Jag har dessutom 5 hyresgäster som kommer klaga, förhoppningsvis, långt innan huset fryser sönder...
Sen hur det funkar i själva hålet har jag ingen koll på men antar att jag tar mindre effekt ur hålet med olja än med vp och elpatron?
 
nino nino skrev:
Jag har dessutom 5 hyresgäster som kommer klaga, förhoppningsvis, långt innan huset fryser sönder...
Sen hur det funkar i själva hålet har jag ingen koll på men antar att jag tar mindre effekt ur hålet med olja än med vp och elpatron?
Tycker du ska studera länken som jag skickade och ändra på rad 8 så du ökar kopplingsdifferensen så el patron går in senare.
 
Snailman Snailman skrev:
En artikel som verkar som klippt och skuren för den här tråden.

[länk]

Jag har ju spärrat elpatronen i menyn på min Nibe värmepump, men jag tror ju inte den är så korkat konstruerad att den då skulle strunta i att köra legionellakörningarna.

Min pump ska väl räcka till för all värme huset behöver, men med elpatronen spärrad så kan det ta lite längre att få nytt varmvatten efter att man använt mycket varmvatten, inget allvarligare än något i den stilen.
Service teknikern som var hos mig sa att om jag stängde av patronen skulle kompressorn försöka köra upp till 63 men att det slet väldigt hårt på kompressorn. Om jag körde auto.

Med läget endast värme så kör den inte legionellatopp.

Men kolla loggarna om den kör legionellakörningarna
 
V växelventil skrev:
Tycker du ska studera länken som jag skickade och ändra på rad 8 så du ökar kopplingsdifferensen så el patron går in senare.
8.1 tillskottstimer tror den står på 60min nu, vad tycker du jag ska ställa den på?
Vp går ungefär 20h/dygn vid -10
 
mackee mackee skrev:
Service teknikern som var hos mig sa att om jag stängde av patronen skulle kompressorn försöka köra upp till 63 men att det slet väldigt hårt på kompressorn. Om jag körde auto.

Med läget endast värme så kör den inte legionellatopp.

Men kolla loggarna om den kör legionellakörningarna
Mitt tillskott har gått ca 2000h och elpatronerna är på drygt 15kW, då har timern blivit nollad några gånger under åren.

Jag har en, kallas det tekniktank med vv slinga, kan ha helt fel nu... där kv kommer in går runt och blir runt 45grader, sen ner i spetsberedaren där 1kW elpatron finns.
Vv är för varmt, sätter du på full sprätt på vv på en 2 greppsblandare så skulle jag tro att det är runt 70 grader, det går inte att hålla handen i vattnet
 
Snailman
nino nino skrev:
Nja... Det vet jag inte?
Jag har en spetsberedare på sidan som trycker upp vv, jag har oljebrännare som sköter tillskottet istället för elpatron.

Vp är från runt 00 och dimensionerad för att spetsa med elpatron och olja dom kallaste dagarna, 00 var elpriset inte så högt och olja var dyr idag är båda dyrare men räknar med att vid ett elpris på ca 3:- så sparar jag slantar på att bränna olja.
Mitt snittpris för november låg runt 2.90 plus nätavgifter, andra avgifter och effekttaxa

Jag har ca 25m ner till berg så ett till hål blir inte gratis...
Kan ev få ner lite slang i backen men det går en fiberkabel där jag måste korsa flera gånger så även det kommer bli dyrt då man nog inte kan plöja ner slangen.
Jag, tänkte närmast på rubriken på den här tråden och rubriken på artikeln. Men jag har en känsla av att artikeln inte vill bry sig om att förmedla i vilka fall det är ok att inte använda elpatronen och därför avrättar man rent generellt.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.