Vid temperaturer på ca -5 och kallare går elpatronen i vår värmepump igång med jämna mellanrum. Om vi laddar bilen samtidigt så avbryts laddningen för att skydda huvudsäkringen.
Det gör att vi får en laddkurva som ser ut så här och gör att det inte blir speciellt mycket laddat…
Antar att jag behöver blockera elpatronen när jag vill ladda bilen?
Finns det någon nackdel att blockera den under dessa nätter? Annat än att det kanske är lite kallare i huset på morgonen?
Kommer elpatronen att behöva gå extra mycket när man tar bort blockeringen igen? Då elen antagligen är dyrare…
Det gör att vi får en laddkurva som ser ut så här och gör att det inte blir speciellt mycket laddat…
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Antar att jag behöver blockera elpatronen när jag vill ladda bilen?
Finns det någon nackdel att blockera den under dessa nätter? Annat än att det kanske är lite kallare i huset på morgonen?
Kommer elpatronen att behöva gå extra mycket när man tar bort blockeringen igen? Då elen antagligen är dyrare…
Skulle försöka flytta lite förbrukare från L3 till L2 så att grundbelastningen är lite jämnare. Sen begränsa laddboxen till 8A.
Då ska du klara dig fint, men annars så tycker jag effektvakten beteer sig underligt med att helt stänga ner.
Kolla manualen om det bara är en inställning.
Då ska du klara dig fint, men annars så tycker jag effektvakten beteer sig underligt med att helt stänga ner.
Kolla manualen om det bara är en inställning.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 612 inlägg
Kompressorn går väl inte samtidigt som elpatronen. Men ändå ser belastningen konstig ut vid elpatrondrift. Det måste finnas annat som belastar samtidigt? Försök se efter vilken effekt elpatronen ska ha, 6 eller 9 kW.
Även med en ström på 12.6 A ska elbilsladdaren ladda bilen med ca 6 A. Försök kolla upp ur din lastreglering fungerar. Kanske är den inställd på fel maxström enligt dina mätarsäkringar.
Du laddar ändå bilen med i snitt ca 4-5 kW under 7 timmar. Det motsvarar grovt 15 mils bilkörning. Det tycker jag låter som mer än "inte speciellt mycket". Om du inte laddar bilen varje natt, kan du göra det?
Även med en ström på 12.6 A ska elbilsladdaren ladda bilen med ca 6 A. Försök kolla upp ur din lastreglering fungerar. Kanske är den inställd på fel maxström enligt dina mätarsäkringar.
Du laddar ändå bilen med i snitt ca 4-5 kW under 7 timmar. Det motsvarar grovt 15 mils bilkörning. Det tycker jag låter som mer än "inte speciellt mycket". Om du inte laddar bilen varje natt, kan du göra det?
Pumpen indikerar att kompressorn går samtidigt som elpatronen går.Bo.Siltberg skrev:Kompressorn går väl inte samtidigt som elpatronen. Men ändå ser belastningen konstig ut vid elpatrondrift. Det måste finnas annat som belastar samtidigt? Försök se efter vilken effekt elpatronen ska ha, 6 eller 9 kW.
Även med en ström på 12.6 A ska elbilsladdaren ladda bilen med ca 6 A. Försök kolla upp ur din lastreglering fungerar. Kanske är den inställd på fel maxström enligt dina mätarsäkringar.
Du laddar ändå bilen med i snitt ca 4-5 kW under 7 timmar. Det motsvarar grovt 15 mils bilkörning. Det tycker jag låter som mer än "inte speciellt mycket". Om du inte laddar bilen varje natt, kan du göra det?
I natt laddades 13kWh på 6h.