2 168 läst ·
26 svar
2k läst
26 svar
Elbilsladdning och elpatron
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 829 inlägg
Graferna är tydligen ganska grova. Jag tolkade att varje stapel är 15 min men det är kanske inte sant i praktiken. Lastbalanseringen behöver ju reagera snabbare än så. Men om elpatronen går med exakt 15 min intervall så kan det ju stämma. Grafen för elbilsladdningen borde ju kunna ge ett någorlunda korrekt värde, och det ser ut att vara drygt 20 kWh i snitt under 6 timmar.
Med 13 kWh, dvs lite drygt 2 kW per timme så skulle alltså elbilsladdaren uppfatta att du har en grundbelastning på i snitt 11 kW. Är det öht rimligt? Om elbilsladdaren tror att du har 16 A mätarsäkringar så hamnar vi på en grundbelastning på 8-9 kW per timme. Även det är mycket då elpatronen inte ligger på kontinuerligt.
Så det är svårt att dra några slutsatser här. Det är nåt som inte stämmer.
Med 13 kWh, dvs lite drygt 2 kW per timme så skulle alltså elbilsladdaren uppfatta att du har en grundbelastning på i snitt 11 kW. Är det öht rimligt? Om elbilsladdaren tror att du har 16 A mätarsäkringar så hamnar vi på en grundbelastning på 8-9 kW per timme. Även det är mycket då elpatronen inte ligger på kontinuerligt.
Så det är svårt att dra några slutsatser här. Det är nåt som inte stämmer.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 829 inlägg
Ja, du har tydligen en pump där kompressorn går samtidigt som elpatronen, men elpatronen är trefas medan kompressorn är enfas. Korkat... Denna snedbelastning gillar ju inte elbilen.
Instruktionen för att gå ned till 6 kW tycker jag är tydlig, så du får själv bedöma ifall du klarar av att lossa på en skruv.
Det går också att koppla bort en fas så att elpatronen drar än mindre (3 eller 4 kW), och så att fasbelastningen blir lite mer jämn. Men du ska ju ha varmt i huset också.
Instruktionen för att gå ned till 6 kW tycker jag är tydlig, så du får själv bedöma ifall du klarar av att lossa på en skruv.
Det går också att koppla bort en fas så att elpatronen drar än mindre (3 eller 4 kW), och så att fasbelastningen blir lite mer jämn. Men du ska ju ha varmt i huset också.
Ja och Nej, inte att rekommendera om du inte vet hur man kopplar om el. Men finns beskrivet i manualen hur man gör.D da20 skrev:
https://www.nibe.eu/assets/documents/10379/511914-9.pdf
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 829 inlägg
Tack för brukset. Där fanns ett kretsschema. Tyvärr belastar inte elpatronen de tre faserna jämnt, utom vid 9 kW. Vid lägre effekt ser det ut att vara så att fas 1 kopplas bort. Om det matchar kompressorn så kanske det blir bra ändå. Men det kommer inte att hjälpa elbilsladdningen att gå ned till 6 kW vad jag kan se.då fas 2 och 3 belastas lika mycket. Och Nibe är Svenskt...eller?
Fick svar från annat håll att elbilsladdaren vill ladda jämnt över faserna så det är den med högst belastning som begränsar. Vidare laddar den med minst 6A vilket gör att laddningen stoppar helt.
Men för att återgå till grundfrågan. Något som hindrar att jag blockerar elpatronen de nätter jag vill maximera laddningen?
Men för att återgå till grundfrågan. Något som hindrar att jag blockerar elpatronen de nätter jag vill maximera laddningen?
Ja varför inte prova att blockera elpatronen, oavsett laddproblemet. Den borde ju inte kicka in redan vid -5.D da20 skrev:Fick svar från annat håll att elbilsladdaren vill ladda jämnt över faserna så det är den med högst belastning som begränsar. Vidare laddar den med minst 6A vilket gör att laddningen stoppar helt.
Som frågat tidigare i tråden, vilken huvudsäkringstorlek är inställd i boxen?
Håller med om att elpatronen inte borde behövas redan vid -5 men fick svar på det här:W witten skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/nibe-640p-hur-ofta-behov-av-elpatron.475484/#post-5026682
Klicka här för att svara