ohGr ohGr
20.000 Jul Lampor, Spara EL bara en bluff?

"Julfesten störs inte av de höga elpriserna"
"20 000 lampor och massor av julprylar har familjen satt upp på sitt hus"
Länk: https://sverigesradio.se/artikel/julfesten-stors-inte-av-de-hoga-elpriserna-vi-har-ledlampor

Läste en liknande artikel för någon månad sen, ännu värre 25 000 lampor den gången, men artikeln togs snabbt bort.
"Priset kanske går ner så vi kan ha våra 25 000 lampor igång", löd texten den gången.

Är det inte lite konstigt när våra pensionärer har 1 lampa igång i taget och släcker efter sig vart än dom går.
Endel pensionärer använder ficklampor för att spara på strömmen på kvällarna.
När någon annan har 25 000 lampor igång dygnet runt mest på kul, utan att ens vara där.
"Det ger ju en sån fin julstämning..."

Är el-bristen bara en bluff?
Måste vi hålla på spara el för att det ska räcka?
Eller?

Vilken onödig el borde stängas ner först?

Kungahuset och alla dess slott runt om i landet?
Expressen och Aftonbladets jättehus i Stockholm?
TV4 och SVT?
Alla "influencers i media"?
Alla elbilar?
Kommuner, badhus, sportanläggningar, arbetsförmedlingen?

Vad mer finns det som drar onödig el?
 
  • Haha
  • Gilla
leffeisala och 1 till
  • Laddar…
P
Facebook
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Hellwiz och 27 till
  • Laddar…
Ljusslingor med lysdioder är energisnåla så även om det är många ljuspunkter så skulle jag våga säga att elförbrukningen på det där handlar om nånstans runt 1-1,5kW som högst.

Ljusslingan här som är 20 meter lång drar omkring 10W.... det får det vara värt för att få lite ljus i mörkret.

En svårighet vi har är att många inte förstår vad som drar ström. Ledlampor är otroligt effektiva jämfört med vanliga glödlampor så till fönsterlampor och liknande mysbelysning räcker 0,5-1W långt. En sån lampa kan lysa över en månad och ändå använda mindre än 1 kWh el. En 10W lampa (LED) som lyser 3 timmar om dagen räcker också en månad... så ha lyset tänt där det behövs. Sitta i mörker och deppa blir ingen gladare av.

Värme däremot... där kan man göra av med mängder utan att ha nån jättekoll. Men det är väl inte lika greppbart.
 
  • Gilla
Hellwiz och 20 till
  • Laddar…
P
ohGr ohGr ohGr ohGr skrev:
20.000 Jul Lampor, Spara EL bara en bluff?

"Julfesten störs inte av de höga elpriserna"
"20 000 lampor och massor av julprylar har familjen satt upp på sitt hus"
Länk: [länk]

Läste en liknande artikel för någon månad sen, ännu värre 25 000 lampor den gången, men artikeln togs snabbt bort.
"Priset kanske går ner så vi kan ha våra 25 000 lampor igång", löd texten den gången.

Är det inte lite konstigt när våra pensionärer har 1 lampa igång i taget och släcker efter sig vart än dom går.
Endel pensionärer använder ficklampor för att spara på strömmen på kvällarna.
När någon annan har 25 000 lampor igång dygnet runt mest på kul, utan att ens vara där.
"Det ger ju en sån fin julstämning..."

Är el-bristen bara en bluff?
Måste vi hålla på spara el för att det ska räcka?
Eller?

Vilken onödig el borde stängas ner först?

Kungahuset och alla dess slott runt om i landet?
Expressen och Aftonbladets jättehus i Stockholm?
TV4 och SVT?
Alla "influencers i media"?
Alla elbilar?
Kommuner, badhus, sportanläggningar, arbetsförmedlingen?

Vad mer finns det som drar onödig el?
'Vad mer finns det som drar onödig el?'
Datorer hos folk som sitter och skriver inlägg på olika debattsidor kanske ? ;)
 
  • Gilla
  • Haha
olleg07 och 41 till
  • Laddar…
Folk med direktverkande el, element med onödig effekt, avfuktare i krypgrund i full rulle på vintern m.m
 
  • Gilla
TRJBerg och 7 till
  • Laddar…
ohGr ohGr ohGr ohGr skrev:
Endel pensionärer använder ficklampor för att spara på strömmen på kvällarna.
Det låter som en lysande affär. Ett vanligt R20-batteri för 20:- innehåller ca 20 Wh, så istället för att tända taklampan och betala 2:- per kWh tänder man ficklampan och betalar 1000:- per kWh.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
olleg07 och 34 till
  • Laddar…
  • Gilla
Dortmunder DAB och 9 till
  • Laddar…
Att det är 20 eller 25tusen lampor spelar ingen roll eftersom de med största sannolikhet är led.
Det är mycket värre med folk som fortfarande har en halogenstrålkastare för att lysa upp uppfarten hela kvällen.

Så för att de ska vara någon diskussion så måste förbrukningen fram.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
G
P Peter787 skrev:
'Vad mer finns det som drar onödig el?'
Datorer hos folk som sitter och skriver inlägg på olika debattsidor kanske ? ;)
Det kan man göra via telefonen som laddas via datorn på jobbet:cool:
 
G
O OskarJ skrev:
Ljusslingor med lysdioder är energisnåla så även om det är många ljuspunkter så skulle jag våga säga att elförbrukningen på det där handlar om nånstans runt 1-1,5kW som högst.

Ljusslingan här som är 20 meter lång drar omkring 10W.... det får det vara värt för att få lite ljus i mörkret.

En svårighet vi har är att många inte förstår vad som drar ström. Ledlampor är otroligt effektiva jämfört med vanliga glödlampor så till fönsterlampor och liknande mysbelysning räcker 0,5-1W långt. En sån lampa kan lysa över en månad och ändå använda mindre än 1 kWh el. En 10W lampa (LED) som lyser 3 timmar om dagen räcker också en månad... så ha lyset tänt där det behövs. Sitta i mörker och deppa blir ingen gladare av.

Värme däremot... där kan man göra av med mängder utan att ha nån jättekoll. Men det är väl inte lika greppbart.
Problemet med värme inne är ju temperaturen ute och den är svår att styra över.
Kanske det blir varmare här pga klimatförändringarna eller så stoppas golfströmmen pga klimatförändringarna, då är det kört.
 
Jag försöker bli av med en datorserver hemma, men den Raspberry Pi som skall ersätta den är ju omöjlig att få tag i. skillnaden i förbrukning blir dock mycket stor. Särskilt när man har hög COP på uppvärmningen.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Det kan man göra via telefonen som laddas via datorn på jobbet:cool:
Vet inte om du skojar eller inte. Men det drar ju lika mycket el om du laddar på jobbet..
Har sett att flera angett att de har minskat sin förbrukning genom att ladda olika saker på jobbet, känns ju lite skevt...
 
  • Gilla
Jejo16 och 10 till
  • Laddar…
G
S snickar skrev:
Vet inte om du skojar eller inte. Men det drar ju lika mycket el om du laddar på jobbet..
Har sett att flera angett att de har minskat sin förbrukning genom att ladda olika saker på jobbet, känns ju lite skevt...
Klart jag skojar!
 
  • Gilla
sofftis och 1 till
  • Laddar…
Jag läste en annan bra och talande jämförelse en energirådgivare gjorde. Att ha julbelysningen tänd 5 timmar om dagen hela julen i en villa kostar lika mycket som en dusch på 2,5 minuter.
 
  • Gilla
sofftis och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.