Byggahus.se
Är det möjligt att dra dra fram för schuko-uttag från kopplingsdosan på en 400v-radiator, och är det tillåtet? Innan ena sovrummet renoverades tämligen omgående efter inflytt minns jag att tidigare ägaren gjort på det sättet, kopplat vidare kulo från radiatorns kopplingsdosa. Det uttaget användes aldrig av oss ska sägas.
 

Bästa svaret

ABSOLUT INTE
Pelle
behörig elinstallatör
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Oftast är det väl inte ens möjligt. Många gamla 400 V-radiatorer har ju bara två trådar framdragna, två fastrådar från olika faser, för att få 400 V. Så då går det inte ens att göra så, utan man riskerar att förstöra de apparater man kopplar in genom att mata dem med för hög spänning.

Om det finns nyare varianter som även har nolla framdragen vet jag inte. Oavsett lär det finnas bättre ställen att koppla från och det är oavsett något som inte ryms inom det man får göra själv.
 
Det fanns fyrledare framdraget till den kopplingen som numer är utriven. Alltså två faser, nolla och jord.
 
B Blomqvistarn skrev:
Det fanns fyrledare framdraget till den kopplingen som numer är utriven. Alltså två faser, nolla och jord.
Är du säker på att det inte är 3 faser och jord?
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
tommib
Jag går lite mot strömmen (haha) här och säger att jovisst är det möjligt att göra. Det innefattar dock omkoppling av ledarna i centralen och att koppla bort eventuella kvarvarande 400 V radiatorer på slingan (det är nästan alltid en slinga).

En fyrledare som går till gamla 400 V radiatorer är med största sannolikhet tre faser och skyddsjord.

Om det är lämpligt är en helt annan fråga som beror på lokala förutsättningar. Att t.ex. blanda vanliga uttag för allmänbruk och 400 V radiatorer på en värmekrets är synnerligen olämpligt.
 
  • Gilla
Oldfart och 1 till
  • Laddar…
Ofte är det r,s,t & jord. Dvs ingen Null
Sådan är det på alle mine 400 v elementet.

Men der kan väre variationer med sänkning via master och slav elementet, samt man skal ha koll på hur lasten är fordelt. Även om jag är rätt kunnig inom el, blir det en elektriker som får koppla om mina gamla elementer.
 
tommib
Ja, detta med nattsänkning eller slavstyrning av element är en uppenbar riskfaktor (förutom allt det andra). Det kan förekomma en ledare som har 230 V potential mot fasledarna och inte är skyddsjord men det måste inte vara en belastningsbar nolledare. Det är bara ytterligare en anledning till att inte hålla på och blanda radiatorkretsar med allmänuttag.
 
  • Gilla
pär öberg
  • Laddar…
Och som normalt en tre-fas grupp i slinga måste säkringarna ses över då element i slingan kan back-mata uttaget om säkringen på uttagets fas skulle vara bruten indviduellt.
 
  • Gilla
SkaneErik
  • Laddar…
Nej, det går inte och jag tänker inte gå in på varför
 
  • Gilla
pär öberg
  • Laddar…
Mikael_L
B Blomqvistarn skrev:
Är det möjligt att dra dra fram för schuko-uttag från kopplingsdosan på en 400v-radiator, och är det tillåtet? Innan ena sovrummet renoverades tämligen omgående efter inflytt minns jag att tidigare ägaren gjort på det sättet, kopplat vidare kulo från radiatorns kopplingsdosa. Det uttaget användes aldrig av oss ska sägas.
Det borde väl gå, jag kan inte riktigt se varför inte. Hur lämpligt det kan anses vara går ju sen att diskutera, men är det ett uttag för ett värmeelement så ser jag inte riktigt något dåligt med det heller.

Men lite olika förutsättningar måste uppfyllas.
Först och främst får ju schuko-uttaget bara vara 230V, vilket då medför att det måste finnas nolla framme i dosan för radiatorn.
Då ska ju den stickproppsanslutna radiatorn förstås vara en 230V (jodå, många 400V fungerar förstås, men ger mycket lägre värmeeffekt).

Sen kan jag tycka att det krävs JFB som skyddar uttaget, om det inte redan finns.
Visst kan man tänka sig att hävda övergångsbestämmelserna i ELSÄK-FS 2008:1 för att slippa sätta upp en JFB, men jag skulle ta chansen att försöka få in en JFB i en sådan anläggning om den fortfarande saknar.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
pär öberg pär öberg skrev:
ABSOLUT INTE
Pelle
behörig elinstallatör
Hej Pelle, jag har omvänd fråga: Jag har två beg 230vac radiatorer från LVI.
De var slavkopplade så jag har 2 fas trådar + nolla och skyddsjord, jag ansluta dem med schucko, vilken av fast trådarna eller båda ska jag använda, de är brun och svart?
Vänligen Christer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.