T TAR12 skrev:
Jag förstår hur du tänker, men jag skulle nog aldrig våga lita på att en kabel blir spänningslös om man bryter en säkring eller kontakt utan att kontrollmäta Trefas installationer t.ex. går ju över olka säkringar.
Men om det är en dvärgbrytarcentral (vilket det är) så är säkringarna byglade i en trefasgrupp. Löser en så löser alla.

T
Det är ett proppskåp med porslinssäkringar

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Normalt märker man ju som minst upp tydligt på gruppschemat vid centralen att gruppen är tvåfas, så är det inget problem med det.

• Gilla
ptlf och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle ha dragit en 4G2,5 kabel då det är samma syfte på båda faser om det kopplats till en normcentral. Med diazed så skulle jag dragit 2st 3G2,5 kablar. Att dra 2st grupper är ju ok.

Men om man ska titta i lite större perspektiv så kanske man vill ha en JFB/PSA per värmepump. Man kan ju se till att det blir systemmässigt bra även fast man gör det själv.

• Gilla
ptlf och 1 till
  • Laddar…
T TAR12 skrev:
Det är ett proppskåp med porslinssäkringar
Ptja då är det kanske inget större problem med det! :)

Men du kanske vill byta proppskåp om några år och då är det bättre med separata ledningar in iaf.

T TAR12 skrev:
Fine. Jag får hjälp av en person med begräsad behörighet eller som det heter nu Auktorisation B. Han arbetar inte som elektriker idag och eftersom arbetet då inte går under något egetkontrollprogram så blir det en "fulinstallation" per definition.
Jag säger ingenting om det. Var och en får avgöra hur de ställer sig till lagkravet om behörighet. Däremot ser jag allvarligt på kraven i samma lag om aktsamhet, kunskaper och färdigheter. Det är därför av vikt att veta ifall du faktiskt har en utbildad "elbehörig" person i ryggen. Nu vet jag att du inte har det.
T TAR12 skrev:
När det gäller kabeldimensionen så har jag tänkt att kanske i framtiden vill man ha en 16 ampers pump och det skadar väl inte att överdmensionera.
Visst, vill du betala för det så. Jag gav en chans att spara några kronor här. Det är en rejält stor LVP ifall den kräver en 13 A säkring. Jag tror dess märkeffekt, normala förbrukning, ligger på hälften. Det är alltså god marginal med 1.5 mm².
T TAR12 skrev:
De hade varit kul och få input om det är rätt tänkt med två faser och gemensam nolla.
Vi får då börja från början. Vad säger brukset om JFB? Kräver den separat JFB för varje pump? I så fall krävs två separata gruppledningar, eller en liten elcentral där kabeln fördelas till pumparna.

Säger de ingenting om JFB så går det troligen bra med en gemensam, normal typ A och 30 mA. Då kan en tvåfasgruppledning användas.

Tillverkaren kan också ha synpunkter på typ av säkring, C eller D. Men dagens LVPer bör har frekvensomriktare och mjukstart som inte ställer några höga krav.

T TAR12 skrev:
i kopplingsdosan kopplar vi en fasledning till ena värmepumpen via en säkerhetsbrytare och en annan fasledning till den andra pumpen också den via en säkerhetsbrytare.
Säkerhetsbrytarna ska helst placeras nära pumparna. Men sitter de på samma vägg med några meter emellan spelar det ingen roll.

• Gilla
ARJU och 3 till
  • Laddar…
T
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vi får då börja från början. Vad säger brukset om JFB? Kräver den separat JFB för varje pump? I så fall krävs två separata gruppledningar, eller en liten elcentral där kabeln fördelas till pumparna.

Säger de ingenting om JFB så går det troligen bra med en gemensam, normal typ A och 30 mA. Då kan en tvåfasgruppledning användas.
Det står inget om separat jordfelsbrytare, däremot står det att pumpen ska kopplas över en jordfelsbrytare som kan hantera högre övertoner. Om det innebär att vår 20 år gamla jordfelsbrytare duger vet jag inte

Troligen inte, om den är 20 är gammal, kanske. Står det stämplat IEC 61008 på den?
"Högre övertoner" låter som att du behöver en JFB av typ F, eller B. Dyrt...
Och om flera pumpar kan dela på en är inte klarlagt. Det står nog inte i brukset utan det blir en överraskning.

T
Tja, en liten uppföljning om någon skulle vara intresserad.
Jag kände att vi var lite utanför vår kompetensnivå när det började började pratas om JFB typ F osv så vi lät elektrikern som värmepumpsinstallatören anlitade göra jobbet. De drog en 4G1,5 kabel och kopplade in på exakt samma säkringsplatser som vi hade tänkt använda. Kopplingen blev därmed med gemensam nolla och 2 separata faser över befintlig JFB.

Det känns lite surt då enda skillnaden mellan den installation de gjorde och den vi tänkte göra var att de använde en klenare kabel och debiterade oss 7500 kr för tre timmars arbete och material.

• Gilla
Luc Reiner
  • Laddar…
T TAR12 skrev:
Tja, en liten uppföljning om någon skulle vara intresserad.
Jag kände att vi var lite utanför vår kompetensnivå när det började började pratas om JFB typ F osv så vi lät elektrikern som värmepumpsinstallatören anlitade göra jobbet. De drog en 4G1,5 kabel och kopplade in på exakt samma säkringsplatser som vi hade tänkt använda. Kopplingen blev därmed med gemensam nolla och 2 separata faser över befintlig JFB.

Det känns lite surt då enda skillnaden mellan den installation de gjorde och den vi tänkte göra var att de använde en klenare kabel och debiterade oss 7500 kr för tre timmars arbete och material.
Trist! Men försöka få hjälp göra nåt själv med el brukar vara svårt här har jag själv fått erfara utan det rekommenderas elektriker oftast Jag har bytt ut all el tråd för tråd i mitt hus utan någon som helst utbildning o ingen har fått ström eller huset brunnit ner på 25 år så tror det blev helt ok o jag sparade en massa pengar.

• Gilla
TAR12
  • Laddar…
Jaha, och de visste att din gamla JFB duger? Eller hade de någon aning öht? Vad mer ingick i 7500:-?

• Gilla
Luc Reiner
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.