20.000 Jul Lampor, Spara EL bara en bluff?
"Julfesten störs inte av de höga elpriserna"
"20 000 lampor och massor av julprylar har familjen satt upp på sitt hus"
Länk: https://sverigesradio.se/artikel/julfesten-stors-inte-av-de-hoga-elpriserna-vi-har-ledlampor
Läste en liknande artikel för någon månad sen, ännu värre 25 000 lampor den gången, men artikeln togs snabbt bort.
"Priset kanske går ner så vi kan ha våra 25 000 lampor igång", löd texten den gången.
Är det inte lite konstigt när våra pensionärer har 1 lampa igång i taget och släcker efter sig vart än dom går.
Endel pensionärer använder ficklampor för att spara på strömmen på kvällarna.
När någon annan har 25 000 lampor igång dygnet runt mest på kul, utan att ens vara där.
"Det ger ju en sån fin julstämning..."
Är el-bristen bara en bluff?
Måste vi hålla på spara el för att det ska räcka?
Eller?
Vilken onödig el borde stängas ner först?
Kungahuset och alla dess slott runt om i landet?
Expressen och Aftonbladets jättehus i Stockholm?
TV4 och SVT?
Alla "influencers i media"?
Alla elbilar?
Kommuner, badhus, sportanläggningar, arbetsförmedlingen?
Vad mer finns det som drar onödig el?
"Julfesten störs inte av de höga elpriserna"
"20 000 lampor och massor av julprylar har familjen satt upp på sitt hus"
Länk: https://sverigesradio.se/artikel/julfesten-stors-inte-av-de-hoga-elpriserna-vi-har-ledlampor
Läste en liknande artikel för någon månad sen, ännu värre 25 000 lampor den gången, men artikeln togs snabbt bort.
"Priset kanske går ner så vi kan ha våra 25 000 lampor igång", löd texten den gången.
Är det inte lite konstigt när våra pensionärer har 1 lampa igång i taget och släcker efter sig vart än dom går.
Endel pensionärer använder ficklampor för att spara på strömmen på kvällarna.
När någon annan har 25 000 lampor igång dygnet runt mest på kul, utan att ens vara där.
"Det ger ju en sån fin julstämning..."
Är el-bristen bara en bluff?
Måste vi hålla på spara el för att det ska räcka?
Eller?
Vilken onödig el borde stängas ner först?
Kungahuset och alla dess slott runt om i landet?
Expressen och Aftonbladets jättehus i Stockholm?
TV4 och SVT?
Alla "influencers i media"?
Alla elbilar?
Kommuner, badhus, sportanläggningar, arbetsförmedlingen?
Vad mer finns det som drar onödig el?
Ljusslingor med lysdioder är energisnåla så även om det är många ljuspunkter så skulle jag våga säga att elförbrukningen på det där handlar om nånstans runt 1-1,5kW som högst.
Ljusslingan här som är 20 meter lång drar omkring 10W.... det får det vara värt för att få lite ljus i mörkret.
En svårighet vi har är att många inte förstår vad som drar ström. Ledlampor är otroligt effektiva jämfört med vanliga glödlampor så till fönsterlampor och liknande mysbelysning räcker 0,5-1W långt. En sån lampa kan lysa över en månad och ändå använda mindre än 1 kWh el. En 10W lampa (LED) som lyser 3 timmar om dagen räcker också en månad... så ha lyset tänt där det behövs. Sitta i mörker och deppa blir ingen gladare av.
Värme däremot... där kan man göra av med mängder utan att ha nån jättekoll. Men det är väl inte lika greppbart.
Ljusslingan här som är 20 meter lång drar omkring 10W.... det får det vara värt för att få lite ljus i mörkret.
En svårighet vi har är att många inte förstår vad som drar ström. Ledlampor är otroligt effektiva jämfört med vanliga glödlampor så till fönsterlampor och liknande mysbelysning räcker 0,5-1W långt. En sån lampa kan lysa över en månad och ändå använda mindre än 1 kWh el. En 10W lampa (LED) som lyser 3 timmar om dagen räcker också en månad... så ha lyset tänt där det behövs. Sitta i mörker och deppa blir ingen gladare av.
