T
Hej
Vi ska installera två stycken luftvärmepumpar och jag ska köpa in elinstallationsmaterialet som en kompis med elbehörighet ska koppla in.

Luftvärmepumparna ska sitta på var sin egen 13 ampers säkring.
Det jag funderar på är om jag måste dra fram två separata matarledningar eller om det räcker med en.

Jag tänker så här:
EQLQ 5G2,5 dras från centralen genom ytterväggen och därefter utvändigt c:a 10 m till en utanpåliggande kopplingsdosa. i kopplingsdosan kopplar vi en fasledning till ena värmepumpen via en säkerhetsbrytare och en annan fasledning till den andra pumpen också den via en säkerhetsbrytare. De får gemensam nolla som delas upp kopplingsdosan.

Tänker jag rätt eller måste man ha två matarledningar?
Det avgör ju lite hur mycket EQLQ kabel jag måste köpa.

MultiMan
Jag vet inte vad reglerna säger men du måste se till att ha olika faser till pumparna om nollan ska vara gemensam, annars riskerar den överbelastas. Skriver bara eftersom du inte specifikt nämner det.

T
Det är rätt, jag var otydlig. Den kommer att kopplas på olika faser i centralen.

T TAR12 skrev:
Det är rätt, jag var otydlig. Den kommer att kopplas på olika faser i centralen.
Jag blir lika förvånad varje gång, varför inte fråga den som ska koppla??? Är denne behörig så vet ju även denne hur han vill att du/ni ska göra. Jag skulle aldrig koppla hos en "kompis" där någon dragit kablarna utan att först rådgjort med mej.:thinking:

• Gilla
Uffe A och 4 till
  • Laddar…
T
Jag skriver inte att jag ska dra kablarna utan jag ska bara köpa dem och en behörig ska koppla in dem.

Eftersom han gör jobbet privat så vill han inte plocka ut materialet där han är anställd.
Oavsett så är det väl aldrig fel att förstå hur det fungerar

Om din kompis kan inte ens svara på frågor? Val av ledning kräver ju dels lite insikt, t.ex om area, och dels kan man som installatör har preferenser. Sedan kan tillverkaren ha synpunkter, t.ex på skydd (separat JFB för varje pump).

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Det låter inte bra alls att ha en kabel med ledare på olika säkringar.

T
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om din kompis kan inte ens svara på frågor? Val av ledning kräver ju dels lite insikt, t.ex om area, och dels kan man som installatör har preferenser. Sedan kan tillverkaren ha synpunkter, t.ex på skydd (separat JFB för varje pump).
Han är på resa just nu och inte tillgänglig. Val av ledare har han sagt 5G2,5 så där har jag fått en tydlig instruktion. Men när jag funderar på längden jag behöver köpa inser jag att det beror på om man drar fram en matning med två faser i eller om man måste dra fram två separata matningar och det har vi inte pratat om.

Tekniskt sätt borde det vara ok med gemensam nolla, eftersom faserna är förskjutna

T
Ulltand Ulltand skrev:
Det låter inte bra alls att ha en kabel med ledare på olika säkringar.
Varför?

Märkligt vad ofta som "installatören" är på resande fot...
Om du tänker göra denna installation själv så bör du tala om det för att få rätt svar. Vi är inga poliser här.
Det blir väldigt konstigt om du faktiskt har en installatör men ändå ställer frågor här vars svar kanske inte alls är vad installatören tänkt sig.
2.5 mm² är sannolikt överdimensionerat, så frågan är vem som kommit fram till att 2.5 mm² behövs.

• Gilla
Uffe A och 6 till
  • Laddar…
Det var värst vad alla var på dåligt humör i denna tråden ;)

Det låter väl bra med 2,5m2 och två faser med gemensam nolla och 2x13A. Det går väl säkert att köra 1,5m2 också om diverse krav är uppfyllda men med 2,5m2 slipper man ju fundera över det. Om du nu kör 2,5m2 så kan du ju säkra upp 2x16A istället också för ev. framtida behov.

• Gilla
ARJU och 2 till
  • Laddar…
T TAR12 skrev:
Varför?
Jag skulle förvänta mig att kabeln blir spänningslös om jag bryter en säkring som servar den. En säkerhetsfråga imo.

• Gilla
TAR12 och 1 till
  • Laddar…
T
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Märkligt vad ofta som "installatören" är på resande fot...
Om du tänker göra denna installation själv så bör du tala om det för att få rätt svar. Vi är inga poliser här.
Det blir väldigt konstigt om du faktiskt har en installatör men ändå ställer frågor här vars svar kanske inte alls är vad installatören tänkt sig.
2.5 mm² är sannolikt överdimensionerat, så frågan är vem som kommit fram till att 2.5 mm² behövs.
Fine. Jag får hjälp av en person med begräsad behörighet eller som det heter nu Auktorisation B. Han arbetar inte som elektriker idag och eftersom arbetet då inte går under något egetkontrollprogram så blir det en "fulinstallation" per definition. Jag ville inte skriva det för att slippa få kommentarer om att det är förbjudet, anlita en riktig elektriker osv men det fick jag i alla fall.

När det gäller kabeldimensionen så har jag tänkt att kanske i framtiden vill man ha en 16 ampers pump och det skadar väl inte att överdmensionera.

De hade varit kul och få input om det är rätt tänkt med två faser och gemensam nolla.

Redigerat:
  • Gilla
Luc Reiner och 3 till
  • Laddar…
T
Ulltand Ulltand skrev:
Jag skulle förvänta mig att kabeln blir spänningslös om jag bryter en säkring som servar den. En säkerhetsfråga imo.
Jag förstår hur du tänker, men jag skulle nog aldrig våga lita på att en kabel blir spänningslös om man bryter en säkring eller kontakt utan att kontrollmäta Trefas installationer t.ex. går ju över olka säkringar.

Redigerat:
T TAR12 skrev:
Fine. Jag får hjälp av en person med begräsad behörighet eller som det heter nu Auktorisation B. Han arbetar inte som elektriker idag och eftersom arbetet då inte går under något egetkontrollprogram så blir det en "fulinstallation" per definition. Jag ville inte skriva det för att slippa få kommentarer om att det är förbjudet, anlita en riktig elektriker osv men det fick jag i alla fall.

När det gäller kabeldimensionen så har jag tänkt att kanske i framtiden vill man ha en 16 ampers pump och det skadar väl inte att överdmensionera.

De hade varit kul och få input om det är rätt tänkt..
Jo det ingen fel att dra fram 2,5 mm2.

Ren teoretisk skulle det tom kunna vara för klent men inget jag skulle oroa mig för IRL.

• Gilla
TAR12
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.