Vi tänkte rusta upp en liten stuga som ligger snett under en kraftledning. Det kan ju inte vara så kul att övernatta alldeles intill en kraftledning. Stugan fanns där innan kraftledningen byggdes. Vad gäller för avstånd? Vilket ansvar faller på ledningsägaren?
Det är ju skillnad på kraftledning och kraftledning, så börja reda ut vad det är för ledning.
Vilket avstånd till ledningen är det (snett under säger ingenting).
Sedan finns det troligen inget du kan begära, om det fanns avståndskrav när ledningen byggdes så är dom säkert uppfyllda.
Vilket avstånd till ledningen är det (snett under säger ingenting).
Sedan finns det troligen inget du kan begära, om det fanns avståndskrav när ledningen byggdes så är dom säkert uppfyllda.
Mja...det där är ju en liten rackare? Jag ser inga problem att sova bredvid en sån...det trassel den kan ställa till är vid trädfällning osv?
Varför skulle de göra det? Ev krav uppfylldes rimligen när kraftledningen byggdes. Nu står den där. Om ni vill ändra användning av ett hus i närheten av den är det helt ert problem.T Tänkolog skrev:
Som Fotografen säger är det också, ur ett hälsoperspektiv, helt ointressant om man sover nära den där. Speciellt om det är enstaka nätter.
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
Först: går ledningen över din tomt? Finns i så fall servitut?
För dwet andra: om ledningen inte går över din tomt kan du inte göra något. Men du kan sova lugnt. Det är ingen fara från ledningen.
Enda risken är att du oroar dig så mycket i onödan att detta oroande i sig blir hälsoskadligt. Men inte lednigen.
För dwet andra: om ledningen inte går över din tomt kan du inte göra något. Men du kan sova lugnt. Det är ingen fara från ledningen.
Enda risken är att du oroar dig så mycket i onödan att detta oroande i sig blir hälsoskadligt. Men inte lednigen.
För magnetfält med frekvensen 50 Hz är referensvärdet 100 μT (mikro tesla). Rakt under de största kraftledningarna (400 kV) ligger fälten på 10 – 20 μT. Inuti i ett högstpänningsställverk (400 kV) är nivåerna mellan 10 - 40 μT för normala mätningar.T Tänkolog skrev:
Om vi sätter det i perspektiv så strålar en vanlig hårtork runt 30 μT och en vanlig borrmaskin 20 μT när du håller dem i handen och/eller nära huvudet. Ställ dig framför en mikrovågsugn och du får runt 15 μT.
Strålningen avtar med kvadraten på avståndet, vilket på ren svenska betyder "den avtar jävligt snabbt". Det innebär att den där fjuttiga lilla ledningen på bilden inte spelar någon som helst roll på det avstånd fotografiet är taget. På det avstånd du tagit bilden skulle jag bli förvånad om strålningen ens kommer upp i 1 μT vilket är knappt hälften av vad en klassisk klockradio som folk brukar ha på sängbordet strålar.
Redigerat:
Jag gick i regnet under en lite större ledning förra hösten. Paraplyet gav mig stötar som smällde som pistolskott och fingrarna domnade. Mina kollegor som var med på promenaden var övertygade om att jag överdrev tills de provade själva. Det gjorde ont på riktigt. Så nånting KAN ju hända under vissa förutsättningar. Men det var då rakt under ledning, som var dubbelt så stor som den där.
Man måste skilja på spänningsfält och magnetfält.Niclas Gustafsson skrev:
Jag gick i regnet under en lite större ledning förra hösten. Paraplyet gav mig stötar som smällde som pistolskott och fingrarna domnade. Mina kollegor som var med på promenaden var övertygade om att jag överdrev tills de provade själva. Det gjorde ont på riktigt. Så nånting KAN ju hända under vissa förutsättningar. Men det var då rakt under ledning, som var dubbelt så stor som den där.
Varför överklagades inte placeringen innan ledningen byggdes?T Tänkolog skrev:
Du får kolla med nätägaren i området, och kanske regionnätägaren eventuellt för att se koncessionens giltighetstid. Normalt ges koncession över 40 år, och därefter krävs nytt. Det är under denna tid som något kan göras, medan ny koncessionsansökan pågår.
Det är lite svårt att se avstånden, men generellt kan nog sägas att om ledningen är placerad utanför fastighetsgräns bör det inte vara något problem givet normala avstånd för att bygga i förhållande till tomtgräns.
Det finns vissa säkerhetsavstånd som man måste hålla för att säkerställa att man inte riskerar strömgenomgång, primärt är det elfälten som är besvärande och då det sannolikt inte är särskilt hög spänning (gissar 10-70 kV max) i dessa ledningarna bör säkerhetsavstånden också vara därefter...