Inte vad jag vet. Faserna i trefas kan för övrigt ha alla möjliga roliga namn. Idag är det vanligare med L1,L2,L3, men på t.ex. motorers lindningar förekommer U,V,W och på kontaktorers utgångar förekommer T1,T2,T3
Varför undrar du?
Varför undrar du?
Elen i huset (från 50-talet) är kompletterad i många olika omgångar sedan och när vi flyttade in fanns inte ens en gruppförteckning. Så efterhand som jag mäter och dokumenterar vill jag gärna även så smidigt som möjligt dokumentera vad de enskilda trådarna är för något eftersom jag har de flesta tillgängliga färger till alla möjliga olika användningar. Och då tar bokstäver mindre plats än att skriva ut när jag klottrar skisser. Inget som jag i dagsläget har på gång att göra om, mer än att byta några uttag av estetiska skäl, men jag tänker att dokumentationen kommer att hjälpa den dagen något verkligen ska göras.
Svårt fall doktorn grät , finns inga möjligheter att få hjälp via detta forum , är en platsfråga att undersökta det med , rycka och dra i i trådar , bör vara en med kännedom om el , för att göra det och som vet lite elementärt hur det brukar vara i hus eller lägenheterM Mikael 81 skrev:
Och elritningar visar inte exakt vart apparater sitter och vart ledningarna är förlagda utan visar i första hand funktioner och ett ungefärligt läge på apparaterna. Bara dom apparater som är måttsatta (oftast några få) har en bestämd placering. Övriga sätts enligt standard och EL-AMA.
Räcker ju med att uttag/armatur har en känd grupp.
Varför krångla till det?
Varför krångla till det?