H hhallen skrev:
Det föll dig inte in att jag kanske behagade skämta?
Men du tror att jag menade allvar???

;)

• Gilla
adron
  • Laddar…
Sann historia:

Vi äger två intilliggande fastigheter med några stugor på, varav den ena är ett gammalt torp från 1800-talet med tillhörande dass. Enda sättet att komma in på fastigheterna är via en bom som i princip alltid är stängd. En gång i tiden gick det kraftledning tvärs igenom fastigheterna. I den ena stugan bor en äldre släkting sommartid, och det är i praktiken han som är den som bestämmer på fastigheterna.

Det föll sig så att Vattenfall helt plötsligt ville, eller behövde, komma in på våra fastigheter för att göra jobb med luftledningen. När de till fots (de kom inte in med fordon p.g.a. bommen) upptäckte att dasset stod rakt under luftledningen så gormade de om att vi var tvungna att flytta det. Den äldre släktingens svar på detta blev kort och gott: "Varför har ni dragit luftledning över vårt dass? Dasset stod där först.". Sedan ville de komma in med fordon och bad honom öppna bommen, men han vägrade.

Därpå följde en hel del turer som jag inte kan detaljerna om, men den äldre släktingen fick iaf användning för sin loggbok där han protokollfört samtliga samtal han fört med Vattenfall genom åren, även i helt andra ärenden. Han var helt enkelt rätt irriterad på Vattenfall redan innan detta.

Nuförtiden går luftledningen fram till vår fastighetsgräns, där den blir markledning. Sedan hoppar den upp igen på andra sidan och blir luftledning igen. Det är mycket trevligare att ha den nergrävd.

Släktingens råd till mig, och något han är mästare på är: "Man ska vara besvärlig."

Tydligen blev det smidigare för Vattenfall att markförlägga ledningen än att ta striden med släktingen. Han har dessutom ett helt fantastiskt elavtal som skulle göra vem som helst grön av avund i dessa tider.

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.