Vi tänkte rusta upp en liten stuga som ligger snett under en kraftledning. Det kan ju inte vara så kul att övernatta alldeles intill en kraftledning. Stugan fanns där innan kraftledningen byggdes. Vad gäller för avstånd? Vilket ansvar faller på ledningsägaren?

• Elledningar och stolpar med skogsbakgrund under en klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser inte så kul ut iaf. Men menar du att ägaren av kraftledningen ska flytta stolparna nu när du ska renovera?

• Gilla
  • Haha
Thomas' och 15 till
  • Laddar…
Det är ju skillnad på kraftledning och kraftledning, så börja reda ut vad det är för ledning.
Vilket avstånd till ledningen är det (snett under säger ingenting).
Sedan finns det troligen inget du kan begära, om det fanns avståndskrav när ledningen byggdes så är dom säkert uppfyllda.

• Gilla
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det ser inte så kul ut iaf. Men menar du att ägaren av kraftledningen ska flytta stolparna nu när du ska renovera?
Alternativet är väl att ledningsägaren gör upp om flytt av stugan en bit?

• Haha
  • Wow
JonathanFlod och 5 till
  • Laddar…
Mja...det där är ju en liten rackare? Jag ser inga problem att sova bredvid en sån...det trassel den kan ställa till är vid trädfällning osv?

• Gilla
Hasse C och 2 till
  • Laddar…
tommib
T Tänkolog skrev:
Alternativet är väl att ledningsägaren gör upp om flytt av stugan en bit?
Varför skulle de göra det? Ev krav uppfylldes rimligen när kraftledningen byggdes. Nu står den där. Om ni vill ändra användning av ett hus i närheten av den är det helt ert problem.

Som Fotografen säger är det också, ur ett hälsoperspektiv, helt ointressant om man sover nära den där. Speciellt om det är enstaka nätter.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 5 till
  • Laddar…
Först: går ledningen över din tomt? Finns i så fall servitut?
För dwet andra: om ledningen inte går över din tomt kan du inte göra något. Men du kan sova lugnt. Det är ingen fara från ledningen.
Enda risken är att du oroar dig så mycket i onödan att detta oroande i sig blir hälsoskadligt. Men inte lednigen.

• Gilla
Sylta och 15 till
  • Laddar…
Ser ut som en 10kV ledning
Ganska ofarlig, så länge man inte klättrar upp i stolpen och tar på trådarna.

• Gilla
UffeH och 6 till
  • Laddar…
O
T Tänkolog skrev:
Vi tänkte rusta upp en liten stuga som ligger snett under en kraftledning. Det kan ju inte vara så kul att övernatta alldeles intill en kraftledning.
För magnetfält med frekvensen 50 Hz är referensvärdet 100 μT (mikro tesla). Rakt under de största kraftledningarna (400 kV) ligger fälten på 10 – 20 μT. Inuti i ett högstpänningsställverk (400 kV) är nivåerna mellan 10 - 40 μT för normala mätningar.

Om vi sätter det i perspektiv så strålar en vanlig hårtork runt 30 μT och en vanlig borrmaskin 20 μT när du håller dem i handen och/eller nära huvudet. Ställ dig framför en mikrovågsugn och du får runt 15 μT.

Strålningen avtar med kvadraten på avståndet, vilket på ren svenska betyder "den avtar jävligt snabbt". Det innebär att den där fjuttiga lilla ledningen på bilden inte spelar någon som helst roll på det avstånd fotografiet är taget. På det avstånd du tagit bilden skulle jag bli förvånad om strålningen ens kommer upp i 1 μT vilket är knappt hälften av vad en klassisk klockradio som folk brukar ha på sängbordet strålar.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
spånhyvel och 49 till
  • Laddar…
Jag gick i regnet under en lite större ledning förra hösten. Paraplyet gav mig stötar som smällde som pistolskott och fingrarna domnade. Mina kollegor som var med på promenaden var övertygade om att jag överdrev tills de provade själva. Det gjorde ont på riktigt. Så nånting KAN ju hända under vissa förutsättningar. Men det var då rakt under ledning, som var dubbelt så stor som den där.

Mikael_L
nisse123 nisse123 skrev:
Om det är den på bilden kan den vara upp till 40kV. Men jag håller ändå med dig, knappast någon större olägenhet så länge man inte sover nästan under den.

• Gilla
Saaallss och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Jag gick i regnet under en lite större ledning förra hösten. Paraplyet gav mig stötar som smällde som pistolskott och fingrarna domnade. Mina kollegor som var med på promenaden var övertygade om att jag överdrev tills de provade själva. Det gjorde ont på riktigt. Så nånting KAN ju hända under vissa förutsättningar. Men det var då rakt under ledning, som var dubbelt så stor som den där.
Man måste skilja på spänningsfält och magnetfält.

• Gilla
b_hasse och 5 till
  • Laddar…
nisse123 nisse123 skrev:
den till vänster är en 10/20kv den till höger 40kv

• Gilla
patdal
  • Laddar…
T Tänkolog skrev:
Vi tänkte rusta upp en liten stuga som ligger snett under en kraftledning. Det kan ju inte vara så kul att övernatta alldeles intill en kraftledning. Stugan fanns där innan kraftledningen byggdes. Vad gäller för avstånd? Vilket ansvar faller på ledningsägaren?
Varför överklagades inte placeringen innan ledningen byggdes?

Du får kolla med nätägaren i området, och kanske regionnätägaren eventuellt för att se koncessionens giltighetstid. Normalt ges koncession över 40 år, och därefter krävs nytt. Det är under denna tid som något kan göras, medan ny koncessionsansökan pågår.

Det är lite svårt att se avstånden, men generellt kan nog sägas att om ledningen är placerad utanför fastighetsgräns bör det inte vara något problem givet normala avstånd för att bygga i förhållande till tomtgräns.

Det finns vissa säkerhetsavstånd som man måste hålla för att säkerställa att man inte riskerar strömgenomgång, primärt är det elfälten som är besvärande och då det sannolikt inte är särskilt hög spänning (gissar 10-70 kV max) i dessa ledningarna bör säkerhetsavstånden också vara därefter...

• Gilla
Erik5000
  • Laddar…
Kolla med nätägaren men är hyfsad säker på 4,5 m från byggnad på hsp-ledning, förutsatt att det inte är väldigt hög kV

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.