöra det? Jag tror att det är bättre med någon på plats än att ställa frågan här. Nog för att man kan få bra svar på frågor här men denna är nog lite för bred och med för många parametrar för att det ska vara vettigt.

Om du är med och bygger en industribyggnad på 700 kvm så är kostnaden för en elingenjör/projektör sannolikt relativt låg i sammanhanget.

7. Nyfniken
    Medlem · Stockholms län · 12 268 inlägg

Nyfniken

Medlem
    Underbart att vara elingenjör i ett byggprojekt när någon på beställarsidan har "läst lite på internet..." ;)

8. B
    Medlem · 226 inlägg
    Det låter nästan som att man borde be om ursäkt för att ställt frågan. Sov gott nu ni alla! :rofl:

9. Nyfniken

Nyfniken

Medlem
    Men du måste ju förstå att det är en helt omöjlig fråga att svara på.

Är det ett smältverk, mekanisk industri med svarvar och fräsar, en bilverkstad eller montering av elektronik? En elingenjör, eller för all del en elektriker på plats kommer göra en hundra gånger bättre bedömning än några killgissningar på internet.

Dessutom har du ju fel. Det handlar om matematik, ingenjörsvetenskap och beräkningar.

10. H
    Moderator · Stockholm · 47 300 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Jag tolkar att han har koll på den delen. Han vet vad som skall göras i lokalerna nu. Och vilken kabel som behövs för det. Men vill ha en diskussion om hur man brukar/kan/bör tänka ang. framtidssäkring. Om ex. x antal anställda börjar ladda elbilar osv.

Men även det scenariot är oerhört svårt att ha synpunkter på.

OM det ex. i lokalerna skall bedrivas packning av grönsaker på 5 arbetsbord. Och (nu gissar jag, kan inget om grösaksförpackning) man då används maskiner för att svetsa ihop plastförpackningarna. Så kanske den totala förbrukningen är 200w x 5 + belysning. Vill man då samtidigt kunna ladda 10 elbilar, så är versamhetens förpackningsmaskiner försumbara i sammanghanget.

Men är det en konstglasverksamhet med 5 glasugnar, så blir det lite annat. Eller en stålugn, då blir laddningsverksamheten helt försumbar.

11. Nyfniken

Nyfniken

Medlem
    Ja, vi kanske lägger olika värdering i "ingenjörsvetenskap och beräkningar". För mig innebär det att tänka "utanför boxen" och inte bara mållåsa på dagens situation, utan även framtida behov och möjligheter att anpassa installationen.

Det kan ju till exempel vara klyftigt att ta till en rejäl kabelarea på ställen där det är svårt/omöjligt att byta ut den, men inte alls lika viktigt där kabeln är lätt åtkomlig.

Annars är det ju bara multiplikation och addition och då räcker det ju med en genomsnittlig gymnasieelev.

12. M
    Husägare · 605 inlägg

mrsnhp

Husägare
    När det gäller elbilar är det väl säkrast att dimensionera för en laddare per parkeringsplats. Det är inte säkert att det kommer att behövas, men det är dumt om det visar sig att alla råkar ha elbil om några år och måste ”bråka” om laddplatserna.

13. T
    Medlem · 111 inlägg

Tostarp

Medlem
    Jag äger ett antal industrifastigheter.

Min rekommendation (och som jag brukar göra vid nybyggnation) är att du hos nätägare beställer en stor kabel och mindre huvudsäkring. Nätägare har inga problem med det.

Tex så har jag i senaste bygget en Al240mm2 in till byggnaden men bara 80A huvudsäkring. Naturligtvis kostar detta extra men merkostnaden är väldigt liten (om du inte har väldigt långa sträckor). Dvs det kostar inte så mycket mer för nätägare att lägga ner en Al90mm2 än en 240. Det är arbetskostnaden som är det stora.

Det du skapar dig är en framtida flexibilitet, där du kan säkra upp och ner beroende på verksamheten i lokalen.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.