Byggahus.se
Vid temperaturer på ca -5 och kallare går elpatronen i vår värmepump igång med jämna mellanrum. Om vi laddar bilen samtidigt så avbryts laddningen för att skydda huvudsäkringen.

Det gör att vi får en laddkurva som ser ut så här och gör att det inte blir speciellt mycket laddat…
Histogram som visar laddningsdata över tid, märkt i kilowatt (kW), mellan 01:00 och 06:00.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Antar att jag behöver blockera elpatronen när jag vill ladda bilen?

Finns det någon nackdel att blockera den under dessa nätter? Annat än att det kanske är lite kallare i huset på morgonen?

Kommer elpatronen att behöva gå extra mycket när man tar bort blockeringen igen? Då elen antagligen är dyrare…
 
Vad har du för huvudsäkring?
Är det 16A kan 20A vara ett alternativ.
Lite dyrare men också bekvämare.
 
A AndersS skrev:
Vad har du för huvudsäkring?
Är det 16A kan 20A vara ett altetnativ.
Lite dyrare men också bekvämare.
20A
 
Du laddar med 11 kW, kan du inte minska nivån?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Du laddar med 11 kW, kan du inte minska nivån?
Jo det skulle jag ju kunna göra manuellt. Men effektvakten (Pulse) ska automatiskt begränsa vid behov men verkar dra ner till 0 direkt.
 
När elpatronen är igång och bilen inte laddar ser belastningen ut så här:

Visar tre mätverktyg för elektrisk ström och spänning, troligen del av en faslastbalanseringspanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad bör man isf begränsa laddaren till?
 
Du kan inte begränsa elpatron/erna i din vp? Vissa har så man kan göra det om de har större effekter.
Elbilsladdning låter jag någon som kan din laddare svara på.
 
A AndersS skrev:
Du kan inte begränsa elpatron/erna i din vp? Vissa har så man kan göra det om de har större effekter.
Elbilsladdning låter jag någon som kan din laddare svara på.
Jo det ska man kunna göra på något sätt (är en Nibe 640p) men antar att den är satt utifrån husets behov…
 
Skulle försöka flytta lite förbrukare från L3 till L2 så att grundbelastningen är lite jämnare. Sen begränsa laddboxen till 8A.

Då ska du klara dig fint, men annars så tycker jag effektvakten beteer sig underligt med att helt stänga ner.

Kolla manualen om det bara är en inställning.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Skulle försöka flytta lite förbrukare från L3 till L2 så att grundbelastningen är lite jämnare. Sen begränsa laddboxen till 8A.

Då ska du klara dig fint, men annars så tycker jag effektvakten beteer sig underligt med att helt stänga ner.

Kolla manualen om det bara är en inställning.
Så här ser det ut när elpatronen är av och endast kompressorn är igång. Tolkar det som att det är själva elpatronen som belastar fas 3 mer?
Mobilapp visar elanvändning per fas, med ström och spänning, på svenska, energihanteringssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D da20 skrev:
Jo det ska man kunna göra på något sätt (är en Nibe 640p) men antar att den är satt utifrån husets behov…
Nja, behöver inte vara så. Kan inte Nibe har själv Thermia.
Verkar som den kan ställas i 6, 8 och 9kW. Men det görs genom att koppla om fysiskt med spänningsmatning.
 
A AndersS skrev:
Nja, behöver inte vara så. Kan inte Nibe har själv Thermia.
Verkar som den kan ställas i 6, 8 och 9kW. Men det görs genom att koppla om fysiskt med spänningsmatning.
Den står nog redan i lägsta läget (6kW) då tyvärr...
 
Elpatron bör belasta faserna ganska lika!
Men nu verkar det ju inte som det, så skukke kolla över effektvakten och se hur inställningarna är i laddaren, för den bör kunna strypa i flera steg.
 
Kompressorn går väl inte samtidigt som elpatronen. Men ändå ser belastningen konstig ut vid elpatrondrift. Det måste finnas annat som belastar samtidigt? Försök se efter vilken effekt elpatronen ska ha, 6 eller 9 kW.

Även med en ström på 12.6 A ska elbilsladdaren ladda bilen med ca 6 A. Försök kolla upp ur din lastreglering fungerar. Kanske är den inställd på fel maxström enligt dina mätarsäkringar.

Du laddar ändå bilen med i snitt ca 4-5 kW under 7 timmar. Det motsvarar grovt 15 mils bilkörning. Det tycker jag låter som mer än "inte speciellt mycket". Om du inte laddar bilen varje natt, kan du göra det?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Kompressorn går väl inte samtidigt som elpatronen. Men ändå ser belastningen konstig ut vid elpatrondrift. Det måste finnas annat som belastar samtidigt? Försök se efter vilken effekt elpatronen ska ha, 6 eller 9 kW.

Även med en ström på 12.6 A ska elbilsladdaren ladda bilen med ca 6 A. Försök kolla upp ur din lastreglering fungerar. Kanske är den inställd på fel maxström enligt dina mätarsäkringar.

Du laddar ändå bilen med i snitt ca 4-5 kW under 7 timmar. Det motsvarar grovt 15 mils bilkörning. Det tycker jag låter som mer än "inte speciellt mycket". Om du inte laddar bilen varje natt, kan du göra det?
Pumpen indikerar att kompressorn går samtidigt som elpatronen går.

I natt laddades 13kWh på 6h.
 
  • Gilla
PelleBjork
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.