3 643 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Eliq lagt ner?
Har sedan ett bra tag tillbaka en Eliq-mätare hängande på elmätaren, för att bättre hålla koll på förbrukningen. Har funkat bra tills för några veckor sedan då den plötsligt ”dog”. Har startat om hela nätverket, bytt batterier och allt det där. Får inget svar på supporten. Har dom lagt ner?
Jag upplever samma sak. Eliq utrustning finns inte att köpa längre, varken displayen eller hubben, så jag misstänker att de stängt servrarna / slutat supporta dessa produkter.S stickon skrev:
Jag har haft den i tio år så den har ändå betalat tillbaks sig själv, men nu fixar jag en icke-proprietär lösning där jag äger insamlandet / datat / presentationen själv.
Samma hos mig men trodde det berodde på andra saker, jag ryckte nämligen hubben vid renovering.
Dock så är den igång igen sen i september, tappar kontakt rätt ofta nu på slutet så jag funderar på att ersätta den, men vet inte riktigt med vad. Känns sådär med en app från 2019 och svajigt system rent allmänt.
Några förslag?
Dock så är den igång igen sen i september, tappar kontakt rätt ofta nu på slutet så jag funderar på att ersätta den, men vet inte riktigt med vad. Känns sådär med en app från 2019 och svajigt system rent allmänt.
Några förslag?
Kanske en Tibber, som man kopplar in direkt på mätaren och får datat från den?
Har man den nya elmätaren så kan det i alla fall vara ett alternativ.
Man behöver ju inte vara Tibberkund för det.
Jag har inte en Tibber själv, men har funderat på det, och väntar till jag får nya mätaren.
Om du har ett "smart-hem" så finns det ju däremot flera lösningar.
Har man den nya elmätaren så kan det i alla fall vara ett alternativ.
Man behöver ju inte vara Tibberkund för det.
Jag har inte en Tibber själv, men har funderat på det, och väntar till jag får nya mätaren.
Om du har ett "smart-hem" så finns det ju däremot flera lösningar.
Halkade precis in på tibber, men är osäker på om den spar historisk data när man inte är kund, är ju kul att jämföra med tidigare månader och år.
Med nyare mätare så tänker du på en mätare med rj45 uttag? Måste ut och kika, minns inte vad vi har.
Smarta hem, vad tänker du på där? Finns det mätning att sätta på elmätaren till t.ex. HA? Kör Telldus idag men men vill byta ut den på sikt.
Med nyare mätare så tänker du på en mätare med rj45 uttag? Måste ut och kika, minns inte vad vi har.
Smarta hem, vad tänker du på där? Finns det mätning att sätta på elmätaren till t.ex. HA? Kör Telldus idag men men vill byta ut den på sikt.
Aha, det kan vara som du säger med Tibber.M MrBoes skrev:Halkade precis in på tibber, men är osäker på om den spar historisk data när man inte är kund, är ju kul att jämföra med tidigare månader och år.
Med nyare mätare så tänker du på en mätare med rj45 uttag? Måste ut och kika, minns inte vad vi har.
Smarta hem, vad tänker du på där? Finns det mätning att sätta på elmätaren till t.ex. HA? Kör Telldus idag men men vill byta ut den på sikt.
Jag har både Telldus och Futurehome, och håller på att flytta allting till Futurehome, eftersom Telldus har "dött" när det gäller hårdvaran.
I Futurehome kan du integrera Tibber, så att Futurehome sparar den historiska datan.
Just nu läser jag bara pulserna från elmätaren, och då får jag bara total energimängt och momentan effekt (med ca 10s fördröjning).
Jag har den här till det:
https://www.lohelectronics.se/hemautomation/z-wave/sensorer-1086/northq-power-meter
Men ser att just den utgått ur deras sortiment, men det kanske finns andra varianter?
Det verkar dock finnas förvånadsvärt få produkter för detta just nu, alla kanske satsar på den nya mätarens gränssnitt?
Jag har även monterat den här som undermätare till elbilen:
https://www.m.nu/sensorer/elmatare-3-fas-smart-meter-din-rail-3-phase
Och den tar jag in i Futurehome, och den löser även uppgiften att lastbalansera om det behövs, via smarta-hemmet.
När det gäller HA har jag ingen koll, men vet att det finns en lång tråd om nya mätaren här på forumet, där knåpas det på många lösningar.
Hej.
Ja, och har man nya mätaren så verkar det börja dyka upp alternativ.
Den här har många införskaffat, och verkar nöjda:
https://www.homewizard.com/p1-meter/
Ja, och har man nya mätaren så verkar det börja dyka upp alternativ.
Den här har många införskaffat, och verkar nöjda:
https://www.homewizard.com/p1-meter/
Klicka här för att svara