2 690 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Adax Neo H WT WiFi i badrum
Hej!
Jag funderar på att byta ut mina gamla element till Adax Neo H WT WiFi av lämpliga storlekar.
Nu undrar jag om jag kan använda denna model i alla rum i huset inklusiv ett badrum. Det kommer att monteras minst 60 cm från ett duschkabin och därför ligger inom ett ömråde som jag tror räknas som "oklassat". Enligt beskrivning är produkten "Stänksäker (IP 24) vid fast installation". Det borde funkar bra eller hur?
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...lement-adax-neo-h-wt-wifi-vit/p-877213-877242
Undrar också hur mycket av arbete kan jag gör själv. Jag skulle vilja demontera och förslå bort de gamla element och montera väggfästen för de nya element. Då hinner jag gör ordentligt rent och kanske måla om innan elektrikern koppla in elen. Eller får man inte ens röra en befintlig fastinstallation?
Jag funderar på att byta ut mina gamla element till Adax Neo H WT WiFi av lämpliga storlekar.
Nu undrar jag om jag kan använda denna model i alla rum i huset inklusiv ett badrum. Det kommer att monteras minst 60 cm från ett duschkabin och därför ligger inom ett ömråde som jag tror räknas som "oklassat". Enligt beskrivning är produkten "Stänksäker (IP 24) vid fast installation". Det borde funkar bra eller hur?
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...lement-adax-neo-h-wt-wifi-vit/p-877213-877242
Undrar också hur mycket av arbete kan jag gör själv. Jag skulle vilja demontera och förslå bort de gamla element och montera väggfästen för de nya element. Då hinner jag gör ordentligt rent och kanske måla om innan elektrikern koppla in elen. Eller får man inte ens röra en befintlig fastinstallation?
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
I badrum brukar man vilja ha radiatorer med begränsad yttertemperatur, 60 grader. Det kanske går att programmera? Men sitter den inte utsatt där man riskerar bränna sig så uppfyller den kraven för badrum.
Den radiator du länkar till har spänningen 400 V. 400 V är bra, men det är också bra om det matchar installationen så att man slipper omkopplingar och kanske byte av ledningar till rätt färg.
Du får tyvärr varken koppla loss den gamla eller ansluta den nya. Men hittar du en bra elfirma kan ni nog komma överens. Det är ju inga konstigheter med att koppla loss dem. Ska det göras i etapper behöver man isolera ledningarna, om det inte redan sitter en kopplingsbox bakom de gamla radiatorerna.
Den radiator du länkar till har spänningen 400 V. 400 V är bra, men det är också bra om det matchar installationen så att man slipper omkopplingar och kanske byte av ledningar till rätt färg.
Du får tyvärr varken koppla loss den gamla eller ansluta den nya. Men hittar du en bra elfirma kan ni nog komma överens. Det är ju inga konstigheter med att koppla loss dem. Ska det göras i etapper behöver man isolera ledningarna, om det inte redan sitter en kopplingsbox bakom de gamla radiatorerna.
Lite trist att man får inte ens demontera. Men tack ändå för bra info.
En följd fråga... badrum generellt är i dåligt skicka och ska renoveras så småningom men under tiden vill jag gör det lite mer trivsamt med bättre värme och belysning. Jag har tänkt be elektrikern installera en lampa över spegeln vid tvättställ i samband med montering av värmeelement. För att hålla ner kostnaden och sparar pengar till en grundlig renovering längre fram jag undrar om det är tillåtet att montera utanpåliggande kabel från taklampan till den nya lampan över spegeln?
Eventuellt vill jag tar bort den gamla taklampan och ersätter den med en utanpåliggande dosa. Det borde väl var ok?
Också vill jag gärna får tips om en lampa som går att koppla in med utanpåliggande el och inte har enbart kabel genomföring i lampans botten. T.ex. denna modell borde funkar eftersom den har genomföring på sidan: https://www.bauhaus.se/vagglampa-nordlux-store-rund-vit
En följd fråga... badrum generellt är i dåligt skicka och ska renoveras så småningom men under tiden vill jag gör det lite mer trivsamt med bättre värme och belysning. Jag har tänkt be elektrikern installera en lampa över spegeln vid tvättställ i samband med montering av värmeelement. För att hålla ner kostnaden och sparar pengar till en grundlig renovering längre fram jag undrar om det är tillåtet att montera utanpåliggande kabel från taklampan till den nya lampan över spegeln?
Eventuellt vill jag tar bort den gamla taklampan och ersätter den med en utanpåliggande dosa. Det borde väl var ok?
Också vill jag gärna får tips om en lampa som går att koppla in med utanpåliggande el och inte har enbart kabel genomföring i lampans botten. T.ex. denna modell borde funkar eftersom den har genomföring på sidan: https://www.bauhaus.se/vagglampa-nordlux-store-rund-vit
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Absolut får man använda utanpåliggande kabel.
Jag är dålig på produktutbudet. Den lampa du länkar till verkar ju bra.
Jag är dålig på produktutbudet. Den lampa du länkar till verkar ju bra.
Klicka här för att svara
