När jag nyligen flyttade in i min nya lägenhet såg det ut som på bilden nedan i ena hörnet av vardagsrummet. Det finns ett vägguttag, och ett hål där det ser ut som att det har suttit ett likadant uttag tidigare. När jag tittar närmare på sladdarna i hålet ser det ut som att de kommer från det närliggande uttaget, och är kopplade med topplock till några andra sladdar som jag gissar är de från vilka strömmen i huset kommer. Det känns som att det antingen ursprungligen har suttit två vägguttag i denna hörna av vardagsrummet, eller så kan det ha funnits bara ett som någon, kanske den förre ägaren, har valt att flytta från en plats till en annan. Vad jag vill fråga är: Skulle det vara möjligt att sätta in ett nytt uttag i hålet, att ”koppla in” det på samma sladd som det andra? Eller vore det bättre att bara försöka täcka över hålet (det ser ju inte så snyggt ut med exponerade sladdar), och nöja mig med ett eluttag i den hörnan? Jag skulle givetvis anlita en elektriker om jag skulle sätta dit ett nytt uttag, men jag undrar mest hur komplicerat och tidskrävande arbetet skulle vara.
du kan göra det jobbet själv och kan omöjligt ta mer än 1 timmeF FreddeLagenhet skrev:När jag nyligen flyttade in i min nya lägenhet såg det ut som på bilden nedan i ena hörnet av vardagsrummet. Det finns ett vägguttag, och ett hål där det ser ut som att det har suttit ett likadant uttag tidigare. När jag tittar närmare på sladdarna i hålet ser det ut som att de kommer från det närliggande uttaget, och är kopplade med topplock till några andra sladdar som jag gissar är de från vilka strömmen i huset kommer. Det känns som att det antingen ursprungligen har suttit två vägguttag i denna hörna av vardagsrummet, eller så kan det ha funnits bara ett som någon, kanske den förre ägaren, har valt att flytta från en plats till en annan. Vad jag vill fråga är: Skulle det vara möjligt att sätta in ett nytt uttag i hålet, att ”koppla in” det på samma sladd som det andra? Eller vore det bättre att bara försöka täcka över hålet (det ser ju inte så snyggt ut med exponerade sladdar), och nöja mig med ett eluttag i den hörnan? Jag skulle givetvis anlita en elektriker om jag skulle sätta dit ett nytt uttag, men jag undrar mest hur komplicerat och tidskrävande arbetet skulle vara.
Kan du ta av locket från kabelkanalen (alltså "listen") och se hur kabeln är dragen mellan hålet och uttaget? Och också kolla om det går något vidare från det uttaget som sitter kvar, eller om kabeln slutar där?
Vet du vart ledarna som går till höger från hålet går? Edit: Såg fel - de går väl ner i golvet och inte till höger.
Vet du vart ledarna som går till höger från hålet går? Edit: Såg fel - de går väl ner i golvet och inte till höger.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Här är ett exempel på en sockeldosa med uttag: https://www.elbutik.se/product.html/elko-rs-sockeldosa-med-2-vagsuttag
Tänk efter hur du ska möblera framöver för en vanlig anledning till att folk tar bort vägguttag är att de vill ha en bokhylla där och uttaget då är i vägen.
Tänk efter hur du ska möblera framöver för en vanlig anledning till att folk tar bort vägguttag är att de vill ha en bokhylla där och uttaget då är i vägen.
Ja, det är en bostadsrätt.K Kurtivan skrev:
Det ser ut som att de kommer upp från någon sorts rör.Centano skrev:
Det har suttit ett sockeluttag där tidigare (se länk ovan). Tidigare ägare har skruvat bort den, troligen på grund av möbel som man ville ha dikt an vägg.
Gissningsvis är andra uttaget seriekopplat (kabeln som går in i kabelkanalen).
Om du skall ha bokhylla eller liknande på platsen kan du låta det vara. Vill du ha ett uttag där är det bara att mäta och köpa ett sockeluttag som passar. Det tar inte många minuter att gå dit.
Om du skall ha bokhylla eller liknande på platsen kan du låta det vara. Vill du ha ett uttag där är det bara att mäta och köpa ett sockeluttag som passar. Det tar inte många minuter att gå dit.
Helt rätt men en liten rättning bara. Uttagen är parallellkopplade, inte serie.G Niklas Anders skrev:Det har suttit ett sockeluttag där tidigare (se länk ovan). Tidigare ägare har skruvat bort den, troligen på grund av möbel som man ville ha dikt an vägg.
Klicka här för att svara