Värme däremot... där kan man göra av med mängder utan att ha nån jättekoll. Men det är väl inte lika greppbart.
'Vad mer finns det som drar onödig el?'ohGr ohGr skrev:
20.000 Jul Lampor, Spara EL bara en bluff?
"Julfesten störs inte av de höga elpriserna"
"20 000 lampor och massor av julprylar har familjen satt upp på sitt hus"
Länk: [länk]
Läste en liknande artikel för någon månad sen, ännu värre 25 000 lampor den gången, men artikeln togs snabbt bort.
"Priset kanske går ner så vi kan ha våra 25 000 lampor igång", löd texten den gången.
Är det inte lite konstigt när våra pensionärer har 1 lampa igång i taget och släcker efter sig vart än dom går.
Endel pensionärer använder ficklampor för att spara på strömmen på kvällarna.
När någon annan har 25 000 lampor igång dygnet runt mest på kul, utan att ens vara där.
"Det ger ju en sån fin julstämning..."
Är el-bristen bara en bluff?
Måste vi hålla på spara el för att det ska räcka?
Eller?
Vilken onödig el borde stängas ner först?
Kungahuset och alla dess slott runt om i landet?
Expressen och Aftonbladets jättehus i Stockholm?
TV4 och SVT?
Alla "influencers i media"?
Alla elbilar?
Kommuner, badhus, sportanläggningar, arbetsförmedlingen?
Vad mer finns det som drar onödig el?
Datorer hos folk som sitter och skriver inlägg på olika debattsidor kanske ?
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Här är en slinga med 1000 lampor - https://www.rusta.com/se/sv/ljusslinga-glansa-p771715020701.aspx
9,2 watt maxeffekt, körs den 12 timmar om dygnet i 3 vintermånader blir det typ 10kWh.
Kostnaden för belysning är noll och ingenting relativt sådant som faktiskt drar el.
9,2 watt maxeffekt, körs den 12 timmar om dygnet i 3 vintermånader blir det typ 10kWh.
Kostnaden för belysning är noll och ingenting relativt sådant som faktiskt drar el.
Att det är 20 eller 25tusen lampor spelar ingen roll eftersom de med största sannolikhet är led.
Det är mycket värre med folk som fortfarande har en halogenstrålkastare för att lysa upp uppfarten hela kvällen.
Så för att de ska vara någon diskussion så måste förbrukningen fram.
Det är mycket värre med folk som fortfarande har en halogenstrålkastare för att lysa upp uppfarten hela kvällen.
Så för att de ska vara någon diskussion så måste förbrukningen fram.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Problemet med värme inne är ju temperaturen ute och den är svår att styra över.O OskarJ skrev:Ljusslingor med lysdioder är energisnåla så även om det är många ljuspunkter så skulle jag våga säga att elförbrukningen på det där handlar om nånstans runt 1-1,5kW som högst.
Ljusslingan här som är 20 meter lång drar omkring 10W.... det får det vara värt för att få lite ljus i mörkret.
En svårighet vi har är att många inte förstår vad som drar ström. Ledlampor är otroligt effektiva jämfört med vanliga glödlampor så till fönsterlampor och liknande mysbelysning räcker 0,5-1W långt. En sån lampa kan lysa över en månad och ändå använda mindre än 1 kWh el. En 10W lampa (LED) som lyser 3 timmar om dagen räcker också en månad... så ha lyset tänt där det behövs. Sitta i mörker och deppa blir ingen gladare av.
Värme däremot... där kan man göra av med mängder utan att ha nån jättekoll. Men det är väl inte lika greppbart.
Kanske det blir varmare här pga klimatförändringarna eller så stoppas golfströmmen pga klimatförändringarna, då är det kört.
Jag försöker bli av med en datorserver hemma, men den Raspberry Pi som skall ersätta den är ju omöjlig att få tag i. skillnaden i förbrukning blir dock mycket stor. Särskilt när man har hög COP på uppvärmningen.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Administrator
· Skåne
· 8 668 inlägg
Jag läste en annan bra och talande jämförelse en energirådgivare gjorde. Att ha julbelysningen tänd 5 timmar om dagen hela julen i en villa kostar lika mycket som en dusch på 2,5 minuter.